کد jr-40807  
عنوان اول دایره‌المعارف تخصصی آسیب‌شناسی ناشنوایان  
عنوان دوم دانشنامه‌ای درباره انواع آسیبهای پزشکی و اجتماعی موجب کرولال شدن به زبان آلمانی  
نویسنده شهرام انصاری  
عنوان مجموعه دانشنامه ناشنوایان (دانا) ـ جلد دوم  
نوع کاغذی  
ناشر موسسه فرهنگی هنری فرجام جام جم  
سال چاپ 1388شمسی  
شماره صفحه (از) 595  
شماره صفحه (تا) 597  
زبان فارسی  
متن دایره‌المعارف تخصصی آسیب‌شناسی ناشنوایان، دانشنامه‌ای درباره انواع آسیبهای پزشکی و اجتماعی موجب کرولال شدن به زبان آلمانی.
دایره‌المعارف تخصصی آسیب‌شناسی شنوایی، مهم‌ترین دانشنامه برای قشر ناشنوا در آلمان است و در تلاش است افزون بر عرضه اطلاعات مراکز خدماتی به ناشنوایان، اصطلاحات مربوط به حوزه ناشنوایی و ناشنوایان را توضیح دهد؛ همچنین، جامعه را با مشکلات آنها آشنا کرده و راه حل مشکلات را نیز نشان دهد.
این کتاب در 270 صفحه، 220 اصطلاح تخصصی ناشنوایی را شرح و توضیح داده است.
هر گروه از اصطلاحات، مربوط به تخصص ویژه‌ای است که متخصص همان رشته آن را تدوین کرده است.
پاول روبرت پلات، هربرت بونزل، کلاوز هارمزن و ورنر زالس متصدیان و مسئولان ارشد این دانشنامه‌اند که اطلاعات کوتاهی درباره هر کدام عرضه می‌شود.
پاول روبرت پلات: در 1933 متولد شد و تحصیلات پزشکی را در ماربورگ و دوسلدورف به پایان رساند و هفده سال در این رشته مشغول بود. او از 1975 مدیر کلینیک تخصصی گوش و حلق و بینی، و جراحی سر و گردن در دانشگاه بوخوم است و تحقیقات بسیاری درباره ناشنوایی در اثر سر و صدا، و دستگاههای مربوط به ناشنوایان و پیشگیری و معالجه ناراحتیهای ناشی از ناشنوایی در اطفال و بزرگسالان به انجام رسانده است. از او 140 مقاله علمی و چندین کتاب منتشر شده است. پلات قریب عضو انجمنهای ملی و بین‌المللی علمی است.
هربرت بونزل: در 1931 متولد شد و پس از تحصیل در رشته‌های فیزیک و شیمی، 37 سال است که در رشته آکوستیک (‌صوت‌شناسی) و دستگاههای مربوط به مشکلات ناشنوایان مشغول کار و تحقیق است. او رئیس شورای امتحانات فنی است.
کلاوز هارمزن: در 1947 متولد شد و در رشته حقوق تحصیل کرد. در 1981 مدرک دکتری حقوق از دانشگاه برلن را اخذ کرد. او به شغل وکالت اشتغال دارد و نیز، انتشارات چند موسسه علمی را اداره می‌کند. هارمزن از 1987 ریاست انجمن ناشنوایان آلمان را به عهده و همچنین عضو چندین انجمن علمی و بین‌المللی بوده و دارای مقالات و کتابهای علمی نیز هست.
ورنر زالس: در 1941 متولد شد و در رشته آموزش و پرورش و تاریخ تحصیل کرده و سالها به تدریس اشتغال داشته است. سپس در رشته آموزش و پرورش ناشنوایان و معلولان ادامه تحصیل داده و سالهاست که رئیس انستیتوی مشاوره و راهنمایی ناشنوایان است. او عضو انجمنهای مختلف علمی بوده و صاحب مقالات علمی نیز هست.
در این دانشنامه، پاول روبرت پلات سروپرستار است و هربرت بونزل، کلاوز هارمزن و ورنر زالس سمَت دستیار و همکار او را دارند.
اصطلاحاتی که در این دانشنامه بررسی شده، به چند بخش تقسیم شده است؛ از جمله: فیزیک، آکوستیک، تکنیک؛ پزشکی و شاخه‌های مربوط به آن؛ مدیریت، پیشگیری، آموزش و پرورش و حقوق؛ سازمانها و موسساتی که برای بهبود وضع و حل مشکلات ناشنوایان تلاش می‌کنند.
مولفان موظف بوده‌اند هر مطلب و نکته را مستند کنند و اطلاعاتِ اسناد را در پایان مقاله ارائه دهند. بیشتر منابع این کتاب در ده ساله 1990 تا 2000 به چاپ رسیده است.
