کد jr-44363  
عنوان اول کارگاه ناشنوایان اسکاتلند  
عنوان دوم تلاش جمعی ناشنوایان برای بررسی مسائل و حل مشکلاتشان در اسکاتلند در قالب کارگاه علمی و سازمان یافته  
نویسنده جورج مونتگمری  
مترجم زهرا واعظی  
عنوان مجموعه دانشنامه ناشنوایان (دانا) ـ جلد سوم  
نوع کاغذی  
ناشر موسسه فرهنگی هنری فرجام جام جم  
سال چاپ 1388شمسی  
شماره صفحه (از) 976  
شماره صفحه (تا) 978  
زبان فارسی  
متن کارگاه ناشنوایان اسکاتلند ، تلاش جمعی ناشنوایان برای بررسی مسائل و حل مشکلاتشان در اسکاتلند در قالب کارگاه علمی و سازمان یافته.
کارهای علمی جمعی و اجرایی, عملیات علمی تجربی گروهی است که اصطلاحاً به آن کارگاه گویند. این تجربه, توسط عده‌ای از ناشنوایان اسکاتلند, به منظور گسترش و تحکیم پیوندهای ناشنوایان, توسعه روابط ناشنوایان با دیگر اقشار جامعه, رشد مهارتهای ناشنوایان و حل مشکلات ناشنوائی آغاز شد و منجر به تأسیس کارگاه ناشنوایان در 1976 شد. پس از اتحادیه ملی ناشنوایان انگلستان، این کارگاه تنها نهادی است که مدیریت آن برعهده ناشنوایان است.
این کارگاه فعالیتهای مهمی انجام داده است که برخی از آنها عبارت‌اند از:
سمینارهایی را در بیمارستان ناینوِلز در دونْدی برگزار کرد تا از جنبه‌های مختلف به بررسی مسائل پزشکی ناشنوایان بپردازد. همچنین نشستهای علمی‌ای با حضور دانشجویان رشته‌های روان‌شناسی و روان‌کاوی و مددکاری, در بررسی موضوعات روان‌شناسانه ناشنوایان, در دانشگاه ادینبورگ تشکیل داد. از دیگر فعالیتهای جاری این کارگاه می‌توان به موارد ذیل اشاره کرد: برگزاری نشستهای روزانه، برگزاری نشستهای کارگاهی در روزهای تعطیل آخر هر هفته، ارائه مشاوره و راهنمایی علمی ناشنوایان، برگزاری سخنرانی برای ناشنوایان در زمانهای مناسب.
یکی از اهداف این کارگاه، افزایش مهارتهای آموزگاران ناشنوایان بوده است. برای تحقق این هدف, در جلسات هفتگی, شرکت‌کنندگان, مسائل مهمی همچون زبان اشاره را بررسی می‌کردند. تمرین مهارتها و تبادل تجربیات و طرح مباحث به صورت کنفرانس توسط یک نفر و نقد و بررسی جمعی آن, همواره یکی از برنامه‌های کارگاه بوده است.
حدود سی نفر عضو از ناشنوایان و شنوایان متخصص در امور ناشنوایی, از اعضای این کارگاه هستند. مدیریت آن, رابطه‌ای صمیمانه با اعضا دارد و نتایج نظریات جمع را به استحضار مسئولان مربوط می‌رساند. تنوع قشری و حرفه‌ای اعضای کارگاه باعث شده است که تبادل و تعامل اطلاعات در سطحی گسترده صورت پذیرد و موضوعات متنوعی در جلسات مطرح گردد.
این کارگاه, در 1979 به عضویت فدراسیون جهانی ناشنوایان درآمد و بخشی بین‌المللی در سازمان خود ایجاد کرد تا ارتباط با دیگر نهادها را در سطح جهانی تسهیل کند.
موفقیت این کارگاه, موجب ترویج این اندیشه شد و با الگوگیری از آن، کارگاه ناشنوایان نورتمبر و کارگاه ناشنوایان یورکشایر شکل گرفت.
سمینارهای چندرشته‌ای ماکسول ریدلی ، در بیمارستان ناینولز در دوندی جلسات بحث علمی ویژه موضوع ناشنوایی با دانشجویان روانشناسی، روانکاوی و مددکاری دانشگاه ادینبورگ و اقدامات ارتباطی مشابه استوارت لوچری در گلاسکو , از دیگر اقداماتی بود که در پی توسعه فعالیتهای کارگاه انجام شد. در همین زمان بود که با معرفی شیوه ارتباط کلی در کنفرانس سال 1974 انجمن آیر , امید تازه‌ای به بهبود روابط میان ناشنوایان و شنوایان پیدا شد. شیوه ارتباط کلی مورد پسند بسیاری از معلمان کودکان عمیقاً ناشنوا در اسکاتلند قرار گرفت. در واقع، می‌‌توان گفت که آنان از آموزش ناکافی و شفاهی معلم محور, متنفر بودند و ارتباط واقعی با دانش‌آموزان را ترجیح می‌‌دادند. معلمانی که مشتاق پیشرفت مهارتهای ارتباط کلی بودند, کرانه مهمی را در این کارگاه چندرشته‌ای پدید آوردند. این جامعه جدید ارتباطی را 16 رابط متبحر و متخصص, که شرکت در امور مربوط به ناشنوایان را یک لذت می‌‌دانستند، به هم پیوند می‌‌دادند. حدود 200 ناشنوا و متخصص شنوا که در خدمت ناشنوایان بودند، به عضویت داوطلبانه و بدون حقوق و مزایای این جامعه درآمدند و اکنون تقریباً 300 نفر عضو این گروه هستند.
