کد jr-44157  
عنوان اول سوور، جوزف  
عنوان دوم فیزیکدان ناشنوای فرانسوی  
مترجم لقمان سرمدی  
عنوان مجموعه دانشنامه ناشنوایان (دانا) ـ جلد دوم  
نوع کاغذی  
ناشر موسسه فرهنگی هنری فرجام جام جم  
سال چاپ 1388شمسی  
شماره صفحه (از) 752  
شماره صفحه (تا) 754  
زبان فارسی  
متن سوور، جوزف ، فیزیکدان ناشنوای فرانسوی.
در 24 مارس 1653 در لافلش فرانسه به دنیا آمد. پدرش لوئیس سوور سردفتر اسناد رسمی بود. اطلاعات بسیار کمی درباره ناشنوایی او و چگونگی و اندازه آن موجود است. او در طول زندگی مشکل گفتاری نیز داشته است، به گونه‌ای که قادر به شنیدن صدای خود نیز نبوده و کیفیت آن را تشخیص نمی‌داده است. سوور تا هفت سالگی قادر به صحبت کردن نبوده است و در طول عمر خود مشکل گفتاری نیز داشته است. در دوران زندگی، همیشه از حضور در مجامع عمومی تردید داشته است. اما او این وضعیت را تغییر می‌دهد و تصمیم می‌گیرد پروفسور ریاضی در کالج رویال پاریس شود. این امر مستلزم قبولی در امتحان فن بیان بود؛ اما چون سوور مشکل گفتاری داشت، بعد از ده سال، در 1686، به این افتخار نائل شد. هنوز مشخص نیست که چرا سوور ناگهان تغییر عقیده داد. اما با توجه به اینکه سوور تسلط کافی بر علم آکوستیک داشت و خود، این علم را ابداع کرده بود، پی می‌بریم که او از صبر و بردباری والایی برخوردار بوده است. سوور در مدرسه جسویت لافلش حضور یافت و به سرعت مجذوب ریاضیات شد.
او در 1670 به پاریس رفت و با موافقت عمویش مبنی بر پرداخت هزینه تحصیل او به مطالعه علوم دینی پرداخت. زمانی که سوور به علم داروسازی علاقه‌مند شد، حمایت مالی عمویش را از دست داد و برای گذران زندگی مجبور شد به تدریس ریاضی بپردازد. وی با علاقه، فهرستی از محاسبات و تغییرات سنجشها و معیارها را تهیه کرد.
یکی از نمایندگان مجلس اعیان، تقاضای معلم خصوصی در رشته هندسه دکارتی برای او کرد. سوور که آشنایی کمی با این رشته داشت، یک هفته روی هندسه دکارتی مطالعه کرد و بیشتر شبها را نخوابید تا اینکه به نتیجه رسید. اواخر دهه 1670 بود که به سوور پیشنهاد شد کرسی استادی در کالج رویال را بپذیرد. اما چون پذیرش این سمت، مستلزم ارائه سخنرانی از جانب او بود، سوور آن را نپذیرفت و به جای آن به مطالعه علم احتمالات پرداخت.
به رغم ناتوانی که سوور داشت، زندگی‌اش با تجربیات فراوان همراه بوده است. او معلم خصوصی پسران مادام لادوفین شد. و به همراه ماریوت علم هیدرولیک را در چنتیلی مورد بررسی قرار داد. زمانی که درباره استحکامات نظامی مطلب می‌نوشت، اغلب به همراه دوستش پرنس لوئیس دکن در عملیات نظامی شرکت می‌کرد. در 1703، سرپرست گروه مهندسی شد. سوور در 1686، در حالی که 39 سال داشت، استاد کولژ رویال شد. وی در 1696 عضو آکادمی هندسه در آکادمی علوم سلطنتی و در 1699 عضو آکادمی مکانیک شد. او پس از 1696، به همراه اعضای موسیقی که او را در تشخیص صداهای دستگاههای موسیقی یاری می‌کردند، به کاوش در علم آکوستیک پرداخت. به گفته لانگ (1994) این کار شبیه به کار شیمیدانان کوررنگ، مانند جان دالتون و فردیناند ریچ است که کشفیات بزرگی را به کمک دستیاران سالم خود انجام دادند. سوور ویژگی ارتعاش اصوات و پدیده ارتعاش را بررسی کرد. بیشتر اوقات او با داک د. اورلئان یکی از دانشجویان قبلی‌اش که در تجزیه اصواتی که او قادر به درکشان نبود به او کمک می‌کرد، مشورت می‌کرد. در 1713 سوور، معادله ریاضی مربوط به فرکانس ارتعاش در سیم جمع شده را محاسبه کرد. تجربیات او در تئوری ذرات، دال بر این است که او یکی از نخستین دانشمندانی است که به اصل جایگاه برتر پی برده بود. اسحاق نیوتن نتایج تجربی او را بر روی لوله عمل ارگ مورد بررسی قرار داد و محاسبات ریاضی منحصر به فردی را تهیه کرد. سوور در مقدمه رساله‌اش، واژه آکوستیک را در علم موسیقی مطرح می‌کند. صدای حاصل از اشیای مختلف، از بُعد زیباشناختی و نظری مربوط به اصوات موسیقی، به او کمک موثری کرد.
بنابر تحقیق رامن، در تاریخ آکادمی سلطنتی علوم سوور آکوستیک را علم مربوط به شنوایی تعریف کرد. همانگونه که اپتیک را علوم مربوط به حس بینایی می‌دانست. تعریف سوور از آکوستیک تا کنون هیچ تغییری نکرده است.
سوور سعی کرد نامی برای یک شاخه از علم آکوستیک انتخاب کند. این شاخه از علم مربوط به مطالعه پدیده‌ای بود که از جهتی فیزیکی و از جهت دیگر کاملاً جدای از علم فیزیک بود. او واژه‌های هماهنگ‌شناسی ، بنیادین و گِرِه را وضع کرد و ویژگی هر یک را توضیح داد. گرچه دانشمندان بزرگی چون ایولر ، دی المبرت و لگرنج در قرن نوزدهم از تجربیات سوور استفاده می‌کردند، اما کم‌کم نام او در میان اشخاص گمنام قرار گرفت.
سوور در نهم جولای 1716 در پاریس درگذشت. نام او، آن چنان که شایسته‌اش بود، به عنوان موسس علم آکوستیک برده شد. توانایی تشخیص اصوات موسیقی توسط یک شخص ناشنوا، که منجر به کشف تئوری هارمونیها توسط رومئو ، هلمهولتز و دیگران شد، داستان پشتکار و موفقیت است که به بسیاری از پرسشها پاسخ می‌دهد.
مأخذ:
DPAS, P. 309-311.
ترجمه لقمان سرمدی  
تاریخ ثبت در بانک 3 دی 1399