کد jr-44426  
عنوان اول گرابیل، ویلسون اچ  
عنوان دوم پژوهشگر ناشنوای موضوعات اجتماعی و جمعیت‌شناختی  
مترجم راضیه افتخاری  
مترجم زهرالسادات قاضی  
عنوان مجموعه دانشنامه ناشنوایان (دانا) ـ جلد سوم  
نوع کاغذی  
ناشر موسسه فرهنگی هنری فرجام جام جم  
سال چاپ 1388شمسی  
شماره صفحه (از) 1071  
شماره صفحه (تا) 1073  
زبان فارسی  
متن گرابیل، ویلسون اچ. ، پژوهشگر ناشنوای موضوعات اجتماعی و جمعیت‌شناختی.
در سیزدهم دسامبر 1912 در شهر اوانسویل در ویسکانسین به دنیا آمد. پدرش دل کواینسی گرابیل ، کشیش کلیسا و مادرش الیزابت گرابیل بود. او دو خواهر و یک برادر داشت. ویلسون ده دقیقه از خواهر دوقلوی خود دیرتر به دنیا آمد و کوچک‌ترین فرزند خانواده بود. در پنج سالگی به تدریج شنوایی خود را کاملاً از دست داد.
پس از چند سال تحصیل در مدرسه سراسری به مدرسه ناشنوایان ویسکانسین در دلاوان رفت و در 1929 از این مدرسه دانش‌آموخته شد. در پاییز همان سال, وارد سال اول آمادگی دانشکده گالودت شد. در این دانشکده بود که نبوغ وی در ریاضیات آشکار شد. او کلیه واحدهای ریاضی ارائه شده را گذراند, همچنین به مطالعه حساب پیشرفته در دانشگاه جورج واشنگتن پرداخت. بعدها گرابیل با درجه کارشناسی ارشد در رشته آمار از یکی از دانشگاههای امریکا دانش‌آموخته و در واحد کشاورزی و اداره ملی استاندارد به مطالعه پرداخت. در 1963 دانشکده گالودت دکتری افتخاری به وی اعطا کرد.
پس از دانش‌آموختگی از دانشکده گالودت در 1934 به عنوان منشی آماری جزء, در آژانس کمکهای اضطراری فدرال (که بعدها دبلیو. پی. ای. نامیده شد) اولین شغل خود را آغاز کرد. او که به دنبال شغلی ثابت در نظام اداری بود, به شرایط نادرست گزینش کارمندان اعتراض کرد. یکی از این شرایط، شنیدن صدای تیک تاک ساعت از فاصله 5/4 متری بود. در 1936 با ادنا هاربین از اهالی کارولینای جنوبی ازدواج کرد. این دو در دانشکده گالودت با یکدیگر آشنا شدند. ثمره این ازدواج, تولد مایکل ویلسون در 1950 بود.
گرابیل شغل بلندمدت خود را در اداره آمار در 1939 آغاز کرد و به عنوان اپراتور ماشین محاسبه به این مرکز انتقال یافت.
در 1945 در اثر شدت گرفتن بروکراسی در نظام اداری، به ریاست بخش آمار باروری برگزیده شد و تا 1957 در این سمت باقی ماند. از 1962 تا دوران بازنشستگی، ریاست شعبه آمار موالید خانواده, وابسته به بخش جمعیت‌شناسی را به عهده داشت. در 44 سال خدمت در این اداره، به پاس خدمات ارزنده, موفق به اخذ مدالهای طلا و نقره واحد تجارت گردید. همچنین به دلیل خلاقیتهای وی در روشها و مهارت توسعه کارگران متخصص جایگزین مورد تشویق قرار گرفت.
آثار گرابیل درباره موالید جمعیت امریکایی، یک تلاش پیشگام به شمار می‌رود. او به این اداره کمک کرد تا اولین گزارش آمار دهه 1940 را درباره باروری با عنوان «مطالعه خلاقیت یک موضوع تازه» ارائه دهد.
