کد jr-44082  
عنوان اول زبان اشاره فارسی3  
عنوان دوم کتابی است شامل مجموعه اشارات، همراه با توضیح‌گر فارسی و ترجمه آنها به عربی و انگلیسی  
نویسنده فاطمه بیگدلی  
عنوان مجموعه دانشنامه ناشنوایان (دانا) ـ جلد دوم  
نوع کاغذی  
ناشر موسسه فرهنگی هنری فرجام جام جم  
سال چاپ 1388شمسی  
شماره صفحه (از) 696  
شماره صفحه (تا) 696  
زبان فارسی  
متن زبان اشاره فارسی3، کتابی است شامل مجموعه اشارات، همراه با توضیح‌گر فارسی و ترجمه آنها به عربی و انگلیسی.
این کتاب در معاونت پژوهشی سازمان بهزیستی ایران، تدوین شده است. معاونت پژوهش، کمیته‌ای به نام کمیته پژوهش و توسعه زبان اشاره تشکیل داد و چند کتاب در زمینه زبان اشاره از جمله همین کتاب را تدوین و منتشر کرد. کسانی که در تدوین آن سهیم بوده‌اند عبارت‌اند از: ایران بهادری، مرتضی پیروزی، حبیب تهرانی‌زاده، محسن لوح موسوی و رضا محمودی. ترجمه واژگان به انگلیسی و عربی، برعهده اکرم حاج علی‌اکبر و علی زنجانی بوده است.
هدف از تألیف این کتاب، ایجاد هماهنگی در اشاراتِ ناشنوایان سراسر کشور، ضبط اشارات زبان فارسی و جلوگیری از اشارات خانه‌زادی است. نویسندگان این کتاب، ناشنوا هستند و سعی کرده‌اند آن را هر چه مفید‌تر ارائه کنند.
این کتاب در ادامه مجموعه اشارات ناشنوایان (جلد اول) و زبان اشاره فارسی (جلد دوم) تدوین گردیده و شامل 733 اشاره برای 915 کلمه است. در ابتدای کتاب حاضر، الفبای دستی ناشنوایان و اعداد به زبان اشاره آورده شده است. نیز در کنار هر اشاره، ترجمه عربی، انگلیسی و فارسی آن نیز دیده می‌شود که به زبانی بسیار ساده و روان نوشته شده، تا هر کسی که مایل به فراگیری زبان اشاره است، بتواند آن را فرا گیرد.
روش تنظیم این کتاب، فصل به فصل است. به این معنا که زبان‌آموز، می‌تواند هر کلمه را در فصل مربوط به کلمه مورد نظر بیابد. در آخر کتاب هم نمایه‌ای چاپ شده که کار جست‌وجو را آسان‌تر کرده است. در مجموع، اشارات در 24 فصل و با عناوین: دین و مذهب، رنگها و مفاهیم علوم دسته‌بندی شده‌اند.
در پایان کتاب نیز فهرست لغات، به ترتیب حروف الفبا، همراه شماره صفحه مورد نظر تنظیم شده تا دستیابی به لغات آسان‌تر شود.
مشخصات کتاب‌شناختی این اثر به شرح زیر است:
کمیته پژوهش و توسعه زبان اشاره، زبان اشاره فارسی 3، تهران، انتشارات سازمان بهزیستی کشور و دانشگاه علوم بهزیستی و توان‌بخشی، چاپ اول، 1378، 268ص.
فاطمه بیگدلی
 
تاریخ ثبت در بانک 30 آذر 1399