کد jr-44143  
عنوان اول سالنامه گوش، بینی و حنجره‌شناسی  
عنوان دوم نشریه‌ای سالانه درباره موضوعات مربوط به گوش، بینی و حنجره  
نویسنده برایان اف. مک‌کیب  
مترجم لقمان سرمدی  
عنوان مجموعه دانشنامه ناشنوایان (دانا) ـ جلد دوم  
نوع کاغذی  
ناشر موسسه فرهنگی هنری فرجام جام جم  
سال چاپ 1388شمسی  
شماره صفحه (از) 733  
شماره صفحه (تا) 734  
زبان فارسی  
متن سالنامه گوش، بینی و حنجره‌شناسی ، نشریه‌ای سالانه درباره موضوعات مربوط به گوش، بینی و حنجره.
این سالنامه به این‌گونه موضوعات می‌پردازد: انتشار مقالات علمی درباره گوش‌ـ حنجره‌شناسی ؛ عفونت برونش‌شناسی ؛ جراحی سر و گردن؛ فک و صورت ؛ جراحی پلاستیک؛ شنوایی‌سنجی؛ آسیب‌شناسی گفتار و تخصصهای مربوط. بخش خصوصی این نشریه را مدیریت می‌کند و نزدیک به شش هزار محقق و پزشک از این سالنامه بهره می‌گیرند.
این نشریه در ژانویه 1892، برای نخستین بار با عنوان سالنامه چشم پزشکی و گوش‌شناسی به سردبیری جیمز ‌پی. ‌پارکر منتشر شد. پس از آن، حجم مطالب و شمار صفحات افزایش چشمگیر یافت. از 1896 به بعد تحول دیگری یافت و مطالب آن در چند بخش چشم‌پزشکی، نورولوژی ، ‌گوش‌شناسی، بینی‌شناسی و حنجره‌شناسی فصل‌بندی شد. تحول دیگر این بود که از شماره ششم (1897) به بعد، هر شماره به موضوعی ویژه اختصاص یافت و همین شماره، ویژه‌نامه گوش، بینی و حلق است که با عنوان سالنامه گوش، بینی و حنجره‌شناسی منتشر شد. این شماره در‌بر‌دارنده 25 مقاله اصلی و گزارشهای موردی و توصیف وسایل جدید بود. چکیده کتاب، همچنین صورت‌جلسه‌های انجمن حنجره‌شناسی امریکا ، ‌انجمن حنجره، بینی و گوش‌شناسی امریکا ، انجمن گوش‌شناسی فرانسه و بخش حنجره و گوش‌شناسی انجمن پزشکی بریتانیا ، حجم بالایی از شماره‌های نخستین این نشریه را تشکیل می‌داد.
این تناسب به سرعت تغییر کرد و پیامهای اصلی، بخش عمده نشریه را اشغال کرد. شماره سال 1900، شامل 34 مقاله همراه با گزارشهای عکس‌برداری از مواد ذره‌بینی بود. پنج سال بعد، با صفحه‌های رنگی چاپ شد؛ مثلاً شامل مقاله‌ای با صفحات رنگی از غشا و غده‌های مخاطی بود. میان سالهای 1895 تا 1899 هانو ‌دبلیو. لوئب در هیئت تحریریه مشغول شد. در 1896، تقاضا برای مقالات درباره بینی‌شناسی و حنجره‌شناسی بیشتر شد. لوئب، مسئولیت این حوزه را برعهده گرفت. بعدها او امتیاز نشریه را خرید و تا 1926 سردبیر و صاحب ‌امتیاز آن بود.
در 1927، ال. ‌دبلیو. دین به سمت سردبیری ارشد سالنامه منصوب شد. وی فوراً از آرتور ‌دبلیو. پروئتز خواست که دستیاری او را بپذیرد. پس از گذشت نُه سال، دین، پروئتز را قائم‌مقام سردبیر کرد و بخش عمده مسئولیت نشریه را به وی سپرد. پروئتز پس از کسب مسئولیتهای بیشتر در سردبیری و پس از مرگ دین در 1943، سردبیر سالنامه شد. بِن. اچ. ‌سنتوریا نیز هشت سال دستیار پروئتز بود و سپس در 1966 به سمت سردبیری منصوب شد. در دوران خدمت سنتوریا، سالنامه تبدیل به مجله ‌شد؛ همچنین به ضمیمه خود، مقالات بلند را به صورت یک جزوه منتشر می‌کرد. در 1980 و به دلیل سیطره ذهنیت موجود در سراسر کشور برای انتخاب عناوین نمایانگر ماهیت، تخصص و زمینه فعالیت، نام نشریه به سالنامه گوش، بینی، حنجره‌شناسی ، و سالنامه طب و جراحی سر و گردن تغییر یافت. در 1982 نیز رایان اف. مک‌کیب عهده‌دار سردبیری آن شد.
اکنون سالنامه به نشریه‌ای بین‌المللی تبدیل شده ‌است و در سراسر دنیا مقاله‌نویس و مشترک دارد. این نشریه نمایانگر تحولات و توسعه در عرصه دانش طب و گوش‌ـ حنجره‌شناسی در این قرن است که با بهره‌گیری از فناوری پیشرفته علم پزشکی و همچنین استفاده از دستگاههای چاپ، همراه با تصویرهایی رنگی منتشر می‌شود.
مقالات طولانی و بلند که مناسب درج در متن نشریه نیستند، در به ضمیمه آن و جداگانه منتشر می‌شوند. ضمیمه هر ساله، شامل مقالاتی است که در گردهمایی سه انجمن حنجره‌شناسی امریکا؛ انجمن گوش‌ـ حنجره‌شناسی امریکا ؛ و انجمن عفونت برونش‌شناسی امریکا عرضه شده است. مطالب مندرج در متن نشریه، دربردارنده پژوهشهایی درباره اشعه ایکس، الکترونیستگموگرافی ، مشاوره‌های آسیب‌شناختی و نقد و بررسی کتابهای تخصصی است.
مأخذ:
GEDPD, Vol. 1, P. 31-32.
برایان اف. مک‌کیب
ترجمه لقمان سرمدی  
تاریخ ثبت در بانک 2 دی 1399