کد jr-40502  
عنوان اول دانشگاه گالودت  
عنوان دوم نخستین و مهم‌ترین دانشگاه اختصاصی ناشنوایان واقع در امریکا  
مترجم صدیقه شجاعیان  
عنوان مجموعه دانشنامه ناشنوایان (دانا) ـ جلد دوم  
نوع کاغذی  
ناشر موسسه فرهنگی هنری فرجام جام جم  
سال چاپ 1388شمسی  
شماره صفحه (از) 589  
شماره صفحه (تا) 591  
زبان فارسی  
متن دانشگاه گالودت ، نخستین و مهم‌ترین دانشگاه اختصاصی ناشنوایان واقع در امریکا.
این دانشگاه در واشنگتن دی. سی. و تنها دانشگاه علوم انسانی ویژه افراد ناشنوایان در دنیا است. این دانشگاه را آموس کندال که یک روزنامه‌نگار معروف، سیاستمدار نوع‌دوست و علاقه‌مند به رفاه و آموزش کودکان ناشنوا بود، در 1864 تأسیس کرد. این مدرسه در کنگره 1857 رسماً به ثبت رسید و موسسه کرولال و نابینایان کلمبیا نام نهاده شد و سپس بنا به درخواست اولین سرپرستِ آن، ادوارد ماینر گالودت، در 1864 امتیازنامه‌ای برای ایجاد بخشهای دانشگاهی به آن اعطا گردید. گالودت، پسر توماس هاپکینز گالودت بود که نخستین مدرسه عمومی شبانه‌روزی را برای کودکان ناشنوا در امریکا تأسیس کرد.
دانشکده ملی کرولالها، با سیزده دانشجوی مرد، یک پروفسور و یک آموزگار، کار خود را آغاز کرد و در 1887، شش زن را نیز به عنوان بخشی از یک آزمایش دو ساله پذیرفت. با وجود اینکه دکتر گالودت به خاطر این تصمیم، مورد انتقاد قرار گرفت، اما اجازه داد آن زنها تا زمان به موفقیت رسیدن آزمایش و ساخته شدن یک خوابگاه برای زنان، در خانه رئیس دانشگاه زندگی کنند.
در 1891، یک بخش معمولی، آموزش معلمان شنوا برای دانش‌آموزان ناشنوا را آغاز کرد و سه سال بعد، نام مدرسه به افتخار پدر ادوارد ماینر گالودت (توماس)، به دانشکده گالودت تغییر یافت. در سال 2000، این دانشکده بیش از 2200 دانشجو و تعداد محدودی از دانشجویان شنوای دوره کارشناسی را در خود جای داده است.
این مجموعه، دارای دو محوطه دانشگاهی است: فضای سبز 99 جریبی که در شمال شرقی واشنگتن قرار دارد و یک محوطه جدیدتر 9 جریبی که با دوازده کیلومتر فاصله، در شمال غربی محوطه قبلی واقع شده است. دانشجویان با توصیه مدارس محلی بخش و مدارس ویژه پذیرفته می‌شوند و بایستی که از دبیرستان دانش‌آموخته شده و امتحان ورودی گالودت را گذرانده باشند. از بیش از هزار و چهارصد دانشجویی که در امتحان ورودی شرکت می‌کنند، معمولاً نیمی از آنها واجد شرایط برای پذیرش‌اند و از اینها حدود هفتاد درصد قبل از اینکه در کلاسهای سال اول دانشگاه پذیرفته شوند، بایستی یک سال در کلاسهای پیش‌دانشگاهی شرکت کنند. در حدود دو سوم دانشجویان، ناشنوایی عمیق، و بیش از یک چهارم، ناشنوایی جدی دارند. تقریباً تمام دانشجویان، پیش از سن مدرسه، شنوایی خود را از دست داده‌اند. از 1970 بیشتر دانشجویان این دانشگاه، به طور مادرزادی ناشنوا بوده‌اند. دانشگاه گالودت در 1988، پس از یک هفته اعتراض دسته‌جمعی و تظاهرات جامعه ناشنوایان، اعم از استادان و دانشجویان، کینگ جوردن را به عنوان سرپرست دانشگاه انتخاب کرد. این تظاهرات موافق با عقیده ناشنوایان، یک واقعه تاریخی برای جامعه ناشنوایان بود و بسیار مهم می‌باشد. دانشگاه گالودت، برنامه‌های آموزشی، پژوهشی و خدماتی خود را ادامه می‌دهد و جایگاهی است برای کامل‌ترین مجموعه آثار و مکتوبات مربوط به ناشنوایی و ناشنوایان. کتابخانه آن نیز دارای اسناد و مدارک به صورت سمعی و بصری و نوشتاری درباره ناشنوایی است، که تاریخچه آنها به 1546 باز می‌گردد.
در 1976 دبیرستان نمونه گالودت برای ناشنوایان به مساحت هفده جریب در شمال غربی محوطه دانشگاه کندال گرین افتتاح شد و مدرسه ابتدایی نیز در 1980 به مساحت شش جریب در شمال شرقی محوطه دانشگاه شروع به کار کرد.
گالودت، 281 عضو هیئت علمی دارد که 35 درصد آنها ناشنوا و سخت شنوا هستند، و در چهل برنامه تحصیلی دوره‌های کارشناسی و بالاتر از کارشناسی در دانشکده هنر و علوم، مدرسه ارتباطات، مدرسه آموزش و خدمات انسانی، مدرسه مدیریت و مدرسه مطالعات پیش‌دانشگاهی، دروس مربوط را آموزش می‌دهند.
برای ادامه تحصیلات، برنامه‌های آموزشی نیز در دانشکده ارائه می‌شود. دانشگاه، مدرک کارشناسی علوم انسانی را در 26 رشته عمده تحصیلی ارائه می‌دهد. مقطع بالاتر از کارشناسی، یک برنامه آموزشی دو ساله برای دانشجویان شنوا ارائه می‌دهد که دانشجویان شنوا و ناشنوا می‌توانند مدرک کارشناسی علوم انسانی، مشاوره توان‌بخشی، مشاوره مدرسه، تکنولوژی آموزشی و زبان‌شناسی خود را دریافت نمایند. مدرک دکتری در زمینه اداره برنامه‌های ویژه را مدارس بالاتر از کارشناسی و با مشارکت دانشگاههای واشنگتن، که گالودت هم عضو آن است، ارائه می‌دهند که در حدود یک سوم دانش‌آموختگان نامزد اخذ مدرک دکتری، دارای مشکلات شنوایی‌اند.
در این دانشگاه، دانشجویان در زمینه‌های مختلف فعال هستند و روزنامه‌های دانشگاهی، مجله‌های ادبی سالانه و سالنامه چاپ می‌کنند. سالی دو بار فیلم تولید می‌شود که به صورت اشاره و صدا بوده و همگانی است. دانشکده دارای برنامه‌های متنوع ورزشی شامل فوتبال، والیبال، بیسبال، بسکتبال، هاکی، تنیس و گلف است.
گالودت همچنین دارای مرکزی به نام مرکز عمومی حقوق و ناشنوایان است. همچنین مرکز بین‌المللی ناشنوایی، موسسه تحقیقاتی گالودت، مرکز اطلاعات عمومی درباره ناشنوایان و مدرسه مدیریت هم از مراکز گالودت هستند که با مراکز دیگر، از جمله دانشکده‌ها و دانشگاههای محلی مشارکت دارند.
مأخذ:
EDHD, P. 90-91.
ترجمه صدیقه شجاعیان  
تاریخ ثبت در بانک 3 مهر 1399