کد jr-44430  
عنوان اول گرگ، جان رابرت  
عنوان دوم مُبدع ناشنوای روش تندنویسی  
نویسنده کنث لایسونز  
مترجم راضیه افتخاری  
عنوان مجموعه دانشنامه ناشنوایان (دانا) ـ جلد سوم  
نوع کاغذی  
ناشر موسسه فرهنگی هنری فرجام جام جم  
سال چاپ 1388شمسی  
شماره صفحه (از) 1075  
شماره صفحه (تا) 1076  
زبان فارسی  
متن گرگ، جان رابرت ، مُبدع ناشنوای روش تندنویسی.
در هفدهم ژوئن 1867 در شهر راکوری از منطقه موناگان در ایرلند دیده به جهان گشود که آخرین فرزند خانواده بود. مدیر مدرسه او که فردی بداخلاق بود و گمان می‌کرد گرک دانش‌آموزی کُند ذهن است، روزی ضربه محکمی به گوش وی نواخت و باعث ناشنوایی دایمی او شد.
علاقه گرگ به تندنویسی را، به طور غیرمستقیم, شخصی به نام آ‌نسلی که به همراه خانواده وی به کلیسا می‌آمد برانگیخت. این فرد، موعظه‌های کشیش را با این روش یادداشت می‌کرد. پس از اتمام مراسم، کشیش از او درخواست می‌کرد مطالبی را که یادداشت کرده منتشر نسازد، زیرا این کار سرقت ادبی تلقی می‌شود.
این ماجرا باعث شد پدر گرگ از فرزندان خود بخواهد این هنر را فرا گیرند. هیچ یک از خواهران و برادران گرگ موفق به فراگیری این کار نشدند، اما او که در آن زمان ده سال بیشتر نداشت, توانست تندنویسی را بیاموزد. او چندین روش تندنویسی, از جمله روش تیلور ، سلوان‌ـ دوپلوی و پیتمن را فراگرفت، اما به اختلافات جزئی و اصول هندسی این روش چندان علاقه‌مند نبود. در اوایل نوجوانی تاریخچه تندنویسی، نوشته توماس آندرسون را که عضو جامعه تندنویسان لندن بود، مطالعه کرد. در این کتاب، آندرسون پنج ویژگی اساسی برای یک سیستم تندنویسی ایده‌آل را برشمرده است که عبارت بودند از: مصوتها و صامتهای جداگانه؛ نوشتن کلیه حروف در یک سطح شیب‌دار و بر روی یک خط؛ نداشتن هیچ حرف نامشخص و چندین قانون جامع و ساده انگشت‌شمار برای خلاصه‌نویسی. گرگ می‌دانست که هیچ یک از روشهای موجود دارای این خصوصیات نیست. بنابراین، تصمیم گرفت روشی ابداع کند که دربرگیرنده این ویژگیها باشد. گرگ برای راهنمایی خود, هفت اصل اساسی را در یک سیستم تندنویسی مناسب گنجاند.
در هجده سالگی در گلاسکو به عنوان منشی، مشغول به کار شد و روش تندنویسی خود را با نام صوت‌نگاری مکتوب منتشر ساخت. این روش با موفقیت روبه‌رو نشد. پس از آن، گرگ به لیورپول رفت و مدرسه تندنویسی خود را تاسیس کرد. در 1888 روش خود را اصلاح و آن را صوت نگاری لایت لاین نامید و منتشر ساخت. این روش، تندنویسی با خط شکسته بود که از روش آندرسون پیروی می‌کرد. بر اساس این روش، پیشرفت در تندنویسی در مطالعه دقیق رسم‌الخط عادی نهفته بود. این روش جدید، هنگامی که شنوایی گرگ به طور ناگهانی و موقت رو به وخامت گذارد, در انگلستان مورد پذیرش قرار گرفت.
در 1893 گرگ به امریکا مهاجرت کرد. ابتدا در بوستن و سپس در شیکاگو اقامت گزید. در آنجا در شناساندن روش خود که به تندنویسی گرگ معروف شده بود، به موفقیت دست یافت. این موفقیت بیشتر از طریق مسابقاتی که میان طرفداران روش وی انجام می‌شد، صورت گرفت. در سراسر امریکا، اروپا و سایر زبانها نیز، از این روش اقتباس شد. انتشار کتابهایی با عناوین: گرگ نویسنده و معلم تندنویسی امریکایی ، در امریکا و مجله گرگ در انگلیس, انگیزه او را تقویت کرد. او افزون بر کتابچه تندنویسی گرگ که بیش از هجده هزار میلیون نسخه فروش داشت، کتابهای بسیار دیگری نیز، با عنوان تندنویسی نگاشت. او برای خدمات آموزشی خود جوایز بسیاری دریافت نمود و این جوایز عبارت بودند از: دکتری افتخاری از دانشگاه بوستن (1930) و دانشکده الدر در ترنتون نیوجرسی (1942) وی در بیست و سوم فوریه 1946 در نیویورک درگذشت.
مأخذ:
GEDPD, Vol. 1, P. 480.
کنث لایسونز
ترجمه راضیه افتخاری  
تاریخ ثبت در بانک 8 بهمن 1399