کد jr-40501  
عنوان اول دانشگاه ایالتی کالیفرنیا، نورتریج  
عنوان دوم دانشگاه دولتی ویژه ناشنوایان در امریکا  
نویسنده ری ال جونز  
مترجم محبوبه مرشدیان  
عنوان مجموعه دانشنامه ناشنوایان (دانا) ـ جلد دوم  
نوع کاغذی  
ناشر موسسه فرهنگی هنری فرجام جام جم  
شماره صفحه (از) 587  
شماره صفحه (تا) 589  
زبان فارسی  
متن دانشگاه ایالتی کالیفرنیا، نورتریج ، دانشگاه دولتی ویژه ناشنوایان در امریکا.
دانشگاه نسبتاً جدیدی است که در 1983 بیست و پنجمین سالگرد تأسیس خود را جشن گرفت. این دانشگاه که یکی از نوزده دانشکده ایالتی کالیفرنیا است, در دره سَن فرناندو , 32 کیلومتر دورتر از مرکز شهر لس‌آنجلس واقع شده است. ساختمانهای یک طبقه و ابتدایی آن، که در میان درختهای پرتقال و گردو بنا نهاده ‌شده، در 1958، کل دانشگاه را تشکیل می‌داد, اما به تدریج پنجاه ساختمان مدرن در محوطه‌ای به وسعت 142هکتار، جایگزین آنها شد. این دانشگاه در 46 رشته، مدرک کارشناسی و در 36 رشته مدرک کارشناسی ارشد را به بیش از 000/28 دانشجوی شنوا اعطا می‌کند. رشته‌های آن عبارت‌اند از: علوم انسانی, علوم پایه, مهندسی و هنر.
آموزش مدیریت: برنامه‌های دانشگاه برای افراد دارای ضعف شنوایی، در بردارنده برنامه آموزش رهبری ملی است که در 1961 آغاز شد و آغازگر خدمات دانشگاه در زمینه ناشنوایی بود. این برنامه، اقدامی مشترک از سوی مرکز ملی ناشنوایی و سازمان اداره و نظارت آموزشی برای آموزش مدیرانی در زمینه ناشنوایی است. این برنامه که از 1962 بودجه آن را اداره خدمات توان‌بخشی تأمین می‌کند, در مقطع کارشناسی، به آموزش متخصصانی با سابقه در زمینه ناشنوایی می‌پردازد که مایل‌اند در سمت مدیریت فعالیت داشته ‌باشند. شرکت‌کنندگان در این برنامه که براساس رقابتی ملی و در سطح کشور برگزیده می‌شوند, از کارآموزی با بودجه فدرال برخوردارند. هر یک از این افراد، در پایان هشت ماه آموزش، درجه استادی در زمینه اداره و نظارت دریافت می‌دارند.
نقاط قوت عمده این طرح، ترکیب و انسجام کارآموزان مختلف در زمینه‌های توان‌بخشی, شنوایی, کار عام‌المنفعه, تجارت و صنعت و همچنین اختلاط کارآموزان شنوا و ناشنوا بوده ‌است. هر چند تقریباً یک سوم دانش‌آموختگان این برنامه ناشنوا هستند، ولی در قرار دادن دانش‌آموختگان خود در سمَتهای مدیریتی حوزه‌های توان‌بخشی و آموزش در سرتاسر ایالات متحده و سایر کشورها, بسیار موفق بوده ‌است. افزون بر این, به مدت پنج سال (1974-1979), برنامه کامل‌‌کننده‌ای به نام برنامه ملی آموزش رهبری، در حوزه ناشنوایان ـ نابینایان نیز فعالیت داشت که بودجه آن را دفتر آموزش معلولان تأمین می‌کرد و 41 دانشجو توانستند با موفقیت، این برنامه را به پایان رسانند.
خدمات حمایتی: آنچه به مثابه اقدامی غیررسمی برای حمایت از دو کارآموز ناشنوای این برنامه در 1964 آغاز شد, به برنامه‌ای تمام عیار در جهت ارائه خدمات حمایتی به حدود دویست دانشجوی ناشنوا تبدیل گشت؛ دانشجویانی که هر نیمسال تحصیلی، تقریباً از همه ایالتها به دانشگاه ایالتی کالیفرنیا در نورتریج می‌آمدند. دانشجویان, در سطح کارشناسی و کارشناسی ارشد, در بیش از پانصد کلاس دانشگاهی، ثبت‌نام می‌کردند که تقریباً همه رشته‌ها را بر می‌گرفت.
