کد jr-41314  
عنوان اول رینولدز، سرجاشوا  
عنوان دوم نقاش و هنرمند ناشنوا و نابینای انگلیسی  
نویسنده بتول صلواتی  
عنوان مجموعه دانشنامه ناشنوایان (دانا) ـ جلد دوم  
نوع کاغذی  
ناشر موسسه فرهنگی هنری فرجام جام جم  
سال چاپ 1388شمسی  
شماره صفحه (از) 674  
شماره صفحه (تا) 675  
زبان فارسی  
متن رینولدز، سرجاشوا، نقاش و هنرمند ناشنوا و نابینای انگلیسی.
در 1723 در بندر پلمپتون انگلستان به دنیا آمد. روزی با ملاحی آشنا شد که تابلوهای او را پسندید و حاضر شد رینولدز را با کشتی خود به ایتالیا ببرد. وی در ایتالیا به مطالعه تابلوهای مشهور پرداخت و سپس به لندن رفت و در آن شهر کارگاهی ترتیب داد و به کار مشغول شد.
رینولدز هیچ‌گاه ازدواج نکرد و چون سبب را از او می‌پرسیدند، پاسخ می‌داد: من با هنر ازدواج کرده‌ام. رینولدز رنگهای درخشان و روشن را دوست ‌داشت و آنها را با قیر مخلوط می‌کرد و به کار می‌برد. چون مواد قیری در مقابل حرارت ذوب می‌شدند، از این رو رنگهای بعضی تابلوهای او، به هم آمیخته شده است.
گوشهای رینولدز قدرت شنوایی اندکی داشتند. او با خواهر و بعضی اقوام نزدیک خود زندگی می‌کرد و با اینکه زن و فرزند نداشت، ولی علاقه بسیاری به نقاشی تصاویر بچه‌ها داشت. از این رو، تابلوهایی از چهره اطفال ترسیم کرده است.
از بهترین تابلوهای او می‌توان «تائیس»، «سموئیل» و «زمان بی‌گناهی» را نام برد. رینولدز، نقاش صورت بود و تأثیر فراوانی بر هنر نقاشی انگلیسی گذاشت. وی تصویر زنان و مردان صاحب‌نام زمان خود را نقاشی کرد. او بزرگ‌ترین نقاش صورت زمان خود بود، و به همین علت، نه تنها آثار نقاشی او مورد توجه هنر‌شناسان قرار گرفته بود، بلکه رهبری گروهی ادیب و سخنور را نیز به عهده داشت. گروهی که شامل مردانی چون دکتر جانسن، اولیور اسمیت، ریچارد شردین و گریک می‌شد.
رینولدز از آغاز تأسیس آکادمی سلطنتی در 1768، به ریاست آن انتخاب شد، و درباره هنر، شیوه دانشگاهی را تبلیغ و تأیید می‌کرد. وی آنچه را لازمه هنر اصیل می‌دانست فراهم آورد و در کتاب معروفش به نام گفتارها منتشر کرد. یک سال پس از آنکه به ریاست آکادمی سلطنتی برگزیده شد، به مقام نجیب‌زادگی دست یافت و موفقیت اجتماعی ویژه‌ای به دست آورد که پیش از آن، به دست آوردنش بسیار بعید بود. به اشاره او، ضیافت سالانه آکادمی سلطنتی پایه‌گذاری شد.
رینولدز افزون بر نقاشی، قلم و بیانی روان و سلیس داشت. او با تلاش بسیار موفق شد نقاشی را در انگلستان به مقام هنری عقلانی ارتقا دهد و به همین دلیل، دانشگاه آکسفورد به او دکتری افتخاری اعطا کرد. تلاشهای او در احیای هنر در انگلستان آن گونه بود که او را از مجددان نهضت هنری سده هجدهم انگلستان به شمار آورده‌اند.
در آخرین سالهای زندگی، به رغم ناشنوایی‌ای که از ابتدای زندگی با او همراه بود، یکی از چشمهایش نیز نابینا شد. رینولدز پس از 69 سال تلاش و کوشش، در 1792 درگذشت.
مأخذ:
نوابغ و مشاهیر جهان، ص 130-132
بتول صلواتی  
تاریخ ثبت در بانک 9 مهر 1399