کد jr-44086  
عنوان اول زبان اشاره کانادایی  
عنوان دوم روش ارتباطی ناشنوایان در کانادا  
مترجم راضیه افتخاری  
عنوان مجموعه دانشنامه ناشنوایان (دانا) ـ جلد دوم  
نوع کاغذی  
ناشر موسسه فرهنگی هنری فرجام جام جم  
سال چاپ 1388شمسی  
شماره صفحه (از) 698  
شماره صفحه (تا) 698  
زبان فارسی  
متن کانادایی، روش ارتباطی ناشنوایان در کانادا.
همان گونه که فرهنگ کانادا، در دو مسیر فرانسوی و انگلیسی رشد کرده است، به همین ترتیب، ناشنوایان جامعه کانادا نیز به دو زبان اشاره کاملاً متفاوت سخن می‌گویند: زبان اشاره کانادایی که در درجه اول از سوی ناشنوایان جامعه انگلیسی زبان کانادا مورد استفاده قرار می‌گیرد؛ و زبان اشاره کُبک که مختص ناشنوایان بخش فرانسوی زبان کاناداست.
همچون بسیاری از زبانهای اشاره در سراسر جهان، تحقیقات فراوانی درباره خصوصیات ساختاری روشهای ارتباطی، در حال انجام است. با وجود این، به نظر می‌رسد زبان اشاره کانادایی و زبان اشاره بریتانیایی در بعضی ویژگیها مشترک‌اند، و زبان اشاره کُبک شبیه زبان اشاره فرانسوی است. همچنین مدارکی هست که زبان اشاره کانادایی در برخی ویژگیهای ساختاری، با زبان اشاره امریکایی مشترک است. تحقیقات نیز نشان می‌دهد که هر دو زبان اشاره کانادایی و زبان اشاره کُبک دارای ساختارهای مختلفی از زبانهای فرانسه و انگلیسی هستند.
اگرچه در قانون اساسی کانادا تصریح گردیده که زبانهای فرانسه و انگلیسی، هر دو زبان رسمی‌اند آموزش هر دو زبان اشاره کانادایی وکُبک به دانش‌آموزان ناشنوا، بسیار نادر است. این دو زبان همانند بسیاری از زبانهای اشاره، به تغییرات اصولی در حرکات، فضا، و تغییر حالات صورت به عنوان ابزارهای زبان‌شناسی جهت تغییر معنا، نیاز دارند.
مأخذ:
EDHD, P. 41-42.
ترجمه راضیه افتخاری  
تاریخ ثبت در بانک 1 دی 1399