کد jr-44377  
عنوان اول کانون ناشنوایان سیرجان  
عنوان دوم مرکزی برای رسیدگی به امور ناشنوایان شهرستان سیرجان  
نویسنده بهزاد بیگ  
عنوان مجموعه دانشنامه ناشنوایان (دانا) ـ جلد سوم  
نوع کاغذی  
ناشر موسسه فرهنگی هنری فرجام جام جم  
سال چاپ 1388شمسی  
شماره صفحه (از) 1007  
شماره صفحه (تا) 1008  
زبان فارسی  
متن کانون ناشنوایان سیرجان، مرکزی برای رسیدگی به امور ناشنوایان شهرستان سیرجان.
این کانون در 1380 با هدف کمک به رشد و ارتقای کیفی قشر ناشنوا و کم‌شنوای این شهرستان در سطوح مختلف علمی، اجتماعی، ورزشی، فرهنگی و هنری به صورت رسمی تأسیس و شروع به کار کرده است.
بهزاد بیگ, بنیانگذار و مسئول این کانون، در 1360 در شهرستان سیرجان متولد شد که در سه سالگی دچار ناشنوایی گردید. وی، تحصیلات خود را در مقطع دبستان و راهنمایی در مدرسه ویژه ناشنوایان در شهرستان سیرجان و دوران دبیرستان را در شبانه‌روزی ناشنوایان شهرستان کرمان گذراند و با مدرک تحصیلی دیپلم فنی‌ـ حرفه‌ای با گرایش تأسیسات دانش‌آموخته شد.
بهزاد در پانزده سالگی زمانی که در کرمان مشغول تحصیل بود, پدرش را از دست داد و تمامی بار خانه به دوش مادرش افتاد.
بهزاد پس از کسب دیپلم به علت مشکلات زندگی و عدم دسترس به تحصیلات عالی در 1378 در کارخانه پلی‌تک سیرجان مشغول به کار شد. در سوم اردیبهشت 1379 در گردهمایی که از سوی کانون ناشنوایان تهران برگزار شده بود به عنوان عضو هیئت مدیره کانون ناشنوایان استان کرمان انتخاب شد.
پس از نُه ماه فعالیت در کانون ناشنوایان استان و آشنایی با امور آنها، در صدد تأسیس کانون ناشنوایان در شهرستان سیرجان بر آمد و به تنهایی در این راستا شروع به فعالیت کرد و در جلساتی که با ناشنوایان سیرجان برگزار کرد، آنها را با این کانون و اهداف آن آشنا کرد و در پی‌گیریهای مداوم و متعدد و مسافرتهای مکرر به تهران و کرمان، سرانجام توانست موافقت مسئولان این مراکز را جلب و اجازه‌نامه تأسیس این کانون را در بهمن ماه 1379 دریافت کند و با جلب حمایت از اداره بهزیستی شهرستان سیرجان، دفتر این کانون را در این اداره تأسیس و پس از انجام سایر مراحل قانونی، این کانون را به ثبت رساند.
شهرستان سیرجان دارای 170 ناشنوا و کم‌شنواست که با تأسیس این کانون تا حد امکان محل مناسبی برای فعالیتهای آنها ایجاد شده و به طور مداوم به این مرکز رفت و آمد دارند.
اعضای کانون ناشنوایان این شهرستان, برای نخستین بار در چهارمین گردهمایی مسئولان سراسری کانونهای ناشنوایان کشور در شهرستان کرج شرکت کرد. برخی از فعالیتهای این کانون عبارت‌اند از: انجام برنامه‌های ورزشی و آموزشهای ورزشی، تهیه لباس و دیگر امکانات ضروری برای ناشنوایان بی‌بضاعت و اهدای هدیه ازدواج, برنامه‌های فرهنگی، نمایش ‌فیلم، شرکت در مسابقات ورزشی ناشنوایان در سفرهای زیارتی و برگزاری کلاسهای آموزش فنی و هنری و دستی مانند: گل‌سازی و خیاطی.
مأخذ:
منابع و مدارک محلی
بهزاد بیگ  
تاریخ ثبت در بانک 10 دی 1399