کد jr-44373  
عنوان اول کانون ناشنوایان استان قم  
عنوان دوم مرکزی وابسته به کانون ناشنوایان ایران با هیئت مدیره و مدیر منتخب از سوی ناشنوایان شهرستان قم و زیر نظر سازمان بهزیستی استان قم  
نویسنده اعظم باباخانی  
عنوان مجموعه دانشنامه ناشنوایان (دانا) ـ جلد سوم  
نوع کاغذی  
ناشر موسسه فرهنگی هنری فرجام جام جم  
سال چاپ 1388شمسی  
شماره صفحه (از) 1000  
شماره صفحه (تا) 1001  
زبان فارسی  
متن کانون ناشنوایان استان قم، مرکزی وابسته به کانون ناشنوایان ایران با هیئت مدیره و مدیر منتخب از سوی ناشنوایان شهرستان قم و زیر نظر سازمان بهزیستی استان قم.
این کانون در 1380 با همت و پیش‌قدمی چند تن از ناشنوایان قم و با اخذ مجوز از کانون ناشنوایان ایران تأسیس شد. در تأسیس آن بیشتر دانش‌‌آموزان مدرسه بلال حبشی مشارکت داشتند. به گونه‌ای که هیئت مدیره اولیه آن از بین ناشنوایان محصل در آن مدرسه برگزیده شدند و هزینه‌های اولیه آن را نیز سازمان بهزیستی قم تأمین می‌کرد.
با تلاش شماری از ناشنوایان عضو در کانون، اساسنامه جدیدی در 1381 به تصویب رسید که در آن خط‌مشی کانون کاملاً غیردولتی و مردمی تعریف شده بود. پس از ثبت، کانون, فعالیتها را گسترده‌تر و بدون وابستگی به هیچ نهاد و سازمانی آغاز به کار کرد. البته در عمل با سازمان بهزیستی استان هماهنگیهایی دارد.
فعالیتهای جاری کانون, عبارت است از: برگزاری اردوهای تفریحی و علمی؛ برگزاری مراسم مذهبی و همایش علمی؛ اجرای مسابقات ورزشی؛ اجرای فعالیتهای جمعی؛ هنری و فرهنگی؛ برگزاری کلاسهای آموزشی, مانند روخوانی قرآن.
از دیگر فعالیتهای این کانون, مشاوره دادن به ناشنوایان برای رفع مشکلات آنان، کاریابی و ایجاد اشتغال برای ناشنوایان و تأمین برخی نیازهای مادی و رفاهی آنان است.
امکانات، هزینه‌ها و برنامه‌های این کانون, اعم از فضای اداری، کتابخانه و ... بسیار کم و ضعیف است. اعضای آن از 137 به 250 نفر رسیده است که نیمی دختر و نیمی پسر هستند. از بین این اعضا یک پنجم بی‌سواد هستند و بقیه بیشتر در مقطع ابتدایی تا متوسطه مشغول تحصیل‌اند. دو دانشجو در بین این افراد وجود دارد.
مأخذ:
مدارک و اسناد موجود در محل
اعظم باباخانی  
تاریخ ثبت در بانک 10 دی 1399