کد | jr-44318 |
---|---|
عنوان اول | فقه اهل سنت، ناشنوایی از دیدگاه |
عنوان دوم | دیدگاههای فقیهان سنی در موضوعات ناشنوایان و تحلیل وظایف شرعی ناشنوایان از نگاه فقه اهل سنت |
مترجم | سیفالله صرامی |
عنوان مجموعه | دانشنامه ناشنوایان (دانا) ـ جلد دوم |
نوع | کاغذی |
ناشر | موسسه فرهنگی هنری فرجام جام جم |
سال چاپ | 1388شمسی |
شماره صفحه (از) | 881 |
شماره صفحه (تا) | 882 |
زبان | فارسی |
متن |
فقه اهل سنت، ناشنوایی از دیدگاه. دیدگاههای فقیهان سنی در موضوعات ناشنوایان و تحلیل وظایف شرعی ناشنوایان از نگاه فقه اهل سنت. وجود ناشنوا در قلمرو اسلامی از ابتدای ظهور اسلام و بیان مباحثی درباره ناشنوایی و ناشنوایان در قرآن و روایات نبوی، فقهای سنی را به تأمل و استنباط واداشت. هر چند در هیچ یک از مذاهب فقهی بخش ویژه یا کتاب مستقلی برای ناشنوایی وجود ندارد، احکام آنها در بسیاری از کتابها و ابواب پراکنده است. با توجه به اینکه موضوع و غایت دانش فقه بررسی و بیان احکام و وظایف مکلفان است و یک قشر از مکلفان, ناشنوایان هستند که تفاوتهای اساسی با قشرهای دیگر جامعه دارند، از اینرو فقیهان برای آنان احکام ویژه در نظر گرفتهاند. موضوعشناسی: فقیهان بر اساس یافتههای دانشمندان لغت، مفاهیم لغتهای اَصَم و اَبکَم و اَخْرُس را صفت شخص و یا گوش و زبان (شنیدن و گفتن) میدانند و بر اساس همین موضوعشناسی به تحلیل احکام فقهی آن میپردازند. تفاوتی که عالمان لغت بین اَخرس، کسی که از ابتدای تولد توان نطق ندارد, و اَبکم، کسی که نطق دارد ولی زبانبند است میگذارند، در استعمالات فقهی مورد توجه نیست، و آنان اَبْکَم و اَخرس را به یک معنا، یعنی لال و گنگ به کار میبرند. قاعده کلی: مکلف وقتی به هر دلیل بیان و تکلم نداشت، میتواند با نیت و تکان دادن زبان و جنباندن لب، وظایف عبادی و شرعی خود را انجام دهد. البته فقیهان مالکی به صرف نیت بسنده میکنند و لالی که نیت برای عمل شرعی داشته، عمل او را مشروع و صحیح میدانند. بعضی از آنها تصریح کردهاند که در غیر نماز و حج مانند خرید و فروش و شهادات، بیان کتبی و اظهار نیت به وسیله نوشتن لازم است. البته اگر کسی نوشتن نمیداند اشاره قابل فهم کفایت میکند. جنایت به گوش و از بین رفتن شنوایی، مطابق ادلهای همچون روایت فی السمع الدیه؛ شنوایی دیه دارد، و قضاوت عمر، خلیفه دوم، در تعیین دیه برای مردی که شنوایی فردی را با زدن از بین برد، دیه دارد. در مقدار و چگونگی پرداخت آن اختلافهایی است که در کتابهای فقهی به تفصیل آمده است. احکام عبادی: در ضرورت حضور ناشنوایان برای خطبههای نماز جمعه بحث و اختلاف است. بیشتر مذاهب و فقیهان حضور برای شنیدن خطبهها را شرط نمیدانند. اما فقیهان شافعی شرط عدم ضرورت حضور را منوط به درجه ناشنوایی کرده و میگویند اگر ناشنوا در حد پایینی از ناشنوایی است، عدم حضورش بدون اشکال است. ولی حنابله چنین تفکیکی را ندارند و هیچ یک از ناشنوایان را موظف به حضور نمیکنند. در نمازهای روزانه، اقتدا به ناشنوا از نظر حنبلیان و شافعیان صحیح است. از این رو آنها به صحت و مشروعیت امامت ناشنوا رأی دادهاند. ولی مالکیها امام جماعت بودن ثابت و همیشگی او را جایز نمیدانند و استدلال میکنند که اقتداکنندگان ممکن است حرکات و افعال او را متوجه نشوند و موجب بروز اشکالاتی در صحت نماز شود. بحث دیگر مربوط به سجده واجب هنگام تلاوت و شنیدن برخی آیات قرآن است که برای ناشنوا در چنین حکمی اختلاف است. دیگر احکام: اتفاقنظر هست که کرولال نمیتواند تولیت قضاوت را به دست گیرد و اگر ولایت پیدا کرد، عزلش واجب است؛ زیرا با ولایت قضایی او، حقوق مردم ضایع میشود. شهادت کر در موارد گفتاری پذیرفته نیست، ولی در مواردی مانند خوردن و زدن، شهادت او پذیرفته میشود. اما در مسائل حدود، اقرار ناشنوا برضد خودش پذیرفته نیست؛ زیرا حدود در شبهات جاری نمیشود و مورد ناشنوا شبههناک است. البته در این موارد اختلافات و تفصیلهایی در بین فقیهان سنی هست. در ازدواج و خرید و فروش نیز فقیهان مذاهب اهل سنت دارای دیدگاههایی هستند که در هر موضوع آمده است. مآخذ: الموسوعه الفقهیه، الکویت، وزاره الاوقاف و الشئون الإسلامیه، 1983م/1404ق؛ مدخلهای ابکم و اصّم؛ ابن عابدین، مجموعه رسائل، دمشق، 1301ق. ترجمه و بازنویسی سیفالله صرامی |
تاریخ ثبت در بانک | 7 دی 1399 |