کد jr-44308  
عنوان اول فرجام جام جم  
عنوان دوم موسسه فرهنگی و هنری، مرکزی غیردولتی و فعال در عرصه آموزش و پژوهش ناشنوایی در ایران  
نویسنده بهزاد اشتری  
عنوان مجموعه دانشنامه ناشنوایان (دانا) ـ جلد دوم  
نوع کاغذی  
ناشر موسسه فرهنگی هنری فرجام جام جم  
سال چاپ 1388شمسی  
شماره صفحه (از) 865  
شماره صفحه (تا) 865  
زبان فارسی  
متن فرجام جام جم، موسسه فرهنگی و هنری، مرکزی غیردولتی و فعال در عرصه آموزش و پژوهش ناشنوایی در ایران.
این موسسه در 1381 با مجوز وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در تهران تأسیس شد. مدیر آن، بهزاد اشتری، ناشنواست و سالها در عرصه آموزش و پرورش ناشنوایان فعالیت کرده است. هم اکنون چند تن از ناشنوایان در بخشهای مختلف این موسسه به کار مشغول‌اند. کسان دیگری نیز به دلیل تخصصهای ویژه در برخی پروژه‌های موسسه به کار جذب شده‌اند.
بهزاد اشتری (ﻣﺘ‌. 1347) دارای مدرک کاردانی برق و الکترونیک, از 1367 تا کنون در هنرستان سیدجمال‌الدین اسدآبادی و نظام مافی مشغول تدریس است. او از 1381 در موسسه فرهنگی هنری فرجام جام جم به عنوان مدیر عامل موسسه فعالیت خود را آغاز کرده است.
بخشی از فعالیت این موسسه، پژوهش در عرصه موضوعات ناشنوایان است. فقدان مرکزی که طرحهای تحقیقاتی مربوط به ناشنوایان را سامان دهد, از یک سو, و از دیگر سو نیاز به انجام طرحهایی که با تخصص و کارشناسی بتواند راهکارهای مناسب برای برطرف کردن مشکلات ناشنوایان در اختیار مسئولان ایرانی قرار دهد، مدیریت موسسه را به راه‌اندازی بخش پژوهش ترغیب کرد. هم اکنون در این بخش، چندین طرح کارشناسی شده و موسسه به تدریج درصدد فراهم آوردن زمینه اجرای آنهاست.
این موسسه در رای‌زنیهای متعدد و مطالعات مختلف به این نتیجه رسیده است که اولویت با انجام پژوهشهای بنیادی, زیربنایی و مرجع در عرصه ناشنوایی است. از این رو, نخستین پروژه‌ای که راه‌اندازی کرد، تدوین دانشنامه ناشنوایان (دانا) است. هزینه‌های انجام این طرح را وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی پرداخته است.
اهداف این موسسه عبارت‌اند از: یاری ناشنوایان در عرصه‌های مختلف فرهنگی و هنری, آموزش ناشنوایان در مراحل مختلف, تا بتوانند عنصری فعال و پویا در سازندگی ایران باشند؛ مشاوره به ناشنوایان برای رفع مشکلات یا ارائه راهکارهای مناسب از سوی خود ناشنوایان تا سدهای راه ترقی آنان زدوده شده و راه پیشرفت هموار گردد؛ ارتقای ذوق هنری و خلاقیت ذهنی و رشد قدرت ابتکار؛ جلب استعدادهای ناشنوایان برای پژوهش در موضوعات گوناگون.
برای شناسایی بیشتر استعدادهای ناشنوایان و تمرکز فعالیتهای آنان، نخستین اولویت برای مدیریت موسسه, برگزاری چند نمایشگاه بوده است. اولین نمایشگاه با موضوع کتاب، آثار هنری و محصولات فرهنگی ناشنوایان کشور را در 1381 در تهران ارائه کرد. بزرگداشت جبار باغچه‌بان, انگیزه اصلی برای برگزاری این نمایشگاه از سوی این موسسه بود.
این موسسه در عرصه آموزش نیز فعالیتهایی را آغاز کرده است. برای افزایش دانش و آگاهی و رشد مهارتهای حرفه‌ای ناشنوایان تا حدی که بتوانند در عرصه‌های اجتماعی و مشاغل مطلوب جامعه جذب شوند, هم اکنون نیز در حال برنامه‌ریزی برای برگزاری کلاسهای آموزشی است.
کتابخانه و نگارخانه, امکان مناسبی برای ناشنوایان است تا از آخرین آثار علمی و ساخته‌های هنری آگاهی یابند. همچنین دیگران را با نمایش آثار خود, از خلاقیت هنری و علمی ناشنوایان آگاه سازند.
ایجاد زمینه‌های مناسب برای همکاری سازنده بین ناشنوایان در خط‌مشی موسسه گنجانده شده است. ناشنوایان هر چند از امکان طبیعی برای ارتباط محروم‌اند، ولی فرجام جام جم, با ایجاد همکاری و رابطه بین ناشنوایان, درصدد ترمیم این نقیصه و توسعه روابط عمومی ناشنوایان است. این موسسه برای ارتباط بیشتر با پژوهشگران، آموزگاران و دیگر علاقه‌مندان به فرهنگ ناشنوایی, پایگاهی در شبکه سراسری اینترنت ایجاد کرده است.
مآخذ:
شکست سکوت، ش 9، بهار 1383، ص 13-15.
بهزاد اشتری  
تاریخ ثبت در بانک 7 دی 1399