کد jr-44142  
عنوان اول سالنامه آمریکایی ناشنوایان  
عنوان دوم قدیمی‌ترین نشریه آموزشی‌‌‌‌- تخصصی در آمریکا  
نویسنده جروم دی. شین  
مترجم محبوبه مرشدیان  
عنوان مجموعه دانشنامه ناشنوایان (دانا) ـ جلد دوم  
نوع کاغذی  
ناشر موسسه فرهنگی هنری فرجام جام جم  
سال چاپ 1388شمسی  
شماره صفحه (از) 730  
شماره صفحه (تا) 733  
زبان فارسی  
متن سالنامه امریکایی ناشنوایان ، قدیمی‌ترین نشریه آموزشی‌‌‌‌- تخصصی در امریکا.
از 1847 چاپ آن آغاز گردیده و به استثنای سالهای 1861 تا 1867 که جنگهای داخلی، انتشار آن را متوقف کرد، هر ساله منتشر شده است.
در ابتدا هیئت علمی مدرسه امریکایی ناشنوایان هارتفورد در کانتیکت، آن را خلاصه کرد؛ چرا که دیگر نشریات انگلیسی‌زبان به آموزش کودکان ناشنوا و مسائل آن نمی‌پرداختند. این هیئت علمی، اهداف گسترده‌ای را برای این نشریه در نظر گرفته بود.
اهداف والای مدنظر برای این نشریه، بیش از سه سال و نشر دو مجله به طول نینجامید. در1850 مسئولیت انتشار آن از مدرسه امریکایی ناشنوایان به مجمع مربیان ناشنوایان امریکا منتقل شد، که از 1850 تا 1895 عهده‌دار انتشار آن بود. گردهمایی مدیران مدارس ناشنوایان امریکا که پیش‌تر گردهمایی سرپرستان و رئیسان مدارس ناشنوایان امریکا نام داشت و امروزه گردهمایی مدیران آموزشی خدمت‌رسان به ناشنوایان نام دارد، در 1895 به مجمع مربیان امریکایی ناشنوایان پیوست.
در 1917، مجمع اخیر به این نتیجه رسید که دیگر قادر به تأمین کمکهای مادی برای نشر سالنامه نیست. از آن پس گردهمایی مدیران آموزشی خدمت‌رسان به ناشنوایان، تا 1940 انتشار سالنامه را بر عهده گرفت و در این سال نیز مجمع مربیان امریکایی، دوباره کمکهای مالی به نشریه را آغاز کرد. از 1940 این سالنامه، نهاد رسمی مجمع مربیان امریکایی و گردهمایی مدیران آموزشی بوده است. توافقنامه 1961 بین این دو سازمان، آنان را مالکان مشترک سالنامه ساخت و از آن تاریخ، این دو سازمان، با کمیته‌ای متشکل از چهار عضو از هر یک از آنها، به اداره نشریه می‌پردازد.
با حمایتهای مالی گوناگون، سالنامه توانست در راستای هدف ابتدایی خود، که همان انتشار گسترده مطالب مورد توجه و علاقه افراد دخیل در آموزش ناشنوایان بود، گام بردارد. مقالات سالنامه، دربردارنده موارد زیر بود: متون تاریخی، فنون تدریس و توضیحاتی در تأثیر عوامل سیاسی بر آموزش ناشنوایان. خوانندگان این سالنامه برای دستیابی به آمار مرتبط با ناشنوایی، گزارشهای تحقیقاتی درباره روان‌شناسی و جامعه‌شناسی ناشنوایی، رساله‌های فلسفی و گزارشهایی از کنفرانسهای مهم برای افراد متخصص در زمینه ناشنوایی، بدان مراجعه می‌کنند.
این سالنامه بخشی به نام «دیدگاهها، پرسشها و پاسخها» دارد که دربردارنده نقل قولهایی از سایر منابع، و پاسخهای سردبیر به پرسشهای خوانندگان است. همچنین گاهی این بخش دارای سرمقاله‌هایی است. بررسی آزمونها و کتابهای موجود در زمینه آموزش ناشنوایان نیز بخش همیشگی این نشریه است. افزون بر این، سالنامه بخشی به نام «معلم با معلم» دارد و در آن، روشها و مواد درسی جدیدی ارائه می‌شود، که یا خوانندگان ارسال داشته‌اند و یا به قلم سردبیر است.
