کد jr-44375  
عنوان اول کانون ناشنوایان افغانستان  
عنوان دوم مرکز آموزشی و خدماتی ناشنوایان وابسته به بنیاد بهزیستی خانواده  
نویسنده نصرالله کویر  
عنوان مجموعه دانشنامه ناشنوایان (دانا) ـ جلد سوم  
نوع کاغذی  
ناشر موسسه فرهنگی هنری فرجام جام جم  
سال چاپ 1388شمسی  
شماره صفحه (از) 1002  
شماره صفحه (تا) 1002  
زبان فارسی  
متن کانون ناشنوایان افغانستان، مرکز آموزشی و خدماتی ناشنوایان وابسته به بنیاد بهزیستی خانواده.
این بنیاد در 1994 در شهر کابل افغانستان, در قالب یک نهاد خیریه غیردولتی ثبت و فعالیت خود را آغاز کرده است. در طی فعالیت، گاه با تنشهایی مانند حملات امریکا بر طالبان تا مرز تعطیلی پیش رفته است. از مهم‌ترین اهداف این کانون, سامان دادن به وضع ناشنوایان و ارتقای اجتماعی و رشد فکری و اعاده حقوق آنهاست. از این رو، در سالهای اخیر با استقرار و ثبات نسبی، نظام آموزشی ویژه‌ای, کارشناسی و به اجرا در آورده است.
این بنیاد, تاکنون 280 ناشنوا را تحت پوشش خدماتی قرار داده است. این خدمات شامل آموزش حرفه‌هایی چون نجاری، چرم‌دوزی، فلزکاری، خیاطی و سوادآموزی است.
یکی از فعالیتهای این کانون، شناسایی ناشنوایان و تشکیل پرونده برای آنهاست. تاکنون 502 ناشنوا شناسایی شده‌اند. با کمک نهادهای آموزشی، شیوه آموزش ناشنوایان را سامان داده و حتی فرهنگنامه‌ای با دو هزار علامت اشاره تدوین کرده است. در رادیو افغانستان از یک سال و نیم گذشته، برنامه‌ای را برای کودکان و نوجوانان اجرا کرده است. انتشار مجله‌ای ویژه ناشنوایان با عنوان اشاره به صورت فصلی, از دیگر کارهای این کانون است. برای تربیت و توجیه آموزگاران ناشنوایان، بخشی در کانون ایجاد شده و تاکنون 35 استاد تربیت یافته و به کار مشغول شده‌اند.
فعالیتهای کانون منحصر به کابل نیست و در ولایتهای دیگر, مانند ولایت میدان, مراکزی برای آموزش ناشنوایان ایجاد کرده است.
کانون, هزینه‌های خود را از شخصیتهای حقیقی و حقوقی افغانی یا منابع خارجی, مانند سفارت ژاپن، موسسه حمایت از اطفال سوئیس، اینترسز و کداپ تأمین کرده است. حدود سی آموزگار, آموزش 102 دختر ناشنوا و 178 پسر ناشنوا را بر عهده دارند. مقطع تحصیلی از ابتدایی تا پایان دبیرستان است.
کانون, برنامه آموزشی و نیز متون درسی در زمینه‌های مختلف لب‌خوانی، اشاره، هجی کردن و گفتار درمانی تدوین و برای تصویب به وزارت معاونت افغانستان عرضه کرد و پس از طی مراحل قانونی تصویب و ابلاغ شد.
این کانون در سالهای اخیر اقدام به تأسیس درمانگاه ناشنوایی کرده است که به درمان و سنجش ناشنوایی می‌پردازد.
مأخذ:
مدارک و منابع محلی
نصرالله کویر  
تاریخ ثبت در بانک 10 دی 1399