از جمله اصطلاحات ذکر شده در کتاب عبارت‌اند از: التهاب حادّ گوش میانی، گوش میانی، استخوان‌شنوایی، انجمن آکوستیک و تخریب اعصاب ترموگرافی کامپیوتری، امراض مربوط به شغل، شنیدن، انجمن انجیلی و همکاری با ناشنوایان، محل کار مراقبان معلولان، سنگینی گوش میانی، انجمن ناشنوایان آلمان، کتابخانه مرکزی آموزش و پرورش، صلیب سرخ آلمان، شنوایی بهتر.
برای آگاهی بیشتر به سبک و ساختار مقالات، چند مدخل عیناً ترجمه می‌شود:
آدیولوژی : علوم مربوط به شنیدن و درک شنوایی. شامل علوم آناتومی (کالبدشناسی)، فیزیولوژی (علم وظایف اعضا)، بیوشیمی، امراض مربوط به اعضای شنوایی و اعصاب مربوط به آن و مراکزی که در مغز با ادراک شنوایی سروکار دارند، همچنین ظرفیت وضع اطلاعات در عضو مورد نظر است. یکی از شاخه‌های این رشته، آدیومتری است که با کمک وسایل مدرن به اندازه‌گیری شنوایی می‌پردازد.
آنتی‌بیوتیک : موادی هستند که از موجودات زنده تولید می‌شوند و برای موجودات زنده دیگر سمّی‌اند؛ برای نمونه، پنی‌سیلین از نوعی قارچ ساخته می‌شود و می‌تواند باکتریها را بکشد. امروزه از راههای مصنوعی هم ساخته می‌شوند و انواع بسیار دارند. آنتی‌بیوتیک، هم در از دست دادن شنوایی موثر است و هم برای پیشگیری از کر شدن مورد استفاده قرا می‌گیرد.
آکوستیک : علمی که مربوط به صوت و اثرات آن است. صوتهای قابل شنیدن دارای ارتعاش مشخص در ثانیه بوده و واحد آن، هرتز است. صوتی که بیش از بیست کیلوهرتز باشد، به آن ماورای صوت گفته می‌شود و صوتی که کمتر از بیست هرتز ارتعاش داشته باشد، به آن مادون صوت می‌گویند. واحد شدت صوت نیز دسی‌بل است.
شنیدن مطبوع : به نوعی از صوت می‌گویند که در آن، سر و صدای خفیف و زبان صحبت کردن، خوب درک شود. در کسانی که مشکلات شنوایی دارند، این نوع شنوایی تغییر می‌کند. این منطقه در شدتهای صوت دیگر باز مختلف است. منطقه شنیدن مطبوع برای زبان نباید حتماً همیشه با منطقه فهم خوب زمان تطبیق کند.
آدیوگرام : وسیله‌ای است برای نمایش منحنی صوت که نتایج امتحان شنوایی را بر روی کاغذ نشان می‌دهد. اگر امتحان شنوایی با صوت انجام شود، نتایج آن در یک منحنی با صوت شکل می‌گیرد که در آن، ارتفاع صوت با فرکانس مربوط معلوم است و در نتیجه، شدت صوت نیز معلوم می‌شود. اگر امتحان شنوایی با زبان انجام شود، نتیجه منحنی مربوط به زبان است که نشان‌دهنده کاهش شنوایی و یا نامفهوم بودن زبان است.
آ. جی. سی. : اصطلاح مخفف و عبارت است از: کنترل اتوماتیک شدت دستگاه شنوایی. با آ.جی.سی. می‌توان شدت دستگاه شنوایی را به طور اتوماتیک از روی رابطه شدت صوت با علامت سیگنال قانونمند کرد.
انجمن مدیران موسسات تربیتی ناشنوایان و سنگین‌گوشان: اعضای این انجمن همگی مدیران موسسات تربیتی ناشنوایان جوان و کودک‌اند که این تشکل را برای هماهنگی و تبادل تجارب خود تأسیس کرده‌اند.
همان‌گونه که ملاحظه شد، مدخلهای این دانشنامه به گونه‌ای است که در عرصه‌های مختلف حقوقی، سیاسی، اجتماعی، آموزش و پرورش و رشد، اطلاع‌رسانی می‌کند. همچنین تعامل متقابل بین موسسات آلمانی و اروپایی را زمینه‌سازی می‌کند و بستر مناسب برای همکاری در عرصه قانونگذاری در مدارس ناشنوایان را فراهم می‌آورد. نیز همکاری موسسات و انجمنها را برای پیشرفت بیشتر ناشنوایان سامان می‌دهد.
مشخصات کتاب‌شناختی این اثر به شرح زیر است:
Bonsel, Herbert; Claus Harmsen; Werner Salz; Peter Plath, Lexikon Der Hörschäden, Hamburg, Harmseng, 1993, 275P.
شهرام انصاری  
تاریخ ثبت در بانک 5 مهر 1399