کد jr-41016  
عنوان اول دفتر رابطان ناشنوایان  
عنوان دوم تشکلی برای ساماندهی به امور رابطان ناشنوایان در امریکا  
نویسنده دابلیو. اف رُی  
مترجم لقمان سرمدی  
مترجم محبوبه مرشدیان  
عنوان مجموعه دانشنامه ناشنوایان (دانا) ـ جلد دوم  
نوع کاغذی  
ناشر موسسه فرهنگی هنری فرجام جام جم  
سال چاپ 1388شمسی  
شماره صفحه (از) 616  
شماره صفحه (تا) 617  
زبان فارسی  
متن دفتر رابطان ناشنوایان ، تشکلی برای ساماندهی به امور رابطان ناشنوایان در امریکا.
دفتر رابطان ناشنوایان، بزرگ‌ترین انجمن ملی رابطان با بیش از سه هزار عضو در امریکاست که اغلب آنها در پنجاه ایالت امریکا تأیید شده‌اند. هدف این انجمن، افزایش تعداد رابطان تأیید شده در جوامع شنوا و ناشنواست. دفتر رابطان ناشنوایان، در 1964 در مونسی تأسیس شد و هدف اولیه آن، حفظ صورت اسامی کسانی بود که به عنوان رابط در جوامع خود کار می‌کردند، یا قصد داشتند که در آینده کار کنند. در ابتدا، اسامی 42 نفر از رابطان، از سراسر امریکا ثبت شد و این اجلاس تاریخی، مبنایی برای تشکیل یکی از فعال‌ترین انجمنهای حرفه‌ای و ملی گردید که مستقیماً با شنوایان و ناشنوایان کار می‌کرد.
این انجمن، نخست به عنوان دفتر ملی مترجمان و رابطان حرفه‌ای ناشنوایان شناخته شد، اما چندی پس از اجلاس، نام فعلی برای آن انتخاب گردید. در دهه 1970، عضویت در این انجمن افزایش یافت و شنوا و ناشنوایان بیشتری برای برقراری ارتباط روزمره موثر، از رابط استفاده می‌کردند و انجمن، نظم خاصی یافت.
در 1972، دفتر رابطان ناشنوایان، نخستین نظام ملی تصدیق و ارزیابی عملکرد رابطان را تأسیس کرد. این نظام، در نوع خود، تنها نظام ملی برای رابطان است. همچنین، در دهه 1970، انجمنهای محلی و دولتی رابطان نیز تأسیس شدند. این انجمنها، با انجمنهای مشابهی که به دست خود ناشنوایان اداره می‌شدند، همکاری نزدیکی داشتند و این همکاری، منجر به ایجاد طرح ائتلافهای قانونگذار در این زمینه شد. از 1970، اجلاسهای دوسالانه انجمن ملی برگزار شد و از طریق این اجلاسها، کارگاهها و سمینارهای مربوط ایجاد گردید که آموزش مستقیم یا مداوم را به دانش‌آموزان و همچنین مربیان ارتباط ارائه می‌داد. این اجلاسها همچنین فرصتهایی را برای شنوایان و ناشنوایان فراهم می‌کرد تا درباره حرفه ارتباط و چگونگی استفاده از خدمات مربوط به ارتباط در جوامع خود اطلاعات بیشتری فراگیرند. سپس، دفتر خدمات ارتباط ناشنوایان در طول سالهای 1983 تا 1985 گسترش یافت؛ در حالی که پیش از آن، دفتر رابطانی ناشنوایان، سازمان ملی کوچکی بود که تنها یک یا دو کمیته اجرایی با هفت تا چهارده عضو داشت. اما در طول این دو سال، 22 کمیته موقتی و ثابت تشکیل شدند که مشتمل بر 150 عضو از سراسر ایالات متحده بود و اعضای دفتر رابطان ناشنوایان از 164 نفر به 2700 نفر افزایش یافت.
