کد jr-44152  
عنوان اول سمپوزیوم جامعه  
عنوان دوم خانواده و کودک ناشنوا نشست علمی در بررسی مسائل اجتماعی و خانوادگی کودکان ناشنوا  
نویسنده بهزاد اشتری  
عنوان مجموعه دانشنامه ناشنوایان (دانا) ـ جلد دوم  
نوع کاغذی  
ناشر موسسه فرهنگی هنری فرجام جام جم  
سال چاپ 1388شمسی  
شماره صفحه (از) 742  
شماره صفحه (تا) 742  
زبان فارسی  
متن سمپوزیوم جامعه، خانواده و کودک ناشنوا، نشست علمی در بررسی مسائل اجتماعی و خانوادگی کودکان ناشنوا.
این نشست، نخستین سمپوزیوم در این زمینه است که در دهم و یازدهم دی‌ماه 1382 با حضور جمعی از پزشکان و کارشناسان و مدیران مراکز شنوایی‌شناسی در هتل پردیسان مشهد برگزار گردید.
مهم‌ترین موضوع نشست، بررسی وضعیت تشخیص و مداخله درمانی به موقع کم‌شنوایی در نوزادان بود. در مدت دو روز، سایر سخنرانیها مطالبی درباره کاشت حلزون؛ بیماریهای شنوایی نوزادان؛ نقش خانواده، جامعه و دولت در برابر معلولیت کودکان دچار نقص شنوایی؛ حقوق ناشنوایان و... ارائه کردند.
مباحث مطرح شده در پنلها و میزگردها و کارگاههای آموزشی این سمپوزیوم دو روزه، در نوع خود از چند جهت بی‌نظیر بود. این نشست، حرکتی نو در توسعه علم و کاربرد اجتماعی و عملی علوم جدید الکتروفیزیولوژی بود که با همکاری و هماهنگی بسیاری از پزشکان، از جمله متخصصان گوش و حلق و بینی و اطفال، ادیولوژیستها، گفتار درمانگران و قانونگذاران و سیاستگذاران تشکیل شده بود؛ آگاهی دادن بیشتر جامعه در توجه به مسائل مربوط به تولد و دوران نوزادی فرزندانشان، در زمینه شنوایی و مشکلات احتمالی مداخله زودرس برای جلوگیری از مشکل شنوایی و مقایسه روشهای مداخله زودهنگام (اسکرینینگ) با نوزادی که با مشکل شنوایی متولد می‌شود و با یک معلولیت زندگی‌اش را ادامه می‌دهد و میزان هزینه‌ای که برای او درست می‌شود، و... مباحثی است که در این سمپوزیوم مطرح می‌شد.
امروزه با وجود دستگاهها و تجهیزات پیشرفته می‌توان در بدو تولد، وضعیت شنوایی نوزادان را تشخیص داد، و اگر با این آزمونها نشان داده شود که نوزاد دچار مشکل شنوایی است، با انجام آزمونهای تکمیلی (تستهای الکتروفیزیولوژی) می‌توان جزئیات دقیق مشکل را مشخص ساخت.
نشستهای سخنرانی در این دو روز، در شش جلسه برگزار گردید. برگزارکننده این همایش، سازمان بهزیستی استان خراسان با همکاری دانشگاه علوم پزشکی مشهد، دانشگاه علوم بهزیستی و توان‌بخشی، سازمان بهزیستی کشور و انجمن شنوایی‌شناسان ایران بود. ریاست سمپوزیوم را دکتر سید هادی شادی‌افراز، و دبیر علمی این همایش را دکتر نعمت‌الله مختاری بر عهده داشت. دکتر غلامرضا تندیسه و مهری خراسانی، به عنوان دبیران اجرایی، با پشتیبانی شرکت پیشرفت درمان در این سمپوزیوم شرکت داشتند.
مأخذ:
شکست سکوت، ش8، زمستان 1382، ص 34-36.
بهزاد اشتری
 
تاریخ ثبت در بانک 2 دی 1399