کد jr-44136  
عنوان اول سازمان آموزش و پرورش استثنایی  
عنوان دوم از مراکز دولتی متصدی امور آموزشی و تربیتی ناشنوایان  
نویسنده فهیمه نوری  
عنوان مجموعه دانشنامه ناشنوایان (دانا) ـ جلد دوم  
نوع کاغذی  
ناشر موسسه فرهنگی هنری فرجام جام جم  
سال چاپ 1388شمسی  
شماره صفحه (از) 709  
شماره صفحه (تا) 709  
زبان فارسی  
متن سازمان آموزش و پرورش استثنایی، از مراکز دولتی متصدی امور آموزشی و تربیتی ناشنوایان.
دفتر آموزش کودکان استثنایی، که در 1337 تأسیس شده بود، با تصویب مجلس شورای اسلامی به سازمان آموزش و پرورش استثنایی ارتقای اداری و سازمانی یافت.
در دوره‌ای که دفتر، مسئولیت امور ناشنوایان را بر عهده داشت، کارشناسانی چون محمود پاکزاد، پرویز حقیقت، شجاع رضوی، فرنگیس فریده، شهلا نجفیان و پری بیضاوی با آن همکاری داشتند.
وظایف این دفتر، غیر از ایجاد هماهنگی بین تشکلها و نهادهای ناشنوایی، برنامه‌ریزی آموزشی و تصویب خط‌مشی آموزشی پیشرفته و راه‌اندازی مراکز آموزشی، تأمین وسایل آموزشی و کمک آموزشی و تأمین هزینه‌های تحصیلی ناشنوایان بی‌بضاعت بود. هدف اصلی این دفتر، توسعه و همگانی کردن آموزش ناشنوایان بود که همین وظایف و اهداف برای سازمان آموزش و پرورش استثنایی نیز، به تصویب رسیده است.
از بین سه گروه: معلولان جسمی، نابینایان و ناشنوایان، دو دسته اول به دلیل برخورداری از توانایی بیان خواسته‌های خود پیشرفت بهتری داشتند، ولی ناشنوایان به دلیل عدم بیان نتوانسته‌اند از حق خود دفاع کنند. بنابراین، از امکانات کافی برخوردار نیستند و بنابراین، سهم کمتری به آنها اختصاص یافته است. از این رو در گذشته دفتر و پس از آن، سازمان موظف به پی‌گیری امور مربوط به ناشنوایان شد. البته، برخی کارشناسان بر این اعتقادند که ناشنوایان با نمایش کفایت و استعدادهای خود، به زودی نظر جامعه را به سوی خود جلب خواهند کردند.
این سازمان، همواره با انتقاداتی روبه‌رو بوده است. عده‌ای وظایف آن را، که همزمان شامل توجه به دانش‌آموزان تیزهوش و دانش‌آموزان معلول جسمی و روانی است یک خطای سازمانی می‌دانند.
مأخذ:
تعلیم و تربیت استثنایی، مهر 1374، ص60-63.
فهیمه نوری  
تاریخ ثبت در بانک 2 دی 1399