این خدمات شامل رابطان تمام وقت و یا ساعتی بود که اکثراً در دانشگاه ایالتی کالیفرنیا آموزش دیده ‌بودند و بسیاری از آنان برای کار با ناشنوایان به عنوان آموزگار و مشاور آماده می‌شدند. یادداشت‌برداری نیز برای دانشجویان ناشنوا فراهم بود.
متخصصان پرسنل دانشجویی، به دانشجویان ناشنوا، مشاوره آموزشی, شغلی، فردی و نیز خدمات ارزنده‌ای ارائه می‌دهند؛ از جمله جهت‌دهی و راهنمایی دانشجویان جدید و هماهنگ ساختن اقدامات دانشجویی با انجمن دانشجویان وابسته به دانشگاه ایالتی کالیفرنیا در نورتریج . همچنین یک متخصص ارتباطی، همراه مرکز زبان, گفتار و شنوایی دانشگاه به ارائه خدمات گفتاری و شنوایی‌شناختی می‌پردازد و کادر مرکز ملی ناشنوایی در دوره‌های جبرانی، ریاضیات و انگلیسی را به این دانشجویان آموزش می‌دهند.
آموزش رابط: این برنامه که در 1964 به عنوان کلاس رسمی زبان اشاره آغاز به کار کرد, هم اکنون دربردارنده فعالیتهای کلاسی گسترده‌ای در زمینه زبان اشاره و آموزش رابطان است. به طور تقریبی، در هر نیمسال، چهارصد دانشجوی شنوا در فعالیت کلاسی زبان اشاره و یا کلاسهای رابطی ثبت‌‌نام می‌کنند. بسیاری نیز در کلاسهای انجمن دانشجویی به عنوان رابط دانشجویان ناشنوا مشغول به کار می‌شوند. در دانشگاه برای حمایت از برنامه آموزش رابطان زبان اشاره, مواد و مطالب رسانه‌ای، بویژه نوارهای ویدئویی تکثیر می‌شود. افزون بر این, با تبدیل مطالب درسی به نوار ویدئویی و افزودن ضمیرها و شرحهایی به زبان اشاره, فیلمهای آموزشی شانزده میلیمتری بسیاری را برای دانشجویان دارای ضعف شنوایی تهیه می‌کنند.
تربیت آموزگار: در 1969 «اداره آموزش ویژه » برای آماده‌سازی آموزگاران برای کار در مقطع دبیرستان، طرح آماده‌سازی آموزگاران را شروع کرد این طرح در ابتدا، برنامه‌ای تابستانی برای آموزگاران با تجربه‌ای بود که مایل بودند در راستای نیل به صلاحیت تخصصی, توان آموزشی و علمی خود را افزایش دهند. در حال حاضر, این طرح، آموزگاران را برای تدریس در هر دو مقطع ابتدایی و دبیرستان آماده می‌سازد و تعداد بسیاری از دانشجویان ناشنوا نیز، آن را با موفقیت به اتمام رسانده‌اند.
افزون بر طرحهای کنونی در مورد ناشنوایان، اداره آموزشِ ویژه در انجام تعدادی از پروژه‌ها پیشگام بوده، به طوری که در سرتاسر ایالات متحده نیز به اجرا در آمده ‌است. از میان این پروژه‌ها می‌توان موارد زیر را نام برد: آموزش بزرگسالان (1963) , ارتباطات تلفنی (1964) , آموزش والدین (1967)، حقوق قانونی ناشنوایان (1964), ارائه اطلاعات گروهی و خدمات ارجاعی به ناشنوایان (1966) .
با در نظر گرفتن خدمات حمایتی در حد معقول, موفقیت دانشجویان ناشنوا در دانشگاه ایالتی کالیفرنیا در نورتریج به روشنی اثبات کرده ‌است که بسیاری از این قبیل دانشجویان می‌توانند در هر دو مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد، با موفقیت در دانشگاههای عادی به تحصیل بپردازند. آنان همچنین قادرند شرایط کسب مدرک را احراز نموده و به مشاغل تخصصی و رقابتی دست یابند.
مأخذ:
GEDPD, Vol. 1, P. 163-164.
ری ال. جونز
ترجمه محبوبه مرشدیان  
تاریخ ثبت در بانک 3 مهر 1399