کد jr-44093  
عنوان اول زبان و ناشنوایی  
عنوان دوم کتابی به زبان انگلیسی درباره ارتباط ناشنوایان با جامعه با زبان و تحولات زبان در فرهنگ ناشنوایی  
نویسنده گیتا موللی  
عنوان مجموعه دانشنامه ناشنوایان (دانا) ـ جلد دوم  
نوع کاغذی  
ناشر موسسه فرهنگی هنری فرجام جام جم  
سال چاپ 1388شمسی  
شماره صفحه (از) 700  
شماره صفحه (تا) 700  
زبان فارسی  
متن زبان و ناشنوایی، کتابی به زبان انگلیسی درباره ارتباط ناشنوایان با جامعه با زبان و تحولات زبان در فرهنگ ناشنوایی.
در دهه‌های اخیر دانش زبان‌شناسی گسترده شد و در ابعاد مختلف توسعه یافته است. به ویژه مباحث تاریخی زبان بیش از گذشته مورد توجه قرار گرفته است. یکی از مباحث این حوزه، تحول زبان در فرهنگ ناشنوایان است.
پتر وی پاول ، نویسنده کتاب و استاد دانشگاه ایالت اوهایو، برای نشان دادن سیر تحول زبان و ادبیات در دانشجویان ناشنوا، این اثر را نوشته است. او نخست، روشهای ارتباطی موجود مانند: زبان اشاره امریکایی ، زبان اشاره انگلیسی ، روش ارتباط کلی ، زبان اشاره انگشتی را معرفی کرده است. آن‌گاه نظریات مثبت و منفی درباره انتخاب هر یک از این روشها را شرح داده است. نیز سیر تحول مهارتهای خواندن، نوشتن و دو زبان‌داری را در فصلی جداگانه با عنوان «سیر رشد و تحول در زبان انگلیسی به عنوان زبان دوم» بررسی کرده و در پایان راهکارهایی برای آموزش و ارزیابی زبان، ارائه داده است.
هدف کتاب، عرضه پژوهشی درباره روشهای ارتباطی و زبانی برای آموزش ناشنوایان است. برای رسیدن به این هدف همه پژوهشهای مربوط را بررسی کرده و دیدگاههای موافق و مخالف را ارزیابی نموده تا بلکه روشی کارآمد با پشتوانه نظری قوی پیدا کند. او روش آموزش مورد پسند خود را به تفصیل بیان کرده است.
کتاب برای دانشجویان رشته شنوایی‌شناسی، درمانگر و مربیان ناشنوایان به نگارش درآمده و نگرشی جامع و جدید در همه مباحث دارد. زبان کتاب بسیار ساده است. نیز دارای پیوستهایی کامل با عناوینی رسا و مناسب است.
مشخصات کتاب‌شناختی این اثر به شرح زیر است:
Peter V. Paul, Language and Deafness, Delmer Learning, 2000, 696p.
گیتا موللی  
تاریخ ثبت در بانک 1 دی 1399