کد jr-44336  
عنوان اول فناوری جدید  
عنوان دوم یاری ناشنوایان با اختراعات جدید و ساخت وسایلی برای جبران ضعف یا فقدان شنوایی  
نویسنده بهزاد اشتری  
عنوان مجموعه دانشنامه ناشنوایان (دانا) ـ جلد دوم  
نوع کاغذی  
ناشر موسسه فرهنگی هنری فرجام جام جم  
سال چاپ 1388شمسی  
شماره صفحه (از) 896  
شماره صفحه (تا) 896  
زبان فارسی  
متن فناوری جدید، یاری ناشنوایان با اختراعات جدید و ساخت وسایلی برای جبران ضعف یا فقدان شنوایی.
پیشرفتهای صنعتی در عرصه پزشکی و ابداعات جدید, کمکهای بسیاری به ارتقای آموزشی و روند جامعه‌‌پذیری و ارتباطات اجتماعی ناشنوایان کرده و اختراعات وسایل الکترونیکی از قبیل گوشی، آموزش و پرورش ناشنوایی را وارد مرحله نوینی کرده است. ضعفها و نقصهای شنوایی و گویایی, با افزودن دستگاههایی به قوای بینایی و لامسه در واقع آن نقصانها را تا اندازه‌ای جبران کرده است. ناشنوایان, با نمابر یا چت یا پست الکترونیکی به آسانی می‌توانند با دیگران رابطه برقرار کنند، خواسته‌های خود را به آنها تفهیم کنند و دیدگاههای دیگران را بگیرند و بفهمند.
موسسه بین‌المللی اس. ار. آی. با کمک مالی سازمان آموزش، بهداشت و اداره خدمات توان‌بخشی, دستگاهی الکترونیکی ساخته است که تلفن ویژه ناشنوایان نامیده می‌شود. این دستگاه با باطری کوچک خشک کار می‌کند و به اندازه‌ای است که می‌توان آن را در جیب لباس جای داد. با استفاده از این دستگاه بسیاری از ناشنوایان قادر خواهند بود از ارتباط تلفنی استفاده کنند و مکالمه خود را با فشار دکمه‌ها به طرف مقابل منتقل کنند. برخی علایم از طریق نورها, و برخی دیگر از طریق کلمات نوشتاری ابلاغ می‌شود. نیز ناشنوا می‌تواند صحبتهای طرف مقابل را بر روی صفحه کوچک آن بخواند و همان هنگام به پاسخگویی آنها با نگارش بپردازد.
مآخذ:
توان‌بخشی حرفه‌ای معلولان، دبیر سازمان بین‌المللی کار، ترجمه محمدجواد محمدی. اصفهان، دانشگاه اصفهان، 1361؛ پاکزاد، محمود، هیاهو در دنیای سکوت، چاپ دوم، تهران، سازمان چاپ و انتشار، 1375، ص 33.
بهزاد اشتری  
تاریخ ثبت در بانک 8 دی 1399