کد jr-40808  
عنوان اول دایره‌المعارف ناشنوایی و ناشنوایان گالودت  
عنوان دوم کتابی است به سبک دایره‌المعارف و مشتمل بر مقالات گوناگون در بررسی تاریخ ناشنوایی، شخصیتهای ناشنوا، مراکز و آثار علمی و دیگر مسائل مربوط به ناشنوایان به زبان انگلیسی  
نویسنده گیتا موللی  
عنوان مجموعه دانشنامه ناشنوایان (دانا) ـ جلد دوم  
نوع کاغذی  
ناشر موسسه فرهنگی هنری فرجام جام جم  
سال چاپ 1388شمسی  
شماره صفحه (از) 597  
شماره صفحه (تا) 598  
زبان فارسی  
متن دایره‌المعارف ناشنوایی و ناشنوایان گالودت ، کتابی است به سبک دایره‌المعارف و مشتمل بر مقالات گوناگون در بررسی تاریخ ناشنوایی، شخصیتهای ناشنوا، مراکز و آثار علمی و دیگر مسائل مربوط به ناشنوایان به زبان انگلیسی.
این کتاب نخستین و مهم‌ترین دایره‌المعارف است که حاوی انواع اطلاعات درباره جنبه‌ها و ابعاد مربوط به جامعه ناشنوایان و مبتلایان به ضایعه شنوایی و فرهنگ ویژه آنان است.
این دایرهالمعارف در دانشگاه گالودت تدوین و چاپ شده است. گالودت تنها دانشگاه آزاد جهان برای ناشنوایان است. مقالات آن را سیصد کارشناس در تخصصهای جامعه‌شناسی، شنوایی‌شناسی، حقوق، آموزش، روان‌شناسی، تاریخ و توان‌بخشی از سراسر جهان نوشته‌اند. مطالب این مجموعه، منحصر به فرد بوده و بسیار کامل و مربوط به سراسر جهان است. البته اطلاعات امریکایی آن، بیشتر است. پس از آن، اطلاعات اروپایی، بیشترین حجم را دارد. ولی اطلاعات مربوط به کشورهای در حال توسعه، به ویژه خاورمیانه و جهان اسلام، بسیار کم است.
این مجموعه سه جلدی قطور و مفصل, شامل 271 مقاله درباره زبان اشاره و دیگر روشهای ارتباطی، شنوایی، شنوایی‌شناسی، انواع ضایعات شنوایی، انجمنها و موسسات و انتشارات مربوط به جامعه ناشنوایان، توان‌بخشی، اطلاعات جمعیت‌شناسی، دیدگاههای مذهبی، زندگینامه ناشنوایان صاحب شهرت، برنامه‌های آموزشی و وضعیت نهادهای ناشنوایی و موقعیت اجتماعی ناشنوایان در بیشتر کشورهای جهان است. مقالات مربوط به زبان ناشنوایی، به ویژه زبان اشاره، بیشتر مورد توجه قرار گرفته و چندین مقاله، از مقالات نیم صفحه‌ای تا مقالات سی صفحه‌ای را به خود اختصاص داده است.
وجود مقالاتی درباره برنامه‌های ویژه ناشنوایان در بسیاری از کشورها، این کتاب را مفیدتر کرده است. زندگینامه فرهیختگان و تأثیر‌گذاران ناشنوا، یا خادمان ناشنوایان، در مقالات متعدد آمده است؛ به گونه‌ای که ناشنوایان می‌توانند این شخصیتها را الگوی زندگی خود قرار دهند. با احتساب مدخلهای فرعی، این دایره‌المعارف، حاوی هشتصد مقاله است.
ادبیات آن به گونه‌ای است که هم برای متخصصان و هم دیگران مفید است؛ زیرا نوشته‌های آن، روشن و واضح بوده و اطلاعات بسیاری با عبارات و مقالات کوتاه عرضه شده است.
مشخصات کتاب‌شناختی این اثر به شرح زیر است:
Cleve, John Vickery Van (Editor), Gallaudet Encyclopedia of Deaf People and Deafness (3Vols), 1st Edition, Mc Graw-Hill, 1987
گیتا موللی  
تاریخ ثبت در بانک 5 مهر 1399