از 1967، سالنامه یک شماره را به راهنمای خدمات به ناشنوایان اختصاص داده ‌است. نخستین بار در 1858 بود که گزارشی آماری درباره خدمات به ناشنوایان منتشر شد. در طول سالیان این گزارشها گسترده‌تر شد تا اینکه یک نشریه، تماماً به ارائه خلاصه‌ای از اطلاعات مربوط به ناشنوایان اختصاص یافت. شماره ماه ژانویه تا 1967 حاوی اطلاعات آماری بود و پس از آن، این اطلاعات در شماره ماه مه ارائه گردید؛ چرا که پردازش داده‌ها و آماده کردن آنها برای چاپ، یک سال به طول انجامید. امروزه شماره راهنما در ماه آوریل منتشر می‌شود. این شماره به شرح اطلاعات مربوط به هر مدرسه و برنامه ویژه کودکان ناشنوا در ایالات متحده می‌پردازد؛ از جمله: نشانی پستی و شماره تلفن هر مدرسه، شماره تلفن معلمان، شمار ثبت‌نام شدگان، توزیع دانش‌آموزان بر مبنای سن، شمار دانش‌آموختگان و شمار دانش‌آموزانی که به چندین معلولیت مبتلا بوده‌اند. دیگر قسمتهای شماره ماه آوریل، شامل موارد زیر است:
فهرست امکانات موجود برای دانش‌آموزان ناشنوا در مقاطع پس از دبیرستان؛ برنامه‌های آموزش پرسنل شاغل در زمینه آموزش ناشنوایان در دانشگاهها؛ برنامه‌های مخصوص دانش‌آموزان ناشنوا و نابینا؛ برنامه‌های توان‌بخشی فدرال و ایالتی؛ سازمانهای مذهبی؛ خانه‌سازی و اسکان ناشنوایان؛ برنامه‌های ورزشی؛ اردوهای تابستانی؛ سازمانهای ملی ناشنوایان؛ سازمانهای تخصصی ملی و مراکز اطلاعاتی درباره ناشنوایی؛ برنامه‌های تحقیقاتی برگزیده و تحت حمایت مالی دولت؛ برنامه‌های درجه دکتری در زمینه ناشنوایی. همچنین این راهنما دربردارنده فهرست اعضای مجمع مربیان امریکایی ناشنوایان و کمیته‌های تخصصی سازمانهای حامی نشریه نیز هست. افزون بر این، هر ساله این نسخه راهنما، مقالات مطالعاتی را ارائه می‌دهد که حاوی خلاصه تحقیقات و آرمانهای موجود در زمینه موضوعات عمده و مورد علاقه مربیان متخصص، از جمله قوانین جدید، دانش‌آموزان مبتلا به چندین معلولیت و هماهنگی آموزشی است. نسخه راهنمای سالنامه، ابزاری بسیار ارزشمند و سودمند برای مدرسان به شمار می‌آید. در سال 1969، و برای اذعان بر اهمیت این راهنما سردبیر مجزایی برای آن منصوب شد. ویلیام کریگ ، مدیر مدرسه ناشنوایان پنسیلوانیای غربی در پیتسبرگ ، سمت سردبیری نسخه راهنما را بر عهده گرفت و در 1974 نیز، هلن کریگ ، که یکی از اعضای کادر مدرسه پنسیلوانیای غربی بود، در سمت دستیار سردبیر، همکاری با او را آغاز کرد.
سردبیران سالنامه: نخستین سردبیر سالنامه، لوسرن رای ، یکی از اعضای هیئت علمی مدرسه امریکایی ناشنوایان بود. هنگامی که مجمع مربیان امریکایی، ناشر سالنامه گردید، رائی همچنان به فعالیت خود به عنوان سردبیر ادامه داد. در سال 1855، ساموئل ‌پورتر جانشین وی شد؛ همو که آغازگر گزارشهای آماری سالنامه درباره آموزش ناشنوایان بود. پس از شش سال، لِوِلین ‌پرات از سال 1868 تا 1870 این سمت را عهده‌دار شد. وی پیش از آن در دانشگاه ملی افراد کرولال ، که بعدها دانشکده گالودت نام گرفت، فعالیت می‌کرد پنجاه سال پس از آن، بین سالهای 1871 تا 1920، ادوارد آلن ‌فی سردبیر سالنامه بود. وی همانند سردبیران پیشین، استاد دانشکده ملی کرولالها بود و در پایان فعالیت خود در آنجا، به سمت معاون رئیس دانشکده برگزیده شد. فی، سالنامه را در بالاترین سطح و استاندارد سواد و دانش نگاه داشت. خود او استاد زبان انگلیسی و دانشمندی در زمینه زبانهای خارجی و ناشنوایی بود. او که از بحث و اختلاف‌نظر بیمی نداشت، سالنامه را به نشریه‌ای پرشور و هیجان بدل ساخت؛ اگر چه پنجاه سال فعالیت وی به عنوان سردبیر نشان از این دارد که وی بر مقالات این نشریه با کمال انصاف و عدالت نظارت داشته است. او اغلب نظریاتی را در نشریه منتشر می‌کرد که بحث‌انگیز بودند. مدیریت وی باعث شد مقالات داخل و خارج از حوزه آموزش دانش‌آموزان ناشنوا احترام خاصی برای سالنامه قائل شوند.