در طول دو دهه اول احداث دفتر رابطان ناشنوایان، بودجه دفتر ملی، به 280 هزار دلار افزایش یافت. افزایش چشمگیر در نظام ملی ارزیابی و تصدیق، بررسیهای سالانه و تجدیدنظر در این نظام را ضروری ساخت. حال اگر دولتها، خدمات ارتباط مصوب قانونگذاران را از طریق کمیسیونهایی برای ناشنوایان فراهم کنند، بسیاری از شنوایان و ناشنوایان، برای انجام امور روزانه خود، از رابطان دوره‌دیده استفاده خواهند کرد. همان گونه که در نظام‌نامه داخلی دفتر رابطان ناشنوایان هم ذکر شده است، هدف این دفتر، حمایت مالی، ارتقا و اجرای سیاستها و فعالیتهایی است که مهارت ارتباط در زبان اشاره امریکایی و انگلیسی و آوانگاری را افزایش می‌کند. بنابراین، دفتر رابطان ناشنوایان، با رابطان زبانهای دیگر نیز همکاری می‌کند و به دلیل وابستگی بیش از پنجاه انجمن محلی و دولتی رابطان، با دفتر رابطان ناشنوایان، تأثیر این دفتر بر تمام زبانها در امریکا افزایش یافته است. برای نمونه، با همکاری انجمن ملی ناشنوایان و دیگر انجمنهای رابطان، دفتر رابطان ناشنوایان توانسته است نقش اصلی در تصویب نظام‌نامه 1979 داشته باشد. طبق این نظام‌نامه، تمام دادگاههای مرکزی باید رابطانی رسمی دوره‌دیده را در اختیار مردم قرار دهند. در همکاری با کنفرانس رابطان، انجمن آموزشی رابطان و مترجمان، انجمن رابطان دادگاه کالیفرنیا، انجمن توان‌بخشی و ناشنوایی امریکا، انجمنهای رابطان و انجمنهای دیگری برای ناشنوایان ایجاد شده است. دفتر رابطان ناشنوایان می‌تواند بر سیاستهای عمومی تأثیرگذار بوده و تعداد و قابلیت استفاده از رابطان تأیید شده را افزایش دهد.
دفتر رابطان ناشنوایان، دفتری ملی با شش کارمند است که هدف آن اجرای برنامه‌های زیر است: 1. تهیه خبرنامه دوماهانه ملی با نام ویوز و پاسخ به پرسشهای مربوط به تفسیر و ارتباط؛ 2. برنامه‌ریزی و اجرای اجلاسهای ملی، هر دو سال یک بار (آموزش)؛ 3. همکاری در توسعه اجلاسهای دولتی(آموزش)؛ 4. مشاوره با آژانسهای دولتی درباره تفسیر؛ 5. همکاری با انجمنهای دولتی رابطان براساس قانون محلی و دولتی؛ 6. ارتباط و خرید و فروش متنهای اصلی.
یکی از وظایف این دفتر، اعطای گواهینامه به رابطان پس از امتحان و ارزیابی آنهاست. این دفتر در ابتدای تأسیس، صرفاً قصد داشت نام رابطان واجد شرایط و دارای گواهینامه را به ثبت رساند، اما در اوایل دهه 1970, این بایگانی، حوزه مسائل مورد توجه خود را گسترش داد. این سازمان نخستین نظام اعطای گواهینامه ملی را ابداع کرد و نخستین ارزیابی را از عملکرد رابطان در سرتاسر جهان به عمل آورد. در همین زمان، انجمنهای رابطان در دو سطح محلی و ایالتی تأسیس گردید تا از اصلاحات قانونگذاران، در زمینه قوانین مرتبط با رابطان حمایت کنند.
مآخذ:
EDHD, P. 178-179; GEDPD, Vol. 2, P. 366-367.
دابلیو. اف. رُی
ترجمه لقمان سرمدی؛ محبوبه مرشدیان  
تاریخ ثبت در بانک 7 مهر 1399