کد jr-44151  
عنوان اول سگ تعلیم‌یافته  
عنوان دوم از ابزارهای کمک به ناشنوایان  
مترجم هادی واعظی نژاد  
عنوان مجموعه دانشنامه ناشنوایان (دانا) ـ جلد دوم  
نوع کاغذی  
ناشر موسسه فرهنگی هنری فرجام جام جم  
سال چاپ 1388شمسی  
شماره صفحه (از) 741  
شماره صفحه (تا) 741  
زبان فارسی  
متن سگ تعلیم‌یافته، از ابزارهای کمک به ناشنوایان.
سگهای شنوا می‌توانند برای پاسخ به صدای خاصی مانند صدای زنگ در، گریه بچه، آژیر خطر آتش‌سوزی و زنگ ساعت، به وسیله تماس فیزیکی با صاحب خود و هدایت وی به سوی منبع صوت، تربیت شوند.
این سگهای دارای نژاد و یا اندازه‌های مختلف، معمولاً در مراکز غیرانتفاعی تربیت می‌شوند و از آن مراکز قابل خریدند. در این مراکز ویژه، سگها به مدت شش ماه تحت آموزش برنامه‌های ویژه چگونگی اطاعت‌پذیری، مهارتهای تخصصی، روش استفاده از علایم دستی و صوتی قرار می‌گیرند. آنها به تعقیب صداهای خاص می‌پردازند. اغلب سگها برای اعلام خطر به شیوه‌های متفاوت، بسته به نوع صدا تربیت می‌شوند. به گونه‌ای که صاحب وی بین صدای گریه بچه و صدای زنگِ در، تمایز قائل می‌شود.
پس از اتمام دوره آموزشی، سگها به خانه جدیدشان منتقل و همراه صاحبشان یک دوره فشرده یک هفته‌ای را سپری می‌کنند. پس از عملکرد سه ماهه همراه با موفقیت، مالکیت سگ به صاحب جدید منتقل شده و گواهی صادر می‌گردد. رنگ نارنجی قلاده نشانگر مشمولیت صاحب وی نسبت به قوانین، و نیز نشانگر تعلیم یافتگی سگ است.
کمکهای اهدایی و سازمانهای خدمات اجتماعی از سگهای ناشنوا حمایت می‌کنند و به متقاضیان مساعدت مالی برای خرید این نوع سگها می‌کنند.
مأخذ:
EDHD, P. 101.
ترجمه هادی واعظی نژاد  
تاریخ ثبت در بانک 2 دی 1399