کد jr-44138  
عنوان اول سازمان ملل متحد  
عنوان دوم تلاشهای این سازمان در دفاع از حقوق ناشنوایان و نظارت بر وضع حقوقی آنها در جهان  
نویسنده لیزا کوپنین  
مترجم راضیه افتخاری  
عنوان مجموعه دانشنامه ناشنوایان (دانا) ـ جلد دوم  
نوع کاغذی  
ناشر موسسه فرهنگی هنری فرجام جام جم  
سال چاپ 1388شمسی  
شماره صفحه (از) 710  
شماره صفحه (تا) 710  
زبان فارسی  
متن سازمان ملل متحد ، تلاشهای این سازمان در دفاع از حقوق ناشنوایان و نظارت بر وضع حقوقی آنها در جهان.
بر اساس خط‌مشی سازمان ملل متحد که دفاع از حقوق بشر است، تلاشهای این سازمان، زمینه‌های لازم برای توسعه حقوق معلولان، از جمله ناشنوایان را فراهم آورده است. مجمع عمومی سازمان در سال 1993 قوانین نوینی برای معلولان تصویب کرد. غیر از تصویب قوانین، بخش حقوق بشر این سازمان، همواره بر وضعیت حقوقی ناشنوایان در کشورهای مختلف نظارت داشته است. برای تحقق بهتر نظارت، بنت لیندکویست به عنوان نماینده سازمان تا سال 2002 تعیین شد تا با همکاری سازمانهای بین‌المللی غیردولتی ، وضع این قشر را دقیق‌تر زیر نظر بگیرد.
طی دو سال نظارت، از سال 2001 تا 2002، متممی به این قوانین افزوده شد. در این متمم، رابط ویژه پیشنهاد کرد: کنترل و گزارش این روندها با هماهنگی برنامه جهانی فعالیتهای مربوط به معلولان، برنامه معلولان شورای اقتصادی‌ـ اجتماعی و سازمان ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ملل (اکوسوک ) انجام شود. این متمم همچنین نکاتی درباره وضعیت زبان اشاره و خدمات به وجود آمده در این زبان را در برمی‌گیرد.
در دوره حاضر، انتخاب رابط جدید شورای اقتصادی‌ـ اجتماعی سازمان ملل در حال انجام است. انتظار سازمانهای منطقه‌ای از رابط جدید، گسترش توصیه‌‌های قوانین استاندارد در کشورهایی است که این گونه توصیه‌ها را هنوز نادیده می‌گیرند.
سازمانهای عضو فدراسیون جهانی ناشنوایان با هماهنگی مقامات ملّی، از قوانین استاندارد در جهت بسط و گسترش حقوق ناشنوایان در کشورهای خویش استفاده می‌کنند.
طی سالهای 2000 تا 2002 کمیسیون حقوق بشر سازمان ملل، چندین بیانیه را درباره حقوق معلولان تصویب کرده است. طبق این کمیسیون، مسائل مربوط به معلولان باید به صورت جدی‌تری با کلیه ابزارهای حقوق بشر سازمان ملل و روندهای نظارت و گزارش آنان هماهنگ شود. توافقنامه‌های حقوق بشر سازمان ملل، پیش‌بینیهایی را درباره گزارشهای مربوط به اجرای توافقنامه‌ها در سطح ملی فراهم می‌آورد. سازمانهای غیردولتی همچنین می‌توانند با حمایت و وضع قوانین در سطح ملی حضور داشته باشند. این سازمانها می‌توانند حقوق بشر را در کشورهای خویش بهبود بخشند.
بعضی از توافقنامه‌ها، در برگیرنده بیانیه‌هایی است مبنی بر اینکه هیچ کس نباید به خاطر زبان مورد تبعیض قرار گیرد. انجمنهای ناشنوایان می‌توانند هنگام گسترش استفاده از زبان اشاره و مبارزه با تبعیض برضد این زبان و استفاده‌کنندگان آن، به این توافقنامه‌ها رجوع کنند.
از سوی سازمان ملل، یک اقدام جدید و مهم درباره حقوق معلولان در دست انجام است. مجمع عمومی سازمان ملل با عمل به پیشنهاد مکزیک، کمیته موقتی را برای تشکیل یک کنوانسیون بین‌المللی سازنده و جامع، در راستای حمایت و گسترش حقوق و شأن انسانی معلولان به وجود آورد. نخستین نشست کمیته موقت در آگوست 2002 برگزار شد. متأسفانه این نشست در نخستین مرحله اساسی، یعنی توافق بر سندی در حمایت از حقوق معلولان، بدون نتیجه به کار خود پایان داد. با وجود این، امیدهای فراوانی برای تشکیل کنوانسیون وجود دارد.
مأخذ:
WFD News, Vol. 16, No. 2, July 2003, P. 25.
لیزا کوپنین
ترجمه راضیه افتخاری  
تاریخ ثبت در بانک 2 دی 1399