کد jr-44312  
عنوان اول فرهنگ توان‌بخشی  
عنوان دوم عنوان نشریه‌ای درباره رشد جسمی و فکری ناشنوایان  
نویسنده استفان جِی. رجنیر  
مترجم لقمان سرمدی  
عنوان مجموعه دانشنامه ناشنوایان (دانا) ـ جلد دوم  
نوع کاغذی  
ناشر موسسه فرهنگی هنری فرجام جام جم  
سال چاپ 1388شمسی  
شماره صفحه (از) 871  
شماره صفحه (تا) 873  
زبان فارسی  
متن فرهنگ توان‌بخشی ، عنوان نشریه‌ای درباره رشد جسمی و فکری ناشنوایان.
این نشریه را جامعه نشان ملی شرق (نام پیشین انجمن کودکان و بزرگسالان معلول ) منتشر می‌کند. این جامعه قدیمی‌ترین و بزرگ‌ترین سازمان توان‌بخشی بهداشت داوطلب امریکا، در موضوع توان‌بخشی معلولان است. این فرهنگ, مجله‌ای میان رشته‌ای است که در آن ادبیات توان‌بخشی برای استفاده متخصصان و دانشجویان در همه زمینه‌های مربوط به توان‌بخشی جسمی و روحی معلولان در نظر گرفته شده است. این نشریه، به رشد دانش، مهارت و تشویق به تلاشهای جمعی اعضای متخصص گروه توان‌بخشی اختصاص یافته است. آثار توان‌بخشی، برای بهبود روابط بین متخصصان پزشکی و بهداشت, و آگاه‌سازی آنها از ادبیات در خصوص رشد و پیشرفت هر دو گروه در حیطه مسئولیت خودشان به کار می‌رود. این مجله، خوانندگان را از مقالات اصلی، خلاصه آثار ادبی رایج، نقد کتاب، اطلاعاتی درباره تولیدات جدید، نقد فیلم و آگهی برنامه‌های جدید و پروژه‌های تحقیقاتی آگاه می‌سازد. همچنین به عنوان یک نشریه خلاصه شده و نقدکننده، آثار توان‌بخشی، کتابهای رایج، رساله‌ها و مقالات علمی مربوط به پرستاری، رفاه، آموزش و کار بچه‌ها و بزرگسالان معلول را شناسایی و به آگاهی خوانندگان می‌رساند.
مراکز آن شیکاگو, الینویز و 147 جامعه دولتی وابسته آن در امریکا و کانادا است. این نشریه برای بیمارستانها, کتابخانه‌ها, دانشگاهها, سازمانهای بهداشت, مراکز و سازمانهای توان‌بخشی, همچنین متخصصان توان‌بخشی در سراسر امریکا, کانادا, مکزیک و بیش از 45 کشور دیگر ارسال می‌شود. خوانندگان آثار توان‌بخشی، از جمله پزشکان، روان‌شناسان، مشاوران، کارمندان اجتماعی، کتابداران پزشکی، روان درمانگران (گفتاری، شغلی، جسمی)، مدیران و معلمان، در همه رشته‌های مربوط به توان‌بخشی هستند.
فرهنگ توان‌بخشی، بیش از 4500 مشترک دارد. از آنجا که تقریباً چهل درصد فهرست مشترکان نشریه، از سازمانها، بیمارستانها، دانشگاهها، دانشکده‌ها، کتابخانه‌ها، مراکز توان‌بخشی و سازمانهای رفاه و اجتماعی تشکیل می‌شوند، تخمین تعداد و انواع خوانندگان دشوار است. بررسی گروه خوانندگان نشان می‌دهد یک نسخه نشریه را، روزانه بیش از هشت نفر می‌خوانند.
فرهنگ توان‌بخشی, نخست شامل مباحث مربوط به گزارش خبری توان‌بخشی، نقدها و خلاصه کتابها بود و به شکل جزوه منتشر می‌شد. در ژانویه 1959، مسئولان ویژه فعالیتهای توان‌بخشی محتویات و ظاهر مجله را دگرگون کردند. نقد کتاب، خلاصه مقالات برگزیده و دیگر موضوعات مورد علاقه خوانندگان به آن افزوده شد.
در چاپ جدید، ارل گراهام ، سردبیر نشریه، آن را به حرفه‌های توان‌بخشی و اعضای آن، که با معلولان کار می‌کردند، اختصاص داد. وی عقیده داشت فرهنگ توان‌بخشی، گزارش پیشرفت دانش و مهارت در زمینه‌های مختلف توان‌بخشی و تشویق تلاشهای گروهی در میان اعضای حرفه‌ای گروه توان‌بخشی است. وی همچنین نشریه را به طور مستقل تشکیل داد و به تشکیلات گروهی جامعه ملی کودکان و بزرگسالان معلول قول داد که نویسندگان آن، به دیدگاهها و عقاید خود استقلال دهند.
