کد jr-41303  
عنوان اول روزن، راسلین  
عنوان دوم آموزگار ناشنوا و وکیل جامعه ناشنوایی  
مترجم فهیمه شیرازی  
عنوان مجموعه دانشنامه ناشنوایان (دانا) ـ جلد دوم  
نوع کاغذی  
ناشر موسسه فرهنگی هنری فرجام جام جم  
سال چاپ 1388شمسی  
شماره صفحه (از) 659  
شماره صفحه (تا) 661  
زبان فارسی  
متن روزن، راسلین ، آموزگار ناشنوا و وکیل جامعه ناشنوایی.
در 22 فوریه 1943 از پدر و مادری ناشنوا در برونکس نیویورک به دنیا آمد. برادرش، هاروی گودستن ، استاد ریاضیات در دانشگاه گالودت هم ناشنوا به دنیا آمد. او به مدرسه ناشنوایان کلزینگتون در نیویورک سیتی رفت و در 1958 از آنجا دانش‌آموخته شد. روزن، مدرک کارشناسی خود را در رشته آموزش هنر در 1962 و مدرک کارشناسی ارشد را در رشته آموزش ناشنوایان در 1964 از دانشگاه گالودت دریافت کرد. در 1980 دکتری خود را در رشته آموزش، از دانشگاه کاتولیک گرفت. عنوان پایان‌نامه او توصیه‌های چهار نوع مدیر برای طبقه‌بندی و خدمات آموزشی دانش‌آموزان مبتلا به آسیب شنوایی بود. او با هربرت روزن ازدواج کرد و صاحب سه فرزند شد که یک پسر و دخترش وکیل، و پسر دومش مهندس شدند.
روزن، بین سالهای 1964 و 1966 به عنوان مشاور توان‌بخشی، برای سازمان توان‌بخشی حرفه‌ای در واشنگتن خدمت کرد. سپس به آموزش زبان انگلیسی، در برنامه آموزش بزرگسالان همان سازمان پرداخت و معلم زبان اشاره در اداره کل آموزش معلولان نیز بود. در طول دهه بعد، به عنوان متخصص فیلم در بخش فیلمهای زیرنویس‌دار برای ناشنوایان ، کارشناس ارتباطات در دبیرستان الگوی ناشنوایان و پس از آن، به عنوان هماهنگ‌کننده، مسئولیت نظارت و آموزش هیئت علمی و آموزش کارمندان، و هماهنگی برنامه مبادله دانشجو را برعهده داشت. همچنین در 1977 و 1978 هماهنگ کننده برنامه دانشگاه گالودت، برای آگاه‌سازی مردم درباره حقوق عمومی قانون 94-142 بود. این قانون، لایحه آموزش همه کودکان معلول بود که اکنون به عنوان لایحه آموزش معلولان شناخته می‌شود. روزن در این سمَت، با دبستان نمایشی (آموزشی‌ـ علمی) کندال ، برای به کار بستن فرایندهایی در پیروی از قانون و فراهم کردن کارگاههایی برای دیگران در جهت آگاهی یافتن از قانون، فعالیت کرد. روزن در 1978 مدیریت مدرسه ویژه آینده را، که به وسیله بنیاد دبلیو. کی. کلاگ با همکاری و حمایت مالی دانشگاه گالودت آن را اداره می‌کرد، برعهده گرفت. در ضمن، با مدارس نمایشی (آموزشی‌ـ علمی) و 75 برنامه وابسته به این مدارس، در جهت فعالیتهای هماهنگ‌کننده مرتبط با مسائل مربوط به والدین، آموزش جامعه و ادامه تحصیلات همکاری نزدیک داشت.
روزن در 1981 به سمَت ریاست بخش تحصیلات تکمیلی دانشگاه گالودت گماشته شد و مقالات بسیاری برای مجلات حرفه‌ای و همایشها، درباره موضوعاتی چون زنان ناشنوا، ساختن محیط آموزشی، حمایت از حقوق ناشنوایان، و ارتباط موثر در کلاس با دانش‌آموزان ناشنوا، نوشت. او در هیئتهای انجمن ملی ناشنوایان ، انجمن بین‌المللی والدین ناشنوایان ، مرکز ملی محیط بدون مانع ، سازمان جهانی ناشنوایان یهودی و موسسه ملی زیرنویسی نیز خدمت کرده است. همچنین به عنوان رئیس جلسه در شبکه ملی جنبش مصرفی شرکت کرد و به عضویت گروه ضربت انتقال موقت کلینتون ویژه معلولان درآمد.
روزن، سخنرانیهای بسیاری را به عنوان دومین زن در مقام ریاست انجمن ملی ناشنوایان، در سرتاسر کشور، همایشها، کارگاههای آموزشی، جشنهای پایان تحصیلات و دیگر گردهماییها ایراد کرده است. او به عنوان یک سخنگوی کلیدی برای جامعه ناشنوایان امریکا، موفق شده است با در نظر گرفتن بسیاری از موارد، از حقوق ناشنوایان دفاع کند. برای نمونه، هنگامی که شبکه تلویزیونی سی. بی. اس در برنامه «شصت دقیقه »، گزارشی را درباره موضوع حساس کاشت و پیوند حلزون گوش پخش کرد، روزن در مصاحبه‌ای که با اد برادلی داشت، نگرانی‌اش را درباره محدودیتها، خطرات و پی‌آمدهای فرهنگی مرتبط با پیوند، تشریح کرد. مقالات ماهانه او در مجله برودکستر انجمن ملی ناشنوایان ، اغلب تکرار و چاپ مجدد می‌شدند.
روزن در 1993، نایب ‌رئیس امور دانشگاهی در دانشگاه گالودت شد و در آ‌نجا به عنوان مأمور ارشد علمی دانشکده علوم و هنرها ، دانشکده ارتباطات ، دانشکده آموزش و خدمات بشری ، دانشکده تحصیلات مقدماتی ، دانشکده مدیریت ، دانشکده تحصیلات تکمیلی ، کتابخانه دانشگاه گالودت ، و تحصیلات و تحقیقات دوره کارشناسی را هدایت می‌کند. در تمام جوایز و تصدیهای شغلی‌ای که روزن در کارنامه تحسین‌برانگیز خود دارد، شاید قابل توجه‌ترین آنها تقدیم کتاب سال 1993 دانشجویان دانشگاه گالودت به او باشد.
مأخذ:
DPAS, P. 306-308.
ترجمه فهیمه شیرازی  
تاریخ ثبت در بانک 9 مهر 1399