کد jr-41305  
عنوان اول روش آموزش کرولالها  
عنوان دوم کتابی درباره شیوه آموزش ناشنوایان به زبان فارسی  
نویسنده محمد نوری  
عنوان مجموعه دانشنامه ناشنوایان (دانا) ـ جلد دوم  
نوع کاغذی  
ناشر موسسه فرهنگی هنری فرجام جام جم  
سال چاپ 1388شمسی  
شماره صفحه (از) 664  
شماره صفحه (تا) 665  
زبان فارسی  
متن روش آموزش کرولالها، کتابی درباره شیوه آموزش ناشنوایان به زبان فارسی.
جبار باغچه‌بان در این کتاب به طور فشرده روش کار خود را که حاصل چهل سال تجربه‌اش بوده شرح داده است. در بخش نخستین درباره روش آموزش تلفّظ لب‌خوانی، علامتهای دستی برای مخارج صدا، روش اصلاح حرفهایی که مخرج مشترک دارند بحث کرده و سپس به شرح روش سوادآموزی پرداخته است.
در بخش صنعت سخن‌سازی، درباره اصول زبان‌آموزی کودکان شنوا و راه استفاده از آن در آموختن زبان به ناشنوایان گفت‌وگو شده و در بخش بعد که شامل بخش عمده‌ای از این کتاب است، باغچه‌بان درباره ابتکار خود (زبان مصور) و کاربرد آن در آغاز تدریس به ناشنوایان، بحث کرده و روش تدریس خود را مفصلاً شرح داده است.
گفتارآموزی، همان گونه که در مقدمه مولف آمده است، آموختن گفتار با اصول و قواعد زبان و آشنا کردن ذهن طفل کرولال به طرز بیان و ادای مقصود، پیش از آموزش الفباست. و این یک دوره مقدماتی است که دو هدف را دنبال می‌کند:
1. آموختن ساختمان زبان، برای رسیدن به این هدف که بچه‌ها مقصود خود را به جای نوشتن کلمه‌ها با تنظیم علامتهای کلمه‌ها و شکلهای اشیا و ربط آنها با ادات و ضمیرها بیان می‌کنند، و اگر در این میان نوشتن بعضی از کلمه‌ها، مانند نام کودکان و کلمه‌های دیگر یا حرفها و هجاهای ادات و ضمیرها، ضرورت داشته باشد، شکلهای کلی این کلمه‌ها مانند علامتهای قراردادی در زبان مصور به طور کلی‌نویسی، یا نقاشی، به طفل آموخته می‌شود.
2. آموزش لب‌خوانی و تلفظ که برای آموزش ساختمان زبان و تمرین آن به شکل علامت به شاگردان آموخته شده است.
باغچه‌بان این کتاب را برای راهنمایی آموزگاران و پدران و مادران کودکان ناشنوا نوشته و در نظر داشته است برای خود بچه‌ها نیز، کتابهای مصوری که با همین روش تهیه کرده، چاپ کند تا مانند کتاب درسی در دسترس آنان قرار گیرد؛ ولی با کمال تأسف این کتابها هنوز به چاپ نرسیده‌اند.
مشخصات کتاب‌شناختی این اثر به شرح زیر است:
روش آموزش کرولالها، جبار باغچه‌بان، تهران، 1345، 166ص.
محمد نوری  
تاریخ ثبت در بانک 9 مهر 1399