کد jr-44311  
عنوان اول فرهنگ انگلیسی  
عنوان دوم ناشنوایی در. بررسی کاربردها و مفاهیم گوناگون این واژه در بین انگلیسی زبانها  
مترجم زهرا واعظی  
عنوان مجموعه دانشنامه ناشنوایان (دانا) ـ جلد دوم  
نوع کاغذی  
ناشر موسسه فرهنگی هنری فرجام جام جم  
سال چاپ 1388شمسی  
شماره صفحه (از) 870  
شماره صفحه (تا) 871  
زبان فارسی  
متن فرهنگ انگلیسی، ناشنوایی در. بررسی کاربردها و مفاهیم گوناگون این واژه در بین انگلیسی‌زبانها.
در فرهنگ انگلیسی عموماً واژه Deaf به معنای ناشنواست، که گاه به عنوان صفت و برای فردی که فاقد شنوایی کلی یا ضعف شنوایی است، به کار می‌رود؛ و گاهی نیز به معنای کرولال و نیز به معنای گنگ (لال) به کار می‌رود. اما معانی دیگری هم دارد؛ مانند: بی‌حس, بی‌اعتنا, بدون غرولند و شکایت. غیر از کاربرد در زمینه فرهنگ انسانی، در فرهنگِ اصطلاحات جانورشناسی نیز, کاربرد دارد و به افعی, مارمولک خزنده (امریکا) و انواع مارهای بی‌خطر, گفته می‌شود.
در فرهنگ اصطلاحات ناشنوایان نیز Deaf تنها به شخص گفته نمی‌شود و کاربردهای دیگری هم دارد. مثلاً به ابزار کمک‌شنوایی یا سمعک, یعنی وسیله‌ای که ناشنوایان برای بهترسازی شنوایی خود استفاده می‌کنند؛ الفبا و زبان، یعنی علایم قراردادی که ناشنوایان برای برقراری ارتباط کلامی با دست آنها را نشان می‌دهند نیز, گفته می‌شود.
Deafly در نقش قید، به معنای به طور گنگ یا کَرگونه، و Deafness در نقش اسم، به معنای کری یا ناشنوایی و Deafen در نقش فعل، به معنای کر کردن، محروم کردن از شنوایی با ایجاد سر و صدا، ناشنوا کردن با ایجاد سر و صدا، مشتقات واژه Deaf هستند.
واژه ترکیبی Loss of Hearing (محرومیت از حس شنوایی) به طور کلی به آسیب و ضعف شنوایی، بدون توجه به نوع، سن شروع، علت یا تأثیر این معلولیت بر شخص مبتلا, اشاره دارد.
واژه Deaf در اصطلاح خاص، در درجه‌ای از فقدان شنوایی به کار می‌رود که شدت آن به حد تأثیر و اخلال در توانایی ارتباط کلامی شخص است. این واژه, عمدتاً در موارد ذیل به کار می‌رود: 1. وقتی ناشنوایی بزرگسالان به حدی می‌رسد که مانع از شنوایی یا درک گفت‌وگوهای بلند می‌شود؛ 2. وقتی ناتوانی کودکان و نوجوانان در شنیدن صدای انسانها و سایر اصوات به اندازه‌ای است که فرد قادر به فراگیری گفتار و آموزش در مدارس عادی نیست.
واژه کر، گنگ و لال دیگر کاربردی ندارد. این واژه‌ها بر این عقیده پوچ و باطل مبتنی بودند که کودک ناشنوا, قادر به آموختن تکلم نیست.
مآخذ:
AMERICANA, Vol. 3, P. 532; RDED, Vol 1, P. 232.
ترجمه زهرا واعظی  
تاریخ ثبت در بانک 7 دی 1399