کد jr-40945  
عنوان اول درصد نقص شنوایی  
عنوان دوم درصد نقص شنوایی و کاربرد آن در پزشکی و حقوق  
مترجم محبوبه مرشدیان  
عنوان مجموعه دانشنامه ناشنوایان (دانا) ـ جلد دوم  
نوع کاغذی  
ناشر موسسه فرهنگی هنری فرجام جام جم  
سال چاپ 1388شمسی  
شماره صفحه (از) 607  
شماره صفحه (تا) 608  
زبان فارسی  
متن درصد نقص شنوایی، درصد نقص شنوایی و کاربرد آن در پزشکی و حقوق.
تعیین درصد ناشنوایی یا شنوایی، در موضوعاتی چون استخدام برای شغل، یا در منازعات، مورد نیاز است. پزشکی قانونی یا متخصص گوش به شیوه‌های مختلف درصد ناشنوایی یا شنوایی را تعیین می‌کند. یکی از این راهها شمارش تعداد سلولهای مویین آسیب دیده درون حلزون گوش است. اما از آنجا که شمارش این سلولها در میان پانزده هزار سلول غیرممکن است, درصد نقص را با استفاده از صوت‌نگار مشخص می‌کنند.
میزان نقص شنوایی بر مبنای سطوح آستانه پانصد، هزار و دو هزار هرتز قرار دارد. حساسیت شنوایی بهتر از 26 دسی‌بل را نقص شنوایی نمی‌دانند و شنوایی بدتر از 93 دسیبل, نقص کامل تلقی می‌شود. بنابراین، درصد نقص شنوایی (صفر تا صد) یک طیف 67 دسی‌بل را تحت پوشش قرار می‌دهد و هر دسی‌بل بالاتر از 26 به منزله 5/1 درصد نقص به شمار می‌آید. شنوایی‌شناسان برای محاسبه درصد نقص شنوایی در پانصد، هزار و دو هزار هرتز, متوسط سطوح آستانه را محاسبه می‌کنند و 26 دسی‌بل را از این میانگین کسر می‌کنند.
اگرچه در تشریح نقص‌شنوایی, درصد را به کار می‌برند, اما تصویری روشن از نقص شنوایی واقعی به دست نمی‌آید. برای نمونه، نقص شنوایی چهل درصد، مشخص نمی‌کند که نقص، در کدام محدوده فرکانسهای بالا, پایین و یا متوسط درک گفتاری است؛ در حالی که دانستن این نکته مهم است؛ چرا که محل بروز آسیب در طیف فرکانسها, تعیین کننده توانایی شنیدن گفتار است.
افراد با نقص شنوایی چهل درصد، در شنیدن و درک گفتار، از توانایی یکسان برخوردار نیستند؛ چه، ممکن است نقص شنوایی فردی در فرکانسهای پایین باشد، و دیگری در فرکانسهای میانی، و میان این دو فرکانس, مقادیری احتساب نشده باقی بماند.
مأخذ:
EDHD, P. 168.
ترجمه محبوبه مرشدیان  
تاریخ ثبت در بانک 6 مهر 1399