ویژگیهای نشریه فرهنگ توان‌بخشی، توان‌بخشی را به عنوان حرکت و حرفه جلوه‌گر ساخته است. مقالات آن، به اصول اساسی و دیدگاههای توان‌بخشی به عنوان کار و فلسفه پرداخته است. نوشته‌های مقامات سرشناس توان‌بخشی، طی سالها در این مجله منتشر شده و کمک کرده است که نه تنها رویکرد مثبتی در توان‌بخشی ایجاد شود، بلکه برخورد جامعه با معلولان نیز بهبود یابد.
فرهنگ توان‌بخشی، پس از 1959 به ویژه پس از میانه دهه 1970 تغییرات مختلف را نشان می‌دهد. نسخه‌ها، از 1959 تا 1975 ماهانه چاپ می‌شدند و شامل 32 صفحه بودند. در 1976 تصمیم گرفته شد سالانه ده شماره منتشر شود، که دو شماره ژوئن ـ ژوئیه و نوامبرـ دسامبر در حدود 56 صفحه باشند. پس از 1980، آثار توان‌بخشی، دو ماه یک بار با نسخه‌هایی از 64 تا 80 صفحه منتشر شده است.
هیئت مشاور سردبیر، رسماً در ژانویه 1981 تشکیل شد. از آنجا که کارمندان نشریه قبلا از نیروهای مقامات منتخب برای ارزیابی نسخه خطی استفاده می‌کردند، اما نقد منظم هیئت، اعتبار و شهرت نشریه را افزایش داد و چاپ مقالات علمی عمومی مخصوص، اهمیت بین رشته‌ای نشریه را دو چندان ساخت. هیئت شانزده نفره فعلی، شبکه‌ای از منتقدان و مشاوران را فراهم می‌کنند و با رشد ویژگیهای خاص، که مرتباً در نشریه دیده می‌شود, در پربار بودن مجله به کارمندان کمک می‌کنند. تبلیغات در نشریه، در فوریه 1981 آغاز گردید و اکنون تقریباً شش درصد از صفحات نشریه را تشکیل می‌دهد.
ساختار: محتوای مجله، شامل سرمقاله، مقالات خاص یا گزارشهای ویژه، تفسیر، بخش تولیدات جدید، حوادث و اظهار نظریات، تقویم توان‌بخشی، بحث و تبادل نظر درباره فیلم، نقد کتابهای خاص، نقد کتابهای عمومی، خلاصه آثار ادبی رایج و فهرست راهنمای نویسندگان می‌شود. فهرست راهنمای سالانه مقالات و نویسندگان تنها در شماره نوامبرـ دسامبر منتشر می‌شود. مقاله اصلی، معمولاً مقاله‌ای است که در آن نویسنده, دانش کنونی و پیشرفتهای اخیر در زمینه‌ای خاص را به اختصار بررسی می‌کند. موقعیت کنونی موضوع، اغلب با نقد آثار مرتبط، همچنین تجربه خود نویسنده و مشاهدات شخصی ثبت می‌شود.
لازم است فعالیتهای تحقیقاتی کنونی از نظر تأثیراتشان بر تلاشهای توان‌بخشی عمومی مورد بحث و بررسی قرار گیرند. شش هزار کلمه به مقالات اصلی اختصاص می‌یابد. مقالات خاص یا گزارشهای ویژه، 1500 تا 3000 کلمه دارند. این مقالات ممکن است به بیان دیدگاههای نویسنده، گزارش تجربه بالینی، برنامه، پروژه یا اطلاعات و مشاهدات علمی مفید برای گروه خاصی از خوانندگان، اختصاص داشته باشد. در اکتبر 1981، فرهنگ توان‌بخشی، شماره ویژه‌ای را برای گرامیداشت سال ملی معلولان چاپ کرد. از آن پس، مجموعه‌ای از شماره‌های ویژه درباره موضوعات مختلف مانند زنان و معلولیت، نگرشها، فناوری، پیری، توان‌بخشی شغلی و معلولیتهای دوران کودکی به چاپ رسیده است. این شماره‌ها، معمولا 72 صفحه‌اند و خلاصه‌ای از جدیدترین اطلاعات در موضوع اصلی را ارائه می‌دهند.
مأخذ:
GEDPD, Vol. 2, P. 422-423.
استفان جِی. رجنیر
ترجمه لقمان سرمدی  
تاریخ ثبت در بانک 7 دی 1399