کد jr-44374  
عنوان اول کانون ناشنوایان اصفهان  
عنوان دوم تشکلی از ناشنوایان اصفهان  
نویسنده اباذر نصر  
عنوان مجموعه دانشنامه ناشنوایان (دانا) ـ جلد سوم  
نوع کاغذی  
ناشر موسسه فرهنگی هنری فرجام جام جم  
سال چاپ 1388شمسی  
شماره صفحه (از) 1001  
شماره صفحه (تا) 1002  
زبان فارسی  
متن کانون ناشنوایان اصفهان، تشکلی از ناشنوایان اصفهان.
کانون ناشنوایان استان اصفهان در 1372 با همت و تلاش چند ناشنوای دلسوز و پیش‌کسوت به نامهای مهرداد تربیت، محمد سجادی‌فر، کمال سهیلی، فرهاد خسروی و مرتضی علوی تأسیس گردید.
با توجه به اهداف قید شده در اساسنامه کانون ناشنوایان ایران، کانون اصفهان ارتقای سطح علمی، اجتماعی و رفاهی ناشنوایان را جزء اهداف اساسی و اولیه خود قرار داد.
اعضای هیئت مدیره این کانون در جلسه مجمع عمومی انتخاب می‌شوند. سرفصلهای فعالیتهای هیئت مدیره عبارت است از: 1. مراجعات به موسسات عام‌المنفعه که خانواده‌های بی‌بضاعت ناشنوا را تحت پوشش قرار می‌دهد؛ کمک هزینه ازدواج و جهیزیه برای زوجهای ناشنوا؛ تأمین مصالح ساختمانی و کمک در ساخت مسکن ناشنوایان؛ 2. همکاری با بانکها و موسسات اعتباری برای انجام تسهیلات برای وام ازدواج و تولید فرش دستباف؛ تسهیلات وام جعاله و تعمیر مسکن به اعضای خانواده‌های ناشنوایان؛ تسهیلات وام کشاورزی و دامداری و اعطای آن به ناشنوایان؛ 3. تأسیس صندوق قرض‌الحسنه ناشنوایان.
مدتی مسئولیت کانون بر عهده خانم سلیمه رمضانی بود. مهرداد تربیت (مت. 1341) ریاست کنونی کانون را بر عهده دارد. او در مصاحبه با دانشنامه ناشنوایان اعلام داشت: کانون ناشنوایان در 1372 با تلاش چند تن از ناشنوایان اصفهان بدون هیچ‌گونه امکاناتی تأسیس شد. با همکاری مسئولان استان، مجوزهای لازم را اخذ کرد و پس از برگزاری انتخابات مربوط و تشکیل جلسه مجمع عمومی در ساختمان مجمع ناشنوایان شهید اژه‌ای وابسته به سازمان بهزیستی اصفهان، مستقر شد. با گذشت زمان و پی‌گیریهای به عمل آمده از سوی اعضای هیئت مدیره, معضل و مشکل بودجه کانون مرتفع گردید و خوشبختانه اکنون با کمک مردم تا حدودی استقلال خود را به دست آورده است.
در کانون ناشنوایان هزار پرونده تشکیل شده است, اما مطابق آمار در سطح استان حدود 25 هزار ناشنوا شناسایی شده است. بزرگ‌ترین مشکل ناشنوایان ازدواج، ارتباط با شنوایان و روابط اجتماعی، اشتغال، آموزش و تحصیل است.
یکی از اعضای مدیریت کنونی, کمال سهیلی, به عنوان رئیس هیئت موسس و بازرس کانون ناشنوایان است. او دوازده سال با کانون همکاری داشته و از بدو تأسیس، شش سال به عنوان ریاست کانون، شش سال هم به عنوان بازرس خدمت کرده است.
نام کانون، نخست انجمن اسلامی ناشنوایان بود که بین سالهای 1359 تا 1362 تأسیس شده بود. برای تأسیس کانون ناشنوایان در 1370 از سازمان بهزیستی و در 1372 از کانون ناشنوایان ایران اجازه گرفته شد و هم اکنون کانون دارای اساسنامه و شماره ثبت 486 است و همچنین عضو فدراسیون جهانی ناشنوایان است. برخی اسناد هم گویای این است که در 1364 جمعی از ناشنوایان درصدد تأسیس کانون بوده‌اند, ولی تأسیس رسمی آن به سال 1372 باز می‌گردد.
کانون از 1372 تاکنون عمدتاً فعالیتهای فرهنگی مانند آموزش، مشاوره و حل مشکلات خانواده‌های ناشنوا، راهنمایی آنها و برگزاری اردوها داشته است. اخیراً به همت خیران, ساختمانی برای کانون در حال ساخت است که نزدیک به اتمام است. کانون بودجه خاصی ندارد و همه سال بهزیستی با اعتباراتی که دارد, و برای کانون ناشنوایان و انجمن جوانان ناشنوا اعتباری را پیش‌بینی می‌کند.
مأخذ:
منابع و مدارک محلی
اباذر نصر  
تاریخ ثبت در بانک 10 دی 1399