کد jr-44290  
عنوان اول طبقه‌بندی کودکان استثنایی  
عنوان دوم بررسی جایگاه ناشنوایی در طبقه‌بندی کودکان ‌جسمی و روانی  
مترجم زهرا واعظی  
عنوان مجموعه دانشنامه ناشنوایان (دانا) ـ جلد دوم  
نوع کاغذی  
ناشر موسسه فرهنگی هنری فرجام جام جم  
سال چاپ 1388شمسی  
شماره صفحه (از) 826  
شماره صفحه (تا) 826  
زبان فارسی  
متن طبقه‌بندی کودکان استثنایی، بررسی جایگاه ناشنوایی در طبقه‌بندی کودکان ‌جسمی و روانی.
استثناییها هرگونه که تحلیل شوند، کرولالها بخشی از آنان را تشکیل می‌دهند. بنابراین کرولالها جزئی از قشر جامعه استثناییها هستند. کودکان استثنایی در نگاه جامعه ملی پژوهشهای آموزشی به کودکانی گفته می‌شود که از ویژگیهای فیزیکی، احساسی یا اجتماعی, تا اندازه‌ای منحرف شده باشند؛ به گونه‌ای که به خدمات آموزشی خاص برای ارتقای تواناییها و استعدادها نیازمند باشند. انحراف از اندازه طبیعی, گاهی به سمت انتهای فوقانی و گاهی تحتانی کفه تمایل دارد. از این رو، در دسته‌بندی کودکان استثنایی، آنان به دو گروه معمولی و هوشمند تقسیم می‌شوند. سایر اصطلاحات کاربردی عبارت‌اند از: منحرف و غیرعادی. بسیاری منابع از جمله آثار منتشره یونسکو، از اصطلاح «آموزش ویژه» برای پوشش دادن به این زمینه از خدمات تحصیلی استفاده می‌کنند. در امارات متحده عربی، کودکانی در طبقه کودکان استثنایی قرار می‌گیرند که: 1. توانایی ذهنی عالی و یا دارای خلاقیت و استعداد باشند؛ 2. به لحاظ ذهنی عقب‌مانده باشند؛ 3. در خط مرزی عقب‌ماندگی قرار گرفته باشند (کند ذهنی)؛ 4. معلولیت ذهنی داشته باشند؛ 5. ضعف شنوایی داشته باشند؛ 6. با مشکلات گفتاری مواجه باشند؛ 7. به معلولیت استخوانی دچار باشند (فلج)؛ 8. مبتلا به ضعف عصبی باشند؛ 9. مشکلات پزشکی مزمن داشته باشند؛ 10. به ناسازگاری اجتماعی و احساسی مبتلا باشند؛ 11. معلولیت فرهنگی داشته باشند؛ 12. عقب‌مانده تحصیلی باشند. در زیر به دسته‌های دیگری از این نوع، اشاره می‌شود:
در کانادا دسته‌بندی مشابهی برای کودکان استثنایی زیر گروههای کلی این چنین ارائه شده است: 1. استثنایی ذهنی و مبتلا به اختلال احساسی: عقب‌مانده ذهنی، تیزهوش ذهنی، مبتلا به اختلال احساسی؛ 2. معلول جسمی: نابینا و یا دارای ضعف بینایی، ناشنوا یا سخت‌شنوا، دارای نقصِ گفتاری، مبتلا به فلج مغزی، مبتلا به بیماری استخوان، بستری شدگان، مجنونان و مبتلایان به سل، وابستگان به محیط منزل، مدارس رو باز و حساس؛ 3. بزهکاران؛ 4. بی‌سرپرستان و فراموش‌شدگان.
انگلستان و ولز, با این استثنا که تیزهوشان را در شمار کودکان استثنایی نمی‌آورند، از همین دسته‌بندی استفاده می‌کنند. در سایر کشورها از تشکیل گروههای فرعی و جزئی پرهیز می‌شود. برای مثال, استرالیا برای سه گروه, مدارس ویژه ترتیب داده است که عبارت‌اند از: مبتلایان به ناهنجاریهای ذهنی؛ نابینایان و کرولالها؛ معلولان جسمی.
مأخذ:
Encyclopedia International, New York, Grolier, Vol. 6, P. 288.
ترجمه زهرا واعظی  
تاریخ ثبت در بانک 6 دی 1399