کد jr-41625  
عنوان اول زبان‌آموزی به شیوه طبیعی برای کودکان دچار نقص شنوایی  
عنوان دوم کتابی در زمینه چگونگی آموزش زبان به کودکان ناشنوا به زبان انگلیسی  
نویسنده محمد نوری  
عنوان مجموعه دانشنامه ناشنوایان (دانا) ـ جلد دوم  
نوع کاغذی  
ناشر موسسه فرهنگی هنری فرجام جام جم  
سال چاپ 1388شمسی  
شماره صفحه (از) 678  
شماره صفحه (تا) 678  
زبان فارسی  
متن زبان‌آموزی به شیوه طبیعی برای کودکان دچار نقص شنوایی، کتابی در زمینه چگونگی آموزش زبان به کودکان ناشنوا به زبان انگلیسی.
موراگ کلارک مدیر پیشین مدرسه بیرکدیل، مدرسه ویژه کودکان ناشنوا، اکنون در سمت مشاور برنامه‌ریزی برای کودکان مبتلا به نقص شنوایی، در دانشگاه آنادلو، واقع در ترکیه، خدمت می‌کند. همچنین در کشورهای آسیایی نظیر ژاپن و سنگاپور، فعالیتهایی در زمینه آموزش و پرورش کودکان ناشنوا داشته است.
او پس از کسب تجربیات بسیار، به روشی دست یافت که در این روش، با تکیه بر تواناییهای کودکان ناشنوا یا سخت‌شنوا، آنها می‌توانند به زبان گفتاری دست یافته و با جامعه رابطه برقرار کنند. در کشورهای در حال توسعه مانند ایران، که عمر نهادهای آموزشی ناشنوایان به یک سده هم نمی‌رسد، کسانی چون جبار باغچه‌بان، سواد‌آموزی ناشنوایان را خط‌‌مشی اصلی در آموزش و پرورش آنها قرار داده‌اند. اما در کشورهای پیشرفته، به تدریج، زبان‌آموزی به عنوان یک شیوه زیربنایی و یک برنامه ضروری برای ناشنوایان مورد توجه قرار گرفته است. این کتاب، کمک شایانی برای برنامه‌ریزان در این زمینه است تا شیوه زبان‌آموزی را صحیح‌تر بیاموزند.
کتاب، دارای نُه فصل با این عناوین است: شیوه تعاملی شفاهی‌ـ شنیداری، استفاده از سمعک برای افزایش توان شنوایی، ایجاد شنوایی، زبان‌آموزی از طریق فعالیتهای روزمره در منزل، زبان‌آموزی از طریق مشارکت در فعالیتهای والدین، زبان‌آموزی در دوره پیش‌دبستانی و دوره دبستان، آینده زبان‌آموزی.
این اثر را علی‌اصغر کاکوجویباری و شروین شمالی به فارسی ترجمه کرده‌اند.
مشخصات کتاب‌شناختی این اثر به شرح زیر است:
زبان‌آموزی به شیوه طبیعی برای کودکان دچار نقص شنوایی، تهران، سازمان آموزش و پرورش استثنایی، 1378.
مشخصات کتاب‌شناختی انگلیسی این اثر به شرح زیر است:
Language Through Living for Hearing-Impaired Children, 1989.
محمد نوری  
تاریخ ثبت در بانک 7 آبان 1399