کد jr-44306  
عنوان اول فدراسیون ورزشی ناشنوایان ایران  
عنوان دوم مرکزی برای هماهنگی امور ورزشی و ارتقای سطح سلامت جهانی ناشنوایان در ایران  
نویسنده ثمینه‌ باغچه‌بان  
عنوان مجموعه دانشنامه ناشنوایان (دانا) ـ جلد دوم  
نوع کاغذی  
ناشر موسسه فرهنگی هنری فرجام جام جم  
سال چاپ 1388شمسی  
شماره صفحه (از) 858  
شماره صفحه (تا) 858  
زبان فارسی  
متن فدراسیون ورزشی ناشنوایان ایران، مرکزی برای هماهنگی امور ورزشی و ارتقای سطح سلامت جهانی ناشنوایان در ایران.
در شهریور ماه 1335 فدراسیون ورزشی ناشنوایان ایران تشکیل گردید. پیش از تشکیل این فدراسیون, ناشنوایان ورزشکار در اتحادیه‌های مختلف ورزشی پراکنده بودند که نخستین گام جمع‌آوری آنان و شرکت در هشتمین دوره المپیک در 1957 در ایتالیا بود. در این مسابقات, ایران موفق به اخذ چهار مدال طلا شد. در 1961 ناشنوایان ورزشکار ایرانی در نهمین دوره المپیک ناشنوایان در فنلاند (هلیسنگی) شرکت کردند و ایران در رشته کشتی آزاد به اخذ سه مدال طلا و یک مدال نقره و احراز مقام دوم, در رشته کشتی فرنگی به دریافت سه مدال نقره و یک مدال برنز و نیل به مقام سوم در جهان توفیق یافت.
در 1965 نیز ایران در دهمین دوره المپیک که در امریکا (واشنگتن) برگزار گردید, در رشته‌های کشتی, دو و میدانی و تنیس روی میز شرکت جست و در رشته کشتی آزاد و فرنگی به مقام دوم جهان دست یافت.
در شهریورماه 1345 باشگاهی در خیابان شهباز- گوته, خریداری و به ناشنوایان اهدا شد.
در 1969 در یوگسلاوی (بلگراد) یازدهمین دوره بازیهای المپیک ناشنوایان برگزار شد و ایران که در رشته کشتی, دو و میدانی و تنیس روی میز شرکت کننده داشت, در رشته‌های کشتی و دو ومیدانی موفق به اخذ چندین مدال طلا, نقره و برنز گردید. در سال 1350 تیم کشتی ایران راهی مسابقات جهانی ایتالیا شد که در هر دو رشته کشتی آزاد و فرنگی به مقام قهرمانی جهان رسید.
در 1973 ناشنوایان ایران راهی دوازدهمین دوره المپیک ناشنوایان شدند که در سوئد (مالنمو) برگزار می‌شد. ایران در رشته کشتی, والیبال, دو و میدانی دختران و پسران, تنیس روی میز دختران و پسران شرکت کننده داشت که تیم کشتی ایران, صاحب دو مدال طلا شد, و برای نخستین بار تیم والیبال ایران مقام دوم المپیک را احراز کرد.
فدراسیون ناشنوایان, همه ساله مسابقات دوستانه‌ای با کشورهای دیگر برگزار می‌کرد. مسابقات قهرمانی کشور نیز, همه ساله در یکی از شهرستانها برگزار می‌شد که هشتمین دوره آن در 1354 در خرم‌آباد برگزار شد. افزون بر گسترش کوششهای ورزشی ناشنوایان, این فدراسیون در تأمین رفاه ناشنوایان از طریق کاریابی و یارمند‌های نقدی و جز آن گامهایی برمی‌داشت.
اعضای فدراسیون, بدون پرداخت حق عضویت, در رشته‌های دلخواه ورزشی شرکت می‌جستند.
مأخذ:
باغچه‌بان، ثمینه، بهره ناشنوایان، تهران، امیرکبیر، بی‌تا، ص 113-114.
ثمینه‌باغچه‌بان  
تاریخ ثبت در بانک 7 دی 1399