کد jr-40473  
عنوان اول چاپ و نشر  
عنوان دوم فعالیت ناشنوایان در عرصه انتشارات  
نویسنده جروم دی شین  
مترجم لقمان سرمدی  
عنوان مجموعه دانشنامه ناشنوایان (دانا) ـ جلد دوم  
نوع کاغذی  
ناشر موسسه فرهنگی هنری فرجام جام جم  
سال چاپ 1388شمسی  
شماره صفحه (از) 546  
شماره صفحه (تا) 547  
زبان فارسی  
متن چاپ و نشر، فعالیت ناشنوایان در عرصه انتشارات.
زمانی که یوهان گوتنبرگ در سال 1400، دستگاه چاپ متحرک را ابداع کرد، نمی‌دانست چه لطف و خدمتی به ناشنوایان کرده است. چاپ و نشر در جامعه ناشنوایان، جانشین گفتار شد و نقص ناشنوایان در ارتباطات را جبران کرد و تبدیل به مهم‌ترین ابزار ارتباطی برای آنان شد. رشد و گسترش صنعت چاپ، منجر به انتشار کتاب و نشریه از یک سو، و مبادله مکاتبات از سوی دیگر بین آنها شد. از این‌رو، ناشنوایان با دنیای دانش و معلومات رابطه بدون واسطه برقرار کردند و تبادل اطلاعات در بین آنها آسان‌تر شد.
تاریخچه: ظاهراً مدارس شبانه‌روزی ناشنوایان در امریکا، نخستین مراکزی بودند که مبادرت به ارائه برنامه‌های آموزشی مشاغل کردند. مدیران این مدارس، دستگاههای چاپ و تکثیر دستی خریداری کردند و برای آموزش صنعت چاپ و نشر به دانش‌آموزان خود اقدام کردند. این مدارس به توانمندیهای چاپ و نشر خود بسیار افتخار می‌کردند. به گونه‌ای که به تدریج بسیاری اسناد با کمک نویسندگان، دفتر چاپ و نشر مدرسه منتشر شد.
این طریق، سودآوری هم داشت و ناشنوایان و نیز مدیران مدارس می‌توانستند با سودهای به دست آمده به توسعه این صنعت پردازند.
چاپگران ناشنوا: دانش‌آموزان با توجه به تجربیات و آموزشهایی که در این مدارس به دست آورده بودند، موقعیتهای خوبی را در روزنامه‌های مهم شهرهای بزرگ، روزنامه‌های کوچک‌تر و فروشگاههای غیرتجاری به دست آوردند. چاپگران ناشنوا برای چندین سال در مشاغل موردی، که در سطح ایالات کالیفرنیا وجود داشتند، ‌به فعالیت پرداختند. آنها در این مدت، سرعت عمل و دقت خود را نشان دادند. اما پس از ابداع و ورود دستگاه چاپ لینوتیپ ، که بالغ بر سیصد جزء متحرک داشت و تنها یک اپراتور با تایپ کردن روی صفحه کلید می‌توانست به سرعت آن را کار بیندازد، امنیت شغلی بسیاری از ناشنوایان مورد تهدید جدی قرار گرفت و بسیاری از چاپگران ناشنوا به دلیل اینکه صاحبان این دستگاهها تمایلی به واگذاری چنین دستگاه پیچیده و گرا‌ن‌قیمتی به ناشنوایان نداشتند، کار خود را از دست دادند. اما شماری از ناشنوایان در برابر این روند، ایستادگی کردند و با شیوه کار دستگاه چاپ لینوتیپ آشنا شدند. مدارس نیز به خریداری دستگاههای جدید اقدام کردند و طولی نکشید که لینوتیپ نیز به وسیله‌ای برای گذران زندگی و معیشت ناشنوایان تبدیل شد. هیچ‌گونه آمار و ارقام دقیقی درباره شمار ناشران ناشنوا در امریکا وجود ندارد، اما زمانی که لینوتیپ در اوج خود بود، تقریباً در هریک از روزنامه‌های مهم شهرهای بزرگ، یک ناشر و چاپگر ناشنوا حضور داشت.
بسیاری از مدارس با دسترس به صنعت چاپ، از تجربیات دانش‌آموزان خود به صورتهای گوناگون استفاده کردند و شروع به انتشار نشریات ادواری نمودند.
همچنین در مناطق دیگر جهان، ناشنوایان با بهره‌گیری از امکان صنعت چاپ و نشر، به توسعه روابط و ارتباطات خود با دیگران پرداختند. نیز تلاشهای آنها در این زمینه به گسترش این صنعت کمک کرد. اما هنوز آمار دقیقی از شمار ناشنوایانی که در این زمینه فعالیت دارند و کارهای آنها و تولیدات آنها در کشورهای مختلف در دسترس نیست.
دیگر مناطق جهان: فعالیت انتشار مجله به دست ناشنوایان در همه مناطق جهان، کم و بیش وجود دارد. در ایران از گذشته، نشریات متعددی را منتشر کرده‌اند. هم‌اکنون شکست سکوت به همت گروهی از ناشنوایان مشهد منتشر می‌شود.
مأخذ:
DEDPD, P. 229-278.
جروم دی. شین
ترجمه لقمان سرمدی  
تاریخ ثبت در بانک 3 مهر 1399