دیگر معاون رئیس دانشکده گالودت، ایروینگ اس. فاسفلد ، پس از فی سردبیر سالنامه شد. فاسفلد، دارای درجه دکتری در روان‌شناسی بود، و در دوران او، شمار مقالات مرتبط با نتایج آزمایشهای روان‌شناختی دانش‌آموزان ناشنوا افزایش یافت. مسئولیت در قبال این روند نشر نیز نشانگر روندی جدید در زمینه آموزش و به ویژه آموزش استثنایی بود. پس از استعفای فاسفلد در 1943 به مدت دو سال ایگناتیوس بورلی ، رئیس مدرسه ناشنوایان مریلند ، جایگزین وی شد. در سال 1945 لئونارد الستاد ، سردبیری سالنامه و ریاست دانشکده گالودت را برعهده گرفت که در 1948 او این سمت را به پوری واکس ‌داکتر واگذار کرد که در 1940 به عنوان دستیار سردبیر آغاز به کار کرده ‌بود.
مک‌کی ‌ورنون در 1969 جانشین داکتر شد. ورنون بخشهای «دیدگاهها» و «معلم با معلم» را به سالنامه افزود و تلاش برای افزایش تأثیر مثبت این نشریه را استمرار بخشید. او نسبت به تفاوتهای ظریف سیاسی‌ـ فرهنگی در آموزش کودکان ناشنوا بسیار حساسیت نشان می‌داد.
سالنامه نخست به صورت فصلنامه منتشر می‌شد. از سال 1895 تا 1900 هر دو ماه یک بار انتشار یافت. اما از 1900 تا کنون در ماههای ژانویه، مارس، مه، سپتامبر و نوامبر منتشر می‌شود. ششمین شماره، نسخه راهنماست که در ماه آوریل انتشار می‌یابد.
اهمیت نشریه: شمارگان سالنامه در طول قرن بیستم سه برابر شده است و در این مدت شمار دبیران دانش‌آموزان ناشنوا نیز به دو برابر افزایش یافته است. سالها، مدارسِ تحت نظر گردهمایی مدیران آموزشی ناشنوایان، به تعداد اشتراک خود با نشریه که نمایانگر وسعت کادر آموزشی آنها نیز بود، هزینه‌ای را پرداخت می‌کردند؛ اما در 1969 این رویه تغییر یافت و پس از آن، تمامی اعضای مجمع مربیان امریکایی در ازای بخشی از دستمزد خود، با سالنامه مشترک می‌شوند. در 1920 که فِی از سمت سردبیری استعفا داد، سالنامه 1100 مشترک داشت و به گزارش همین نشریه در سال مالی 1985 آن، 4400 نسخه برای توزیع میان 3615 مشترک آن به چاپ رسید. با این همه، رقم شمارگان، نشانگر اهمیتی نیست که این نشریه در آموزش دانش‌آموزان ناشنوا دارد. مدت طولانی انتشار آن باعث شده ‌است که مجموعه و شماره‌های آن به سندی معتبر از آموزش کودکان ناشنوا در ایالات متحده بدل شود. افزون بر این، به نظر آنان که توجه خاصی به ناشنوایان و این حوزه دارند، بازتاب رویه‌های کنونی در این زمینه، سالنامه را یکی از معدود نشریات ضروری ساخته ‌است.
مأخذ:
GEDPD, Vol, 1, P. 15-17.
جروم دی. شین
ترجمه محبوبه مرشدیان  
تاریخ ثبت در بانک 2 دی 1399