کد jr-44389  
عنوان اول کانون ناشنوایان کرمان  
عنوان دوم فعالیتها و تاریخچه کانون این استان  
نویسنده مسعود میرزاد  
عنوان مجموعه دانشنامه ناشنوایان (دانا) ـ جلد سوم  
نوع کاغذی  
ناشر موسسه فرهنگی هنری فرجام جام جم  
سال چاپ 1388شمسی  
شماره صفحه (از) 1008  
شماره صفحه (تا) 1009  
زبان فارسی  
متن کانون ناشنوایان کرمان، فعالیتها و تاریخچه کانون این استان.
کانون ناشنوایان کرمان در 1379 به همت سازمان ‌بهزیستی و آموزش و پرورش استثنایی و شماری از اولیای ناشنوایان راه‌اندازی شد.
هدف از تشکیل کانون, توسعه ارتباطات محلی برای تجمع ناشنوایان، رشد توانایی و شکوفایی استعدادهای بالقوه، دوری از انزواطلبی، رفع مشکلات شخصی و خانوادگی، استفاده از امکانات رفاهی، تأمین حقوق اجتماعی و غیره است.
ارکان کانون عبارت‌اند از: هیئت امنا‌, هیئت مدیره شش نفره و یک مسئول هیئت مدیره یا دبیر. این کانون دارای اساسنامه و نیز مجوز از کانون ناشنوایان ایران است.
شمار اعضای کانون که تشکیل پرونده داده‌اند و عضو اصلی این کانون هستند، 349 نفر است که همگی سنین بالای پانزده سال هستند. آمار غیررسمی ناشنوایان استان بیش از سه تا چهار هزار است.
اساسنامه کانون، که فعالیتهای کانون بر اساس آن تنظیم شده است، همان اساسنامه کانون ناشنوایان ایران مصوبه سال 1339 است. البته مواد افزوده شده یا اصلاح شده که در اسفندماه 1380 و اردیبهشت 1381 مورد توجه بوده است.
منبع مالی و درآمد کانون از طریق حق عضویت سالانه و کمکهای مردمی و مشارکت نیکوکاران و مساعدت نهادهای دولتی، تأمین می‌گردد.
فعالیتهای کانون: قلمرو تلاشهای کانون، مسائل ناشنوایان و مانند موضوعات زیر است:
اعزام رابط زبان اشاره به راهنمایی و رانندگی برای آزمون رانندگی ناشنوایان متقاضی؛ مشاوره و رابط برای امور حقوقی و قضایی؛ معرفی به حوزه نظام وظیفه برای اخذ کارت معافیت دایم از خدمت سربازی؛ معرفی ناشنوایان به سازمان بهزیستی برای دریافت کمکهای بلاعوض و وام قرض‌الحسنه ازدواج و کار؛ معرفی ناشنوا به سازمان بهزیستی برای دریافت باطری و سمعک و کمکهای مربوط؛ معرفی ناشنوایان به مراکز آموزشی, پزشکی, رفاهی, بازرگانی و غیره و پی‌گیری نتیجه مطلوب؛ راهنمایی و هدایت خانواده‌های ناشنوایان برای دریافت خدمات مددکاری و جذب امکانات رفاهی؛ هماهنگی در تشکیل فروشگاههای شرکت تعاونی با همت آموزش و پرورش استثنایی استان کرمان برای تهیه و توزیع کالا به صورت اقساط به اعضای کانون و سایر اعضای شرکت تعاونی.
مشاوره و مددکاری: یکی از وظایف کانون ارائه مشاوره و انجام امداد و کمک مانند امور زیر است:
مشاوره در امر ازدواج و راهنمایی زوج مناسب از بدو تأسیس تاکنون؛ مشاوره تحصیلی ناشنوایان و معرفی به مراکز آموزشی و پی‌گیری مسئله؛ رفع اختلافهای خانوادگی طی جلسات متعدد؛ تشویق و توزیع جوایز در امر ازدواج ناشنوایان؛ کمکهای قرض‌الحسنه مالی به خانواده‌ها؛ مشاوره پزشکی و درمانی ناشنوایان؛ مشاوره در امر راه‌حلهایی برای آزمون راهنمایی و رانندگی؛ تعمیر و نگه‌داری و آموزش کاربرد سمعک.
بخش آموزشی: کانون به برگزاری کلاسهای مختلف برای بالا بردن سطح آگاهی و تواناییهای ناشنوایان استان مبادرت می‌ورزد. تلاشهایی که تاکنون برگزار کرده عبارت‌اند از: گفتار درمانی؛ آموزش زبان اشاره؛ آموزش احکام؛ خط و نقاشی؛ گلدوزی؛ رایانه؛ جوشکاری و لوله‌کشی گاز.
کاریابی و اشتغال: یکی از فعالیتهای کانون, شناسایی استعداد و توان ناشنوایان و ایجاد اشتغال متناسب با تواناییهای آنهاست. در این زمینه کارهایی که انجام داده عبارت‌اند از:
معرفی ناشنوایان برای دریافت پروانه کسب به نهادهای مربوط؛ معرفی بیش از ده نفر برای دریافت وام اشتغال و مشغول به کار شدن آنها؛ ایجاد اشتغال با هماهنگی بهزیستی شهرستانهای استان. غیر از موارد یاد شده این کانون در زمینه امور ورزشی و سمعی و بصری ناشنوایان فعال است.
مأخذ:
مدارک و منابع محلی
مسعود میرزاد  
تاریخ ثبت در بانک 25 دی 1399