کد jr-40809  
عنوان اول دبستان باغچه‌بان شماره دو  
عنوان دوم مرکز آموزشی ناشنوایان در تهران  
نویسنده سید امیر موسوی گرمارودی  
عنوان مجموعه دانشنامه ناشنوایان (دانا) ـ جلد دوم  
نوع کاغذی  
ناشر موسسه فرهنگی هنری فرجام جام جم  
سال چاپ 1388شمسی  
شماره صفحه (از) 598  
شماره صفحه (تا) 598  
زبان فارسی  
متن دبستان باغچه‌بان شماره دو، مرکز آموزشی ناشنوایان در تهران.
جمعیت حمایت کودکان کرولال در آذر ماه 1327 به دلیل افزایش شاگردان ناشنوا, پشت مسجد سپهسالار، (شهید مطهری) خانه کوچکی را اجاره کرد و دبستان شماره دو باغچه‌بان را با شصت شاگرد در آنجا تأسیس کرد. این مدرسه رفته رفته گسترش یافت و مجهزتر شد.
بخش عمده بودجه این مدرسه در قالب بودجه آموزشگاه کرولالهای باغچه‌بان، از سوی سازمان برنامه و بودجه و باقی آن از سوی جمعیت حمایت کودکان کرولال، تأمین می‌گردید. و تحصیل برای شاگردان ناشنوا در این مدرسه رایگان بوده است.
در این دبستان، همه روزه به تمام شاگردان و معلمان و کارمندان ناهار رایگان داده می‌شد.
همه ساله شماری از معلمان این دبستان به مدت شش هفته, هفته‌ای دو نیم روز, آموزش ضمن خدمت، برای ارتقای تجارب و آگاهیها دارند.
دبستان شماره دو باغچه‌بان، خدمات اندرزگاهی و مددکاری نیز، به پدران و مادران شاگردان عرضه می‌کرد و نود درصد شاگردان آن از مستمندان بودند و حتی هر ماه، تا پایان تحصیل, مبلغی نیز به حساب بانکی هر شاگرد ریخته می‌شد تا در پایان تحصیل, مختصر سرمایه کاری برای آنان فراهم شده باشد.
هفت سال پس از تأسیس, یعنی در خرداد ماه 1333 نخستین گروه از شاگردان این دبستان در امتحان نهایی پنجم ابتدایی شرکت کردند و موفق به اخذ گواهینامه دوره ابتدایی شدند. از این گروه بیست نفری، یازده نفر پسر و نه نفر دختر بودند.
مأخذ:
اطلاعات شخصی نویسنده.
سید امیر موسوی گرمارودی  
تاریخ ثبت در بانک 5 مهر 1399