کد jr-40479  
عنوان اول چهاردهمین گردهمایی فدراسیون جهانی ناشنوایان  
عنوان دوم آخرین نشست سازمانها و تشکلهای عضو این فدراسیون در کانادا برای بررسی طرحهای آینده و مشکلات کنونی  
نویسنده محمد صافی  
عنوان مجموعه دانشنامه ناشنوایان (دانا) ـ جلد دوم  
نوع کاغذی  
ناشر موسسه فرهنگی هنری فرجام جام جم  
سال چاپ 1388شمسی  
شماره صفحه (از) 551  
شماره صفحه (تا) 553  
زبان فارسی  
متن چهاردهمین گردهمایی فدراسیون جهانی ناشنوایان ، آخرین نشست سازمانها و تشکلهای عضو این فدراسیون در کانادا برای بررسی طرحهای آینده و مشکلات کنونی.
پس از گذشت چهار سال از کنفرانس سیزدهم، نشست چهاردهم در هجدهم جولای 2003 در شهر مونترال کار خود را آغاز کرد. مونترال شهری از ایالت کبک کانادا است و به دلیل موقعیت جغرافیایی، جذابیتها، آب و هوای مطبوع و نیز مرکزیت برای تاجران بزرگ، برای این نشست در نظر گرفته شد. این گردهمایی تا 26 جولای ادامه داشت.
هر چند برگزاری این همایش را فدراسیون جهانی ناشنوایان برعهده داشت، اما انجمن ناشنوایان کانادا نیز در برپایی آن مشارکت جدی داشت و خانم کارول لی، رئیس انجمن ناشنوایان کانادا، سمت دبیر کل فدراسیون را برعهده داشت.
سه دوره، یعنی دوازده سال، ریاست فدراسیون را خانم لیزا کاپنین برعهده داشته است و در همین نشست آقای مارک کیوجکینن به عنوان رئیس بعدی انتخاب شد. او فنلاندی است و از بین سه داوطلب از کشورهای هلند، کانادا و فنلاند با احراز اکثریت آرا برگزیده شد.
پس از لیزا، کارول لی به عنوان دبیر کل فدراسیون و روسای مناطق پنج‌گانه فدراسیون در برپایی این همایش نقش مهم داشتند.
برنامه‌های نشست این‌گونه بود که کنگره با سخنرانی لیزا کاپنین، کار خود را آغاز کرد. او ضمن تشکر از دولت کانادا به دلیل پذیرش میزبانی مهمانان و قدردانی از مدیران فدراسیون، گزارش اجمالی از فعالیتهای گذشته و طرحهای آینده را عرضه کرد و یادآور شد تعداد اعضای این فدراسیون در این چهار سال افزایش چشمگیر یافته است.
پس از او دبیر کل کنگره به سخنرانی پرداخت. او از مسئولان کانادایی به ویژه مسئولان ایالت کبک که تمام سعی خود را برای انجام این نشست به کار بستند، و نیز از کمپانیها که با مساعدت مالی برخی از هزینه‌های این نشست را تأمین کردند، قدردانی کرد. در همین جلسه افرادی چون: نماینده بانک جهانی، رئیس هیئت مدیره بازیهای ورزشی المپیک ناشنوایان و رئیس فدراسیون جهانی نابینایان که بعضی از آنها فاقد شنوایی‌اند، سخنرانی کردند.
بعد از ظهر همان روز، ابتدا عملکرد مالی فدراسیون در دوره چهار ساله، گزارش شد و مواردی که نیاز به تصویب عمومی داشت، رأی‌گیری شد. سپس با توافق همگان، بررسی اصلاح بندهایی از اساسنامه فدراسیون آغاز شد.
اولین مبحث روز دوم نشست (نوزدهم جولای)، تعیین محل برپایی کنگره پانزدهم در سال 2007 بود. پس از رأی‌گیری از میان سه شهر، بودابست مجارستان، دوربان افریقای جنوبی و مادرید اسپانیا، شهر مادرید انتخاب شد. نیز، مسئولیت برگزاری و تأمین هزینه‌ها از سوی کانون ناشنوایان اسپانیا و دولت اسپانیا به تصویب رسید.
سپس ریاست جدید فدراسیون جهانی ناشنوایان و کناره‌گیری لیزا کاپنین پس از دوازده سال به علت خستگی، مورد بحث و مشورت قرار گرفت. سه داوطلب از فنلاند، کانادا و هلند به تشریح برنامه‌های خود پرداختند و پس از رأی‌گیری، مارک کیوجکینن از فنلاند، به عنوان رئیس جدید انتخاب شد.
در روز سوم، سخنرانی یک خانم ناشنوای ایرانی به نام ارکیده ساسونی اهمیت داشت؛ زیرا، به موضوعی جدید پرداخت و با زبان اشاره چگونگی دسترس به اطلاعات از طریق اینترنت و روش اطلاع‌یابی از کتابخانه‌ها را توضیح داد.
نیز، در همان روز یک خانم ناشنوای آرژانتینی به ارائه سخنرانی پرداخت و مشکلات و موفقیتهای ناشنوایان را گوشزد کرد. وی با اظهار امیدواری از بهبود وضعیت ناشنوایان در جهان سوم و دیگر مناطق جهان، از رئیس سابق کانون ناشنوایان آرژانتین انتقاد کرد. همچنین، از وضعیت ناشنوایان در کشورهای عربی، به دلیل حاکمیت فرهنگ منجمد بر این کشورها و در انزوا قرار گرفتن ناشنوایان ابراز نگرانی کرد.
در روز 23 جولای نیز اجلاس فدراسیون در قاره آسیا و اقیانوسیه به رهبری ژاپن و با حضور شانزده کشور از جمله ایران برگزار شد و آقای اوراگی کیو به عنوان رئیس منطقه، گزارشی از وضعیت ناشنوایان منطقه، از جمله وضعیت نابسامان کانون ناشنوایان ازبکستان ارائه، و برای آنها تقاضای کمک کرد. در پایان، طرحهای پیشنهادی و اجرایی برای آموزش ناشنوایان، همچنین اقدامات و کارهای هر یک از کمیسیونها بیان شد.
غیر از نشستهای مختلف، برنامه‌های جنبی نیز برای شرکت‌کنندگان تدارک شده بود؛ مانند گردش در شهر مونترال، بازدید از برخی مراکز ناشنوایی کانادا، نمایش فیلم.
غیر از نشست عمومی، هفت کمیسیون تخصصی با عنوانهای آموزش، کشورهای در حال توسعه، حقوق بشر، تندرستی، زبان و فرهنگ، فناوری و روابط اجتماعی، برنامه‌های ویژه دیگری نیز داشتند. در هر کمیسیون، تدبیرهایی برای بررسی دقیق‌تر مسائل ناشنوایان اندیشیده شده بود.
بالاخره نشست چهاردهم، در 26 جولای با اجرای جشن اختتامیه به پایان رسید، و آقایان مرتضی پیروزی و روزبه قهرمان به عنوان نماینده کانون ناشنوایان ایران؛ و آقای مکارم، معاون مرکز توان‌بخشی وابسته به سازمان بهزیستی ایران و آقای اشتری از سوی موسسه فرجام جام جم در این کنفرانس شرکت داشتند.
مآخذ:
جزوات منتشر شده از سوی چهاردهمین کنفرانس؛ شکست سکوت، ش 7 (پاییز 1382)، ص14-16.
محمد رصافی  
تاریخ ثبت در بانک 3 مهر 1399