کد jr-44291  
عنوان اول طوقان، ابراهیم  
عنوان دوم شاعر ناشنوای فلسطینی  
نویسنده محمد نوری  
عنوان مجموعه دانشنامه ناشنوایان (دانا) ـ جلد دوم  
نوع کاغذی  
ناشر موسسه فرهنگی هنری فرجام جام جم  
سال چاپ 1388شمسی  
شماره صفحه (از) 827  
شماره صفحه (تا) 827  
زبان فارسی  
متن طوقان، ابراهیم، شاعر ناشنوای فلسطینی.
در 1322 هجری در نابلس به دنیا آمد. پدرش عبدالفتاح و خواهرش، شاعر شناخته شده‌ای به نام فدوی طوقان بود. افزون بر اینکه ناشنوا بود، بیماریهای معده و روده داشت.
دوره ابتدایی را در مدرسه الرشایه گذراند. بعدها به شهر قدس رفت و در مدرسه المطران ادامه تحصیل داد. در همین شهر به انجمن ادبی به نام نحله زریق پیوست و فعالیتهای این انجمن تأثیر بسیاری در اندیشه و مسیر زندگی او داشت. مدرک کارشناسی در رشته ادبیات را از دانشگاه امریکایی بیروت گرفت. در این دانشگاه، حلقه‌ای ادبی به نام دارالندوه بود و جمعی از ادبیان مانند: وجیه البارودی، عمر فروخ و حافظ جمیل در نشستهای آن شرکت کرده و به مشاعره، سرودن اشعار و بحثهای ادبی می‌پرداختند. با شرکت در جلسات دارالندوه، قریحه شعری او بیش از پیش شکوفا شد و استعداد ادبی او رشد فراوان یافت.
پس از گذراندن دوره دانشگاهی به فلسطین بازگشت و در دانشکده النجاح نابلس و در مدرسه الرشید به تدریس پرداخت. سپس در بخش عربی رادیو القدس مشغول شد و مسئولیت آن را برعهده گرفت. در همین دوران در دانشگاه امریکایی بیروت نیز تدریس می‌کرد. مدتی بعد به عراق کوچ کرد و در مدرسه تربیت معلم الریفیه در شهر رستمیه مشغول تدریس شد. اما بیماری, او را زیر فشار گذاشت و مجبور به بازگشت به نابلس شد و پس از مدتی چشم از جهان فروبست.
زبان انگلیسی را به خوبی می‌دانست و بر ادبیات این فرهنگ اشراف داشت. نیز زبانهای ترکی، فرانسه، آلمانی و اسپانیایی را فرا گرفته بود. شعرهایی از او بر جای مانده است که بیشتر آنها قالب غزل و قصیده دارد. بیتهایی نیز در قالب مرثیه دارد. دیوان شعر او به کوشش جلال امین زریق و سیوته به کوشش فدوی طوقان, خواهرش چاپ شده است. ابراهیم طوقان در تصحیح و انتشار کتاب الزهره از محمد بن داوود ظاهری به دکتر لویس نیکل کمک کرد. خواهرش فدوی طوقان, کتابی با عنوان اخی ابراهیم درباره او نوشت و چاپ کرد. موضوع شعرهای او، وطن‌گرایی، اخلاق و گاه تاریخی است. شعرش زلال و شفاف و با کاربرد الفاظ آسان و دور از ابتذال است.
او بر اثر بیماریهای مختلف در 1359ق. در بیمارستان فرانسویها در بیت‌المقدس درگذشت.
مآخذ:
الاسد، ناصرالدین، الاتجاهات الادبیه الحدیثه فی فلسطین و الاردن؛ صادر، کاربن، زرکلی, الاعلام, بیروت, دارالعلم هملایین, 1986 م؛ معجم الادباء ذوی العاهات: اعلا الجباره، نصیر الجواهری، بیروت، دارالصادر، 1986؛ طوقان، ابراهیم، الدیوان، بیروت، 1959؛ الملثم، ابدوی، ابراهیم طوقانی فی وطنیاته و وجدانیته؛ المحاسن، زکی، شاعران معاصر؛ ناصرالدین الدین الاسد، الشعر الحدیث فی فلسطین و الاردن.
محمد نوری  
تاریخ ثبت در بانک 6 دی 1399