تشکیل این کارگاه, همت شگرفی بود که توانست ناشنوایان و شنوایان را با کمک ارتباط کلی به یکدیگر ملحق کند و نشان داده است که ارتباط را می‌توان با لذت و شادی همراه کرد و آگاه‌سازی مردم و مسئولین از واقعیات مربوط به ناشنوایان, می‌‌تواند روشنگری به همراه آورد. به طور مثال، از همان ابتدا واحد درسی ارتباط کلی, در برنامه آموزش معلمان گنجانده شد. جلسات هفتگی آموزش زبان اشاره انگلیسی به معلمان, به یک امر غیرضروری تبدیل شد. از سوی دیگر، تلاش در جهت تغییر قواعد پزشکی‌ای که ناشنوایان را از واحدهای آموزش معلمان حذف می‌‌کند، ناموفق بوده است و در حال حاضر، که اکثر انجمنهای آموزگاری و دانشکده‌های تربیت معلم در انگلستان را طرفداران شیوه شفاهی در اختیار گرفته‌اند، احتمال رفع این نقیصه, بعید به نظر می‌‌رسد.
ماهیت غیرسلسه مراتبی رهبری و سرپرستی این کارگاه باعث شده است که اعضاء ناشنوا, از امکان تمرین مهارتهای اجرایی و سازمانی برخوردار شوند. ظرف مدت یک سال، افراد کاملاً ناشنوا تصدی کل بخش امور دفتری را در اختیار گرفتند. این کارگاه که تلاش می‌کند در زمینه‌های اجرایی، طرحهای ابتکاری و فراست سازمانی تجربه بیاموزد، می‌‌کوشد همانند کسانی که با پذیرفتن مسئولیت‌های نیمه وقت و موقت به پستهای اجرایی تمام وقت, در سازمانهای ناشنوایان دست می‌‌یابند، سوابق خوبی کسب کند. بسیاری از اعضاء ناشنوا, عقاید خود را در میان جمع مطرح می‌کنند و سپس از این مهارت, در جای دیگری استفاده می‌کنند و بدین ترتیب، این امکان را برای ناشنوایان به وجود آورده است که در طرحها و برنامه‌های آینده, حرفی برای گفتن داشته باشند. علاوه بر اتحادیه ملی ناشنوایان انگلستان، کارگاه اسکاتلند تنها سازمان واقع در انگلستان است که رهبری آن را ناشنوایان برعهده دارند.
کارگاه ناشنوایان اسکاتلند, از زمانی که در دوازدهمین کنگره فدراسیون جهانی ناشنوایان در 1979 در بلغارستان, تابع این فدراسیون شد، با افزودن یک رکن بین‌المللی برای مهمانان خارجی, فعالیت خود را بسط داده است. فعالیتهای جاری آنان, عبارت‌اند از: کنفرانسهای روزانه، کارگاههای اقامتی در زمان تعطیلات آخر هفته در تمامی اسکاتلند، ارسال اظهارات کتبی برای مقاماتی که سرپرستی و اداره امور اجرایی و حقوقی ناشنوایان را برعهده دارند، فعالیتهای دامنه‌دار به منظور راهنمایی نظریات و عقاید پشتیبان مسایل ناشنوایان, انتشار سخنرانی‌های ایراد شده در کارگاهها و مقابله و آماده کردن آنها در قالب کتاب. از جمله نقاط قوت این کارگاه, پیشینه متنوع و گوناگون اعضای آن است. این موضع, اعضاء را قادر می‌‌سازد تا در محدوده‌های تخصصی, به تبادل حقیقی عقاید بپردازند، نه اینکه فقط به ابراز طیف محدود عقاید و نظریات مددکاران اجتماعی، والدین و معلمان در این مجامع اکتفا کنند. هدف این کارگاه, جایگزین نمودن انجمنهای تخصصی نیست، بلکه درصدد است نگرشهای وسیع‌تر آنان را به دیدگاه سایر گروهها پیوند زند.
ماهیت چندرشته‌ای اعضاء در تنوع گستره موضوعات گفت‌وگوی آنها انعکاس می‌یابد که عبارت‌اند از: ارتباط کلامی، تحصیل و آموزش، سلامت ذهنی، مسائل حقوقی، ناشنوایی و رسانه‌ها، یکپارچه‌سازی، راهنمایی اولیا، رایانه در مدارس و کانونها، آموزشهای جنسی، قایق‌رانی، استخدام و ارشاد خانواده.
علاقه و توجه عموم و گسترده به کارگاه اسکاتلند, موجب ایجاد دو کارگاه دیگر شده است که عبارت‌اند از: کارگاه ناشنوایان وورسامبریان و کارگاه ناشنوایان یورکشایر. پیوندهای قوی و در عین حال، غیررسمی و دوستیها و علایق مشترک, این سه کارگاه را از درون با یکدیگر مرتبط می‌سازد.
مأخذ:
GEDPD, Vol. 3, P. 9-10.
جورج مونتگمری
ترجمه و بازنویسی زهرا واعظی  
تاریخ ثبت در بانک 10 دی 1399