گرابیل در تمام مدت کاری خویش، دانشمندی فعال بود و توانست گزارشهای بسیاری برای اداره آمار ارائه دهد که همه به صورت گسترده به چاپ رسید. او با کمک فرد دیگری, سه کتاب مهم در زمینه آمار خلاقیت به نگارش درآورد که عبارت‌اند از: باروری زنان امریکایی (1958)، روندها و متغییرات در زمینه باروری در ایالات متحده (1968)، جریان متمایز باروری در امریکا (1970). منتقدان از نخستین رساله او به عنوان یک اثر به یاد ماندنی و یک کتاب مرجع ضروری یاد کردند. افزون بر این، گرابیل شش مقاله به تنهایی و یا با کمک دیگران نگاشت. این مقاله‌ها در نشریات مختلف تخصصی منتشر شد. وی یکی از فصلها را با عنوان جمعیت ایالات متحده، به دونالد بو اختصاص داد (1959). شهرت وی به عنوان متخصص امر باروری، موجب شد به عنوان سخنران میهمان در دانشگاه شیکاگو و موسسه جمعیت‌شناسی شرق‌ـ غرب در هانالولو از ایالت هاوایی برگزیده شود.
گرابیل که در زمینه‌های مختلفی فعالیت داشت, به عنوان هیئت مدیره جامعه تخصصی انجمن جمعیت‌شناسی امریکا و کمیته ملی اتحادیه‌های بین‌المللی ایالات متحده در زمینه مطالعات علمی جمعیت‌شناسی ، ایفای نقش کرد. در 1964 دومین ناشنوایی بود که به عضویت هیئت مدیره دانشکده گالودت برگزیده شد. او ده سال به عنوان منشی هیئت مدیره و رئیس کمیته افتخاری، ایفای نقش کرد. او از تحصیلات دانشگاهی خویش در راههای دیگری نیز، بهره جست که از آن جمله می‌توان به عضویت در صندوق فرهنگی لورنت کلرک و صندوق کمیته عضویت دانش‌آموختگان اشاره کرد.
گرابیل نتیجه گرفت عوامل موثر پیش از تولد نظیر سرخجه و سایر ویروسها، آسیبهای روانی هیپوکسی، بیماریهای عفونی، جراحات سر و مسمومیتهای دارویی, شایع‌ترین علل ناشنوایی زودرس هستند که در واقع، خصوصیات ارثی, نقش نسبتاً کوچکی را در سبب‌شناسی ناشنوایی بازی می‌کند. این، البته مستقیماً برخلاف مباحث اولیه درباره به‌سازی نژادها در برابر ازدواج فامیلی ناشنوایان بود.
گرابیل به بسیاری سخنرانیها درباره آمار باروری در بسیاری سازمانها دعوت شده بود و حکم شورای مدیرت انجمن امریکا، انجمن آماری امریکایی، موسسه مطالعات ریاضی و کمیته ملی ایالات متحده, اتحادیه بین‌المللی مطالعات علمی جمعیت به او ابلاغ شده بود. در 1971 وقتی او برنامه فهرست‌بندی آمار جمعیت در موسسه جمعیت شرق‌ـ غرب در هانولولو در هاوایی را ارائه داد، نفوذش وسیع‌تر شد. به علاوه، گرابیل به عنوان یکی از بازرسان شورای خدمات شهری امریکا برای متخصصان آمار و چند شورای غیررسمی کمیته ملی ایالات متحده برای آمار حیاتی و بهداشتی که به رئیس بهداری گزارش می‌شد، خدمت می‌کرد.
گرابیل به عنوان عضو موسس بنیاد ملی مراقبتهای بهداشتی و خزانه‌دار، به مدت ده سال در این موسسه مشغول به کار بود. او عضو فعال گروه تحقیق ناشنوایان سن بارناباس در واشنگتن، و رئیس این گروه نیز بود. از 1964 تا 1969 سمت صندوق‌دار مجمع ناشنوایان کلیسا را که یک گروه ملی بود, به عهده داشت. عضو جامعه دوستانه ملی ناشنوایان در منطقه 46 واشنگتن و صندوقدار کلوپ الکساندریا‌ـ پوتوماک لاینز بود. این مرکز، اولین کلوپ ملی بود که بیشتر اعضای آن را ناشنوایان تشکیل می‌دهند.
ویلسون گرابیل در سی‌ام ژانویه 1983 در هفتاد سالگی بر اثر ابتلا به سرطان در کلینتون, واقع در مریلند درگذشت.
مآخذ:
DPAS, P. 157-159; GEDPD, Vol. 1, P. 477-478.
ترجمه راضیه افتخاری؛ زهرالسادات قاضی  
تاریخ ثبت در بانک 8 بهمن 1399