کد jr-44315  
عنوان اول فرهنگنامه زبان اشاره  
عنوان دوم کتابی و به سبک فرهنگنامه و مشتمل بر بیش از 5600 واژه، اصطلاح و نماد در حوزه زبان اشاره به زبان انگلیسی  
نویسنده گیتا موللی  
عنوان مجموعه دانشنامه ناشنوایان (دانا) ـ جلد دوم  
نوع کاغذی  
ناشر موسسه فرهنگی هنری فرجام جام جم  
سال چاپ 1388شمسی  
شماره صفحه (از) 876  
شماره صفحه (تا) 877  
زبان فارسی  
متن فرهنگنامه زبان اشاره، کتابی و به سبک فرهنگنامه و مشتمل بر بیش از 5600 واژه، اصطلاح و نماد در حوزه زبان اشاره به زبان انگلیسی.
زبان اشاره، وجه مشترک جامعه ناشنوایان است. بسیاری از جامعه‌شناسان می‌کوشند که ناشنوایان سراسر جهان, یک جامعه فرهنگی را تشکیل می‌دهند. این جامعه, هر چند از نظر نژادی و قومی پراکندگی و تشتت دارد، از نظر فرهنگی وجوه مشترک فراوان دارد که مهم‌ترین آن, زبان مشترک آنهاست؛ درست همانند فیزیکدانان جهان, که جامعه‌ای با زبان و ادبیات فراگیر و مشترک تشکیل می‌دهند؛ حال اینکه نژادها و قومیتهای آنها متعدد است. البته، امریکاییها در عرصه زبان اشاره, پیشرفتهای قابل توجهی داشته‌اند و زبان اشاره امریکایی, نسبت به دیگر کشورها پیشتاز است.
این کتاب, نخستین فرهنگنامه یا واژه‌نامه توضیحی است که همچون اصطلاحنامه‌های توضیحی دیگر علوم، نقش موثری در پژوهش و آموزش جامعه ناشنوایان دارد؛ به ویژه کسانی که درصدد فراگیری یا کاربرد زبان اشاره امریکایی هستند، از این اثر بی‌نیاز نیستند.
اِلین کاستلو که سرپرستی انتشارات گالودت را برعهده دارد، مولف این اثر است و با تلاش فراوان توانسته است بیش از 5600 واژه, نماد و اصطلاح را در این فرهنگنامه گردآوری کند. هر یک از اشارات, با یک تصویر کامل همراه است که شکل و حرکت دستها را به خوبی نشان می‌دهد. معانی رایج هر واژه و دیگر معانی کاربردی نیز, در صورت لزوم، ذکر شده است.
مولف از یک سو، اشارات گوناگونِ معادل یک واژه و از سوی دیگر، معانی مختلف یک اشاره و موارد استفاده آن را عرضه کرده است. همچنین، بسیاری از استعاره‌ها و ضرب‌المثلها و چگونگی تفهیم آنها با اشاره‌ها به دست ناشنوایان، در این کتاب گنجانده شده است. به علاوه, ضمن بیان نکاتی سودمند برای به خاطر سپردن اشاره‌ها، ریشه آنها نیز ذکر شده است. ساختار و چینش مدخلها به گونه‌ای است که همچون دیگر فرهنگنامه‌ها, به آسانی و سرعت می‌توان واژه یا اصطلاح مورد نظر را یافت.
زبان اشاره, امروزه چهاردهمین زبان رایج دنیا به شمار می‌رود که در گذر زمان نیز تغییراتی یافته است که این تغییرات نیز، در این فرهنگنامه لحاظ شده است. کتاب, با مقدمه‌ای درباره زبان اشاره و تاریخچه آن آغاز شده است.
این اثر، برای همه شنوایان و ناشنوایان قابل استفاده است و مرجع بسیار مناسبی برای تدریس زبان اشاره در دانشگاهها و موسسات می‌باشد. همچنین, می‌توان از آن به عنوان خودآموز استفاده کرد.
مشخصات کتاب‌شناختی این اثر به شرح زیر است:
Costello, Elain, Random House Webster's American Sign Language Dictionary, 1st Edition, Random House Reference, 1997, 576P.
تألیف گیتا موللی  
تاریخ ثبت در بانک 7 دی 1399