کد jr-41299  
عنوان اول روان‌درمانی ناشنوایان  
عنوان دوم کتابی در راهنمایی متخصصان بهداشت روانی و برای بهبود روان‌درمانی ناشنوایان به زبان انگلیسی  
نویسنده گیتا موللی  
عنوان مجموعه دانشنامه ناشنوایان (دانا) ـ جلد دوم  
نوع کاغذی  
ناشر موسسه فرهنگی هنری فرجام جام جم  
سال چاپ 1388شمسی  
شماره صفحه (از) 653  
شماره صفحه (تا) 654  
زبان فارسی  
متن روان‌درمانی ناشنوایان، کتابی در راهنمایی متخصصان بهداشت روانی و برای بهبود روان‌درمانی ناشنوایان به زبان انگلیسی.
آیرین وای. لی ، مولف کتاب، استاد روان‌شناسی دانشگاه گالودت است. با در نظر گرفتن این نکته، که شمار ناشنوایان در جامعه، نسبت به جمعیت شنوا‌، بسیار کم است، می‌توان دریافت که تا چه اندازه حیطه‌هایی نظیر روان‌درمانی برای این گروه ناشناخته باقی مانده است. در این باره، دیدگاه 27 متخصص به صورت مقالاتی در این کتاب گردآوری شده است.
کتاب با مروری بر روان‌کاوی مراجعان ناشنوا آغاز شده و اطلاعاتی درباره وجود گوناگونی آگاهیها، نگرشها، اعتقادات و تجربیات مراجعان بیان شده است. درمان‌گران ناشنوا و وابستگی آنان به اجتماع ناشنوایان نیز در این قسمت مورد تحقیق قرار گرفته است.
بخش دوم، روان‌درمانی را برای گروههای مختلف بررسی می‌کند و سیر تحول روشهای روان‌درمانی را برای ناشنوایان، از جمله زنان ناشنوا، کودکان و والدین ناشنوا مطرح می‌کند. در فصلهایی از کتاب، موفقیتهای روان‌درمانی برای مراجعان ناشنوای افریقایی‌ـ امریکایی، سرخپوستان و دو رگه‌های آسیایی‌ـ امریکایی شرح داده شده است. موضوع دیگر، موقعیتهای ویژه درمانی برای بزرگسالان ناشنوای مهاجر امریکای لاتین است. بخش پایانی نیز به نیازهای ناشنوایان دچار ایدز، درمان قربانیان ناشنوای سوء استفاده جنسی، افراد دچار سندرم آشر و ناشنوایان معتاد پرداخته شده است. در ضمن، گزارشهای موردی و پژوهشهای نوین نیز در این زمینه مطرح گردیده و روشهای خاصی برای روان‌درمانی عرضه شده است.
دانشجویان و درمان‌گران خصوصی و طرفداران روشهای ویژه برای ناشنوایان، درمانهای کارآمد در زمینه بهداشت روانی را وقتی موثر می‌دانند که معطوف به روشهایی باشد که از نظر فرهنگی، با فرهنگ آن اقلیت همخوانی دارد. در این کتاب، جنبه‌های کلی روان‌درمانی مراجعان ناشنوا و درمان‌گران ناشنوا نیز بررسی شده است.
امروزه، در زمینه روان‌درمانی ناشنوایان، کتابهای اندکی در دست است و کتاب حاضر جامع‌ترین و علمی‌ترین آنهاست. نویسنده، ناشنوایان را از دیدگاه فرهنگی می‌نگرد؛ و به عبارتی، به جای آنکه آنان را گروهی دچار ناتوانی بداند، گروه مجزایی با فرهنگ ویژه قلمداد می‌کند. این نخستین کتاب درباره روان‌درمانی از این دیدگاه است. بسیاری از مقاله‌نویسان کتاب، خود، ناشنوا بوده و در جنبه‌های گوناگون روان‌درمانی ناشنوایان صاحب‌نام هستند. فصل نخست کتاب با عنوان روان‌درمانی ناشنوایان، نوشته دو تن از روان‌شناسان پیشگام، آلن ساسمن و باربارا بروئر است. فصلهای بعدی نیز به بررسی گروههای اقلیت در اجتماع ناشنوایان و مسائل خاص آنان و شیوه‌های روان‌کاوی می‌پردازد.
این کتاب برای استفاده‌های آموزشی و تدریس در دانشگاهها و نیز استفاده‌های کاربردی و بالینی مفید است. همچنین در طول کتاب گزارشهای موردی در زمینه کار با ناشنوایان وجود دارد.
مشخصات کتاب‌شناختی این اثر به شرح زیر است:
Irene W. Leigh, Psychotherapy with Deaf Clients from Divers Groups, Gallaudet University, 2002, 384p.
گیتا موللی  
تاریخ ثبت در بانک 9 مهر 1399