کد jr-40940  
عنوان اول دبستان کرولالهای مشهد  
عنوان دوم مرکز آموزشی برای ناشنوایان در مشهد  
نویسنده ثمینه باغچه بان  
عنوان مجموعه دانشنامه ناشنوایان (دانا) ـ جلد دوم  
نوع کاغذی  
ناشر موسسه فرهنگی هنری فرجام جام جم  
سال چاپ 1388شمسی  
شماره صفحه (از) 604  
شماره صفحه (تا) 604  
زبان فارسی  
متن دبستان کرولالهای مشهد، مرکز آموزشی برای ناشنوایان در مشهد.
این دبستان در مهرماه 1327 در مشهد، به همت پری‌چهر غفوریان، به نام دبستان آذربایجان از سوی وزارت آموزش و پرورش تأسیس شد و با تعداد اندکی محصل آغاز به کار کرد.
این مدرسه ابتدا بیش از بیست شاگرد نداشت، ولی رفته رفته شمار شاگردان آن افزایش یافت و در مهرماه 1329 به محل اجاره‌ای جدید منتقل شد و به پیشنهاد مدیر مدرسه، به عنوان سپاس و قدردانی، نام دبستان را، بستان باغچه‌بان مشهد گذاشتند. در محل جدید، این دبستان گسترش یافت و دارای شش کلاس و در حدود هفتاد شاگرد شد.
از تیرماه 1351 این مدرسه به محل جدید خود که اداره آموزش و پرورش آن را ساخته بود و دارای وسایل مخصوص، از جمله اتاقهای ضد صوت بود، انتقال یافت. چون در محل جدید، افزون بر ناشنوایان به دیگر کودکان معلول نیز، آموزش داده می‌شد, نام دبستان باغچه‌بان مشهد به نام آموزشگاه امید کودکان استثنایی تغییر یافت. اما دبستان سابق همچنان به نام دبستان باغچه‌بان باقی مانده که کودکان عادی در آن به تحصیل مشغول‌اند. پس از افزایش شمار شاگردان، چون محل ساخته شده گنجایش پذیرش شاگردان بیشتری را نداشت, دبستان دیگری به نام آموزشگاه کودکان استثنایی شماره دو در محل اجاره‌ای تأسیس گردید و از اول سال 1332 آغاز به کار کرد.
ساختمان آموزشگاه شماره یک، دولتی بود و در 1331 ساخته شده و شامل دو طبقه، 22 اتاق و دارای 190 شاگرد، 122 ناشنوا در سطح کودکستان و دبستان و 53 نفر عقب‌مانده در سطح دبستان و 15 نابینا در کلاس اول راهنمایی بود.
به شاگردان ناشنوا در چهارده کلاس و به شاگردان عقب‌مانده در پنج کلاس و به نابینایان در دو کلاس آموزش داده می‌شد.
آموزشگاه شماره یک دولتی، دارای دو کارگاه حرفه‌ای خیاطی و بافندگی بود و شاگردان از وسایل ورزشی از قبیل پینگ‌پنگ و فوتبال و والیبال استفاده می‌کردند. این شاگردان طبق برنامه‌، به بازدید مراکز دولتی می‌رفتند.
مأخذ:
ثمینه باغچه‌بان، بهره ناشنوایان، تهران، امیرکبیر، بی‌تا، ص 59.
ثمینه‌باغچه‌بان  
تاریخ ثبت در بانک 6 مهر 1399