کد jr-44408  
عنوان اول کوالوسکی، فیلیکس  
عنوان دوم نقاش و شاعر ناشنوای امریکایی  
مترجم صالح غایی  
عنوان مجموعه دانشنامه ناشنوایان (دانا) ـ جلد سوم  
نوع کاغذی  
ناشر موسسه فرهنگی هنری فرجام جام جم  
سال چاپ 1388شمسی  
شماره صفحه (از) 1033  
شماره صفحه (تا) 1034  
زبان فارسی  
متن کوالوسکی، فیلیکس ، نقاش و شاعر ناشنوای امریکایی.
در بیستم نوامبر 1913 در بروکلین نیویورک به دنیا آمد. او پسر یک خانواده مهاجر لهستانی بود. فیلیکس در شش سالگی و بر اثر مننژیت ستون مهره‌ها، شنوایی خود را از دست داد. کوالوسکی, ابتدا در مدرسه ناشنوایان نیویورک درفنوود، تحصیل می‌کرد و پس از چندی, به وایت پلینز منتقل شد. هنگامی که اولین معلم هنر او، مایکلینا لیفرر کارول ، برای تصدی سمت تصویرگر گیاهان برای باغهای گیاه‌شناسی بروکلین، او را ترک کرد، او خود به کار ادامه داد. او توانست بورسیه بخش سال آخر را در مسابقه مجسمه‌سازی با صابون, که از سوی شرکت پروکتر و گمبل حمایت مالی می‌شد، از آن خود کند. در میان داوران، گاتزون برگلوم مجسمه‌ساز، که بیشتر برای اثر هنری‌اش، کوه راش مور ، معروف بود، نیز به چشم می‌خورد. کوالوسکی جوان, جایزه خود را از هنرمند نامی جهان، لورادو تافت ، دریافت کرد. در مدرسه فنوود و در غیاب معلم هنر، باشگاه را اداره کرد و در آن, به همکلاسهایش در آموزش چگونگی کشیدن نقاشیهای دیواری کمک می‌کرد. کوالوسکی در سال آخر تحصیلش، در مدرسه هنرهای زیبا و کاربردی نیویورک، شیوه نقاشی زنده را نزد هری بیکر آموخت. علاقه او از طراحی سه بعدی, به طراحی دو بعدی تغییر یافت.
پرسیوال‌هال ، که رئیس دانشگاه گالودت بود, با پی بردن به استعداد کوالوسکی، ترتیبی داد که او نقاشی آبرنگ را نزد دونالد کلاین ، در واشنگتن فرا بگیرد. او همچنین, به کلاسی در انجمن هنر واشنگتن رفت. کوالوسکی علاقه شدیدی به ادبیات و شعر داشت. او, چندین مورد از آثار دانشکده گالودت را تألیف کرد و مقاله‌هایی درباره شعر و ورزش، در مجلات جامعه ناشنوایی منتشر ساخت. کوالسکی، گزارشگر روزنامه واشنگتن پست نیز، بود. او در 1937 از دانشگاه گالودت دانش‌آموخته شد. او در مدت سالهای تحصیلش در دانشگاه، آثارش را در نمایشگاه چیل‌هال و نمایشگاه بین‌المللی هنرهای زیبا و کاربردی هنرمندان ناشنوا ، به سال 1934 به نمایش گذاشت. هر دو تابلو آبرنگ او در آن نمایشگاه معروف، در اولین روز به فروش رسید. او از 1937 تا 1942، در مدرسه ناشنوایان ویرجنیای غربی در رامنی ، معلم هنر بود و به طور همزمان آثاری را با موضوع آزاد، طراحی می‌کرد. کوالوسکی در 1941 ازدواج کرد. در این دوره از زندگی‌اش، نقاشیهایی را با تکنیک مداد شمعی به نمایش گذاشت؛ از جمله: «سونات مهتاب بتهوون » و «زندگی آرام »، در موزه هنرهای زیبای بخش واشنگتن در مریلند و «پرده‌ای از یک نمایش موسیقی » در گالری هنری کورکورا در واشنگتن دی. سی., که به یاد بازیگر سینما، لسلی هوارد ، در بردانده تابلوهای موسیقی و ویولون بود.
او, مجذوب صورت‌نگاری و به ویژه همراه با لباس شده بود. او, بین سالهای 1942 تا 1955 در مدرسه ناشنوایان میشیگان در فلینت و مدرسه ناشنوایان کالیفرنیا در برِکلی به تدریس هنر پرداخت. کوالسکی در 1955 به عنوان معلم هنر و رسم, به مدرسه ناشنوایان کالیفرنیا در ریورساید پیوست و تا بازنشستگی خود، یعنی 1977 در آنجا باقی ماند. در جنگ جهانی دوم، او جزء یکی از گروههایی بود که برای طراحی تصویر مینیاتوری از همسران نظامیان، انتخاب شد.
کوالوسکی، آثار خود را در گالری ملی واشنگتن دی. سی.، گالری امریکن‌ـ اندرسون در نیویورک، کاخ هنرهای زیبای سانفرانسیسکو، استودیوهای والت دیسنی در بوربنک ، هتل بین‌المللی لوس‌آنجلس، دانشگاه گالودِت و بسیاری دیگر از موزه‌ها، جشنواره‌ها و انجمنهای هنری، به نمایش گذاشت. او, گستره وسیعی از رسانه‌ها و مواد از جمله جوهر، آبرنگ، مداد شمعی و رنگ روغن را به خدمت گرفت. جایزه‌های بسیاری را دریافت کرد و از او برای استفاده استثنائی از خط و رنگ قدردانی به عمل آمده است.
کوالوسکی به عنوان مردی فداکار، مرتب و بسیار دوست‌داشتنی شناخته شد. او در بسیاری از انجمنهای محلی، ایالتی و ملی جامعه ناشنوایان خدمت کرد. همچنین زندگینامه‌هایی از دیگر هنرمندان مشهور ناشنوا نوشت و آنها را در نشریاتی مانند سایلنت وورکر منتشر ساخت. او مکاتبه‌هایی نیز، با کادوالادور واشبورن، حکاک سیاه قلم مشهور، انجام داد. کوالوسکی به عنوان شاعر نیز، توانست مورد استقبال قرار گیرد. شعرهای او, در کتابهای بین‌المللی‌ای، نظیر کتاب شعر امریکای شمالی ، سالنامه خواندنیهای شعر ، کتاب این هفته و داستانهای اسرارآمیز ، چاپ شد. اشعار او, برای آنکه در زیباشناسی و اصالت سبک، با آثار تصویری‌اش تناقضی نداشت، بسیار روان و نشان دهنده تواضع او در برابر موضوعاتش است. او به شعرهای بودله ، علاقه ویژه‌ای داشت و شعرهایی را از زبان فرانسوی ترجمه کرد. او در 1983 کتاب تو و من را که مجموعه‌ای از پنجاه سال شعر، ترجمه‌ها و آثار هنری او بود، منتشر کرد. کوالوسکی در آگوست 1989 در ریورساید کالیفرنیا چشم از جهان فرو بست.
مأخذ:
DPAS, P. 215.
ترجمه صالح غایی  
تاریخ ثبت در بانک 27 دی 1399