کد jr-44403  
عنوان اول کنفرانس بین‌المللی تاریخ ناشنوایان  
عنوان دوم گردهمایی مسئولان آموزش و پرورش و محققان عرصه ناشنوایی هر سه سال یک‌بار  
نویسنده روزبه قهرمان  
عنوان مجموعه دانشنامه ناشنوایان (دانا) ـ جلد سوم  
نوع کاغذی  
ناشر موسسه فرهنگی هنری فرجام جام جم  
سال چاپ 1388شمسی  
شماره صفحه (از) 1023  
شماره صفحه (تا) 1024  
زبان فارسی  
متن کنفرانس بین‌المللی تاریخ ناشنوایان ، گردهمایی مسئولان آموزش و پرورش و محققان عرصه ناشنوایی هر سه سال یک‌بار.
این کنفرانس را انجمن بین‌المللی تاریخ ناشنوایان پی‌ریزی کرده است تا محققان، دانش‌پژوهان، معلمان، مراکز خدماتی و علاقه‌مندان به تاریخ ناشنوایان بتوانند دور هم جمع شوند و یافته‌های جدید خود را عرضه کنند. تبادل این تجربیات به افزایش سطح آگاهی عمومی می‌انجامد.
تاریخ تأسیس این انجمن به سال 1989 بازمی‌گردد که نشستی در روزهای نهم تا چهاردهم جولای تشکیل شد و تمام علاقه‌مندان به تاریخ ناشنوایان به سرپرستی پروفسور جک گانن , استاد دانشگاه گالودِت (تنها دانشگاه ویژه ناشنوایان در دنیا) دور هم جمع شدند و به گفت‌وگو درباره تاریخ ناشنوایان پرداختند و در نهایت تصمیم به تشکیل انجمن بین‌المللی تاریخ ناشنوایان گرفتند. حق عضویت سالانه آن بیست دلار امریکاست که باید به دبیرخانه انجمن در شهر آلکساندریا در ایالت ویرجینیای امریکا پرداخت شود.
نخستین کنفرانس بین‌المللی تاریخ ناشنوایان از روزهای بیستم تا بیست و سوم ژوئن 1991 با یاری گروه آموزشی تاریخ دانشگاه گالودت در واشنگتن دی. سی. برگزار شد. دومین کنفرانس, از روزهای یکم تا چهارم اکتبر 1994 با همکاری دانشگاه هامبورگ آلمان در این شهر برگزار شد و از قاره آسیا، فقط پروفسور تاکاشی توریگو , استاد آموزش ویژه استثنایی دانشگاه هیوگو سخنرانی کرد.
در این کنفرانس، اساسنامه انجمن بین‌المللی تاریخ ناشنوایان به تصویب رسید و اولین اعضای هیئت مدیره انجمن با انتخابات به مدت سه سال، یعنی تا زمان برگزاری کنفرانس بعدی برگزیده شدند.
سومین کنفرانس از روزهای دهم تا چهاردهم سپتامبر 1997 به کوشش انجمن تاریخ ناشنوایان نروژ و با همکاری موسسه پژوهش مولر در شهر تروندهیم برگزار شد. عنوان آن نقش ناشنوایان در تاریخ هنر و علم بود.
چهارمین کنفرانس با عنوان تاریخ آموزش ناشنوایان، از روزهای بیست و هفتم تا سی‌ام ژوئن سال 2000 با همت دانشگاه گالودت دوباره در واشنگتن دی. سی. بر پا شد و دو نفر از قاره آسیا موفق به ایراد سخنرانی شدند.
یکی یوتاکا اُسوگی بود که درباره تحول تاریخی اشارات ژاپنی سخنرانی کرد, و دیگری تالوکدر شمیم شوباج سخنرانی‌اش را درباره «تاریخ ناشنوایان و مطالعات ناشنوایی در بنگلادش» ارائه کرد.
سرانجام پنجمین کنفرانس با عنوان تاریخ ناشنوایان در عصر رنسانس, از روزهای سی‌ام ژوئن تا ششم جولای 2003 در پاریس فرانسه برگزار شد.
موضوعات سخنرانیهای برگزیده در شش دسته: ناشنوایان در طول تاریخ، تاریخ تشکیلات جامعه ناشنوایان، هنر، آموزش، ورزش و زندگی روزمره طبقه‌بندی شده‌اند. در مجموع 46 سخنران از 22 کشور دعوت شده بودند. امریکا و فرانسه هرکدام با نُه سخنران، بیشترین شرکت‌کننده را داشتند.
از قاره آسیا‌، مقاله‌های دو نفر از ژاپن و ایران پذیرفته شد و دعوت به سخنرانی شدند. کیوشی ساتو از ژاپن, در سخنرانی خود به معرفی روستایی با ساکنان ناشنوا به نام یوشیتومو یوکو در سالهای 1893-1993 پرداخت و روزبه قهرمان, به عنوان اولین مدعو از ایران در تاریخ این کنفرانس, درباره تاریخ ناشنوایان ایران سخنرانی کرد. موضوعات تحول تاریخی ناشنوایان و تشریح عقدالانامل به عنوان مبدأ آغاز زبان اشاره در جهان, به ویژه تأثیر در اروپا و مقدمه‌ای برای ایجاد نظام الفبای یکسان برای ناشنوایان, محورهای اصلی این مقاله است.
مأخذ:
جزوات منتشر شده از سوی انجمن بین‌المللی تاریخ ناشنوایان.
روزبه قهرمان  
تاریخ ثبت در بانک 27 دی 1399