کد jr-40278  
عنوان اول جکسون، مارگارت ‌ای  
عنوان دوم خانم موزه‌دار ناشنوا و مدیر چند نهاد فرهنگی و علمی ناشنوایان در امریکا  
مترجم لقمان سرمدی  
عنوان مجموعه دانشنامه ناشنوایان (دانا) ـ جلد دوم  
نوع کاغذی  
ناشر موسسه فرهنگی هنری فرجام جام جم  
سال چاپ 1388شمسی  
شماره صفحه (از) 515  
شماره صفحه (تا) 516  
زبان فارسی  
متن جکسون، مارگارت ‌ای. ، خانم موزه‌دار ناشنوا و مدیر چند نهاد فرهنگی و علمی ناشنوایان در امریکا.
در سیزدهم فوریه 1902 در ویلمینگتون دلاور چشم به جهان گشود. بیش از سه سال و نیم از عمرش نگذشته بود که بر اثر بیماری مننژیت، شنوایی خود را به طور کامل از دست داد. در مدرسه ناشنوایان پنسیلوانیا در منطقه کوهستانی اری در فیلادلفیا ، و مدرسه ناشنوایان نیوجرسی ، (که اکنون مدرسه ماری تی. کاتزنباخ نام دارد) تحصیل کرد. پس از دوره عمومی وارد دانشگاه شد و در 1925 از دانشکده گالودت در مقطع کارشناسی دانش‌آموخته شد. در طول تحصیل، آموختن زبان فرانسوی را هم آغاز کرد.
جکسون در 1927، سمتی را در انجمن اسپانیولی زبانهای امریکا در نیویورک به دست آورد. ‌این انجمن به وسیله فردی نیکوکار به نام آرچر هانتینگتون تأسیس شده و دارای کتابخانه و موزه عمومی، شامل متون ادبی و مصنوعاتی درباره فرهنگ اسپانیا و پرتغال بود که از دوران نوسنگی به یادگار مانده بود. هانتینگتون در 1919، در تماسی با مدرسه ناشنوایان فن وود ، علاقه خود را برای به کارگیری ناشنوایان در انجمن خود ابراز داشت و در پی آن، جکسون، الینور شرمن فونت ، و سارا تردول رگنا ، استخدام شدند.
جکسون، روش اعشاری دیویی را برای طبقه‌بندی مجموعه عکسهای انجمن، که بالغ بر هفتاد هزار قطعه می‌شد، به کار برد. همچنین او مسئول تصویربرداری از مجموعه‌های مختلف انجمن، شامل اشیای هنری، نقاشیها، کتابهای خطی، و نیز آماده‌سازی عکسها برای انتشار در سراسر جهان بود. به مرور، شهرت و آوازه او به خاطر فعالیتهای آرشیوی و مجموعه‌داری جهانی شد. شیوه سایه‌نگاری جکسون، برای مجموعه‌‌داران نقاشی، سیاه‌قلمها و پرده‌های دیواری ارزشمند بود. مدیران استودیوهای هالیوود و بازیگرانی مانند کاترین کورنل ، از راهنمایی و تجربه او در زمینه عکس و نقاشی استفاده می‌کردند. او با استفاده از تکنیک سایه‌‌نگاری با اشعه ‌ایکس توانست به شناسایی شیوه نقاشی نقاشان بزرگی چون ولاسکوئز ، موریلو و گویا کمک کند و با تعیین هویت لایه زیرین نقاشی، توانست نشان دهد نقاشی‌ای که به گویا نسبت داده بودند، جعلی است.
جکسون به زبان اسپانیایی، فرانسوی و پرتغالی مسلط بود. با توجه به این توانایی، برای جمع‌‌آوری اطلاعات برای انجمن اسپانیول زبانها همواره در سفر بود. در 1934، برای کمک به ساماندهی نمایشگاه بین‌المللی هنرهای زیبا و مصنوعات هنرمندان ناشنوا در نیویورک، به فونت، فلورئیس لوئیس می و دیگر همقطاران ناشنوای خود در انجمن اسپانیول‌زبانها پیوست. همچنین به کمک ناشنوایان دیگری شتافت که نمایشگاه بین‌المللی هنرهای زیبا و کاربردی ناشنوایان 1934 را در نیویورک سیتی سازماندهی می‌کردند. در خلال این تجربه، با هنرمندان ناشنوایی از سراسر جهان، مانند والنتین دو ذوبیوره ، جین هانو ، کلی اچ. استیونز و روبرت دیسلزکوئنتین دوستی صمیمانه‌ای یافت و زندگینامه‌‌های کوتاهی درباره هنرمندانی از قبیل: ویلم هانر ، صحاف اهل چکسلواