کد jr-44441  
عنوان اول گلووی، گرترود اسکات  
عنوان دوم خانم نویسنده ناشنوا و طرفدار جامعه ناشنوایان در امریکا  
مترجم آلاء السادات خلیق تهرانی  
عنوان مجموعه دانشنامه ناشنوایان (دانا) ـ جلد سوم  
نوع کاغذی  
ناشر موسسه فرهنگی هنری فرجام جام جم  
سال چاپ 1388شمسی  
شماره صفحه (از) 1089  
شماره صفحه (تا) 1090  
زبان فارسی  
متن گلووی، گرترود اسکات ، خانم نویسنده ناشنوا و طرفدار جامعه ناشنوایان در امریکا.
در یازدهم نوامبر 1930 در خانواده‌ای که پدر و مادر ناشنوا بودند, در واشنگتن به دنیا آمد. خواهران و برادرانش هم ناشنوا بودند. بنابراین، گلووی در محیطی بزرگ شد که زبان اشاره امریکایی زبان اول بود. دو مقطع ابتدایی و دبیرستان را در مدرسه کندال وابسته به دانشگاه گالودت گذراند و در 1947 دانش‌آموخته شد. در 1951 کارشناسی خود را از گالودت گرفت و در همین سال ازدواج کرد.
پس از دو دهه زندگی خانوادگی، با تشویق و حمایت یک روان‌شناس به نام مک کی ورنون برای کسب درجه استادی در دانشکده مریلند غربی شروع به تحصیل کرد و در 1972 تحصیلاتش را به پایان رساند. در 1993 تحصیلات عالی خود را ادامه داد و با اخذ درجه دکتری در رشته مدیریت آموزش از دانشگاه گالودت دانش‌آموخته شد.
بین سالهای 1951 تا 1973 به عنوان استاد جانشین به طور پاره‌وقت کار کرد و از 1990 تا 1973 همزمان با تدریس، به عنوان معاون رئیس در شعبه آموزشی کلمبیا وابسته به دانشگاه مریلند نیز خدمت کرد. نیز در دانشکده هود در شهر فردریک واقع در مریلند کنفرانس داشت. زبان اشاره را در دانشکده مریلند غربی تدریس می‌کرد و به آموزش ریاضیات در مدرسه ناشنوایان مریلند مشغول بود.
او در هفتاد سالگی، مسئولیتهای مهمی را پذیرفت؛ زیرا می‌خواست نقش زنان ناشنوا را در جامعه به طور بسیار چشمگیری افزایش دهد. برخی از این مناصب عبارت‌اند از: رئیس کانون محلی آزاد انجمن دانش‌آموختگان دانشکده گالودت ، معاون رئیس انجمن ناشنوایان مریلند، معاون رئیس انجمن دانش‌آموختگان دانشکده گالودت، رئیس جلسه کمیته هفتمین همایش فدراسیون جهانی ناشنوایان.
یکی از کارهای مستمر گلووی، سخنرانی درباره آموزش و پرورش دانش‌آموزان ناشنوا، حقوق آنها، تبعیض جنسی و نقش زنان ناشنوا بوده است.
در 1977، به عنوان نماینده در کنفرانس ملی کاخ سفید در زمینه معلولان، و نماینده هیئت مشاوره برنامه‌ریزی کاخ سفید انتخاب شد و همچنین، عضو هیئتهای مشاور کمیسیون معلولان شنوایی در مریلند و بنیاد تحقیقات ناشنوایی، شاغل در مدرسه ابتدایی نمونه کندال و عضو مرکز بهداشت روانی و انجمن زندگی مستقل ناشنوایان بود.
در 1982 با انتخاب او به عنوان نخستین رئیس زن ناشنوا، تحولی بزرگ در تاریخ صد ساله انجمن ملی ناشنوایان به وجود آمد. انجمنی که از امکانات آموزشی، سیاسی و اجتماعی ناشنوایان در امریکا طرفداری می‌کرد. در دوران خدمتش، با توجیه افراد و انتشار اطلاعات، سعی در برقراری یک شبکه سیاسی قوی‌تر برای افزایش نقش زنان ناشنوا در نهادهای اجتماعی و برنامه‌های مختلف برای تصویب قوانین جدید یا اصلاح قوانین گذشته در حمایت از ناشنوایان داشت.
او اولین زن ناشنوایی بود که در 1990 برای تصدی مدیریت مدرسه ناشنوایان که مجهز به خوابگاه بود, برگزیده شد. این مدرسه به نام ماری کاتزنباخ به سال 1883 در تورنتون غربی واقع در نیوجرسی تأسیس شده بود. در آن زمان تنها نُه مدیر ناشنوا در تمامی مدارس کشور وجود داشت که گلووی نخستین زن در بین آنها بود.
در 1994، در انتخابات ریاست کنفرانس مدیران آموزشی ناشنوایان شرکت کرد و به عنوان اولین زن برای احراز آن مقام انتخاب شد.
گلووی با همه تلاش خود الگویی برای ناشنوایان شد که آنها به آینده خود امیدوار باشند. نیز والدین ناشنوایان او را نمونه موفق دانسته و سعی می‌کنند کودکان خود را همچون او تربیت کنند.
مأخذ:
DPAS, P. 139-140.
ترجمه آلاء السادات خلیق تهرانی  
تاریخ ثبت در بانک 8 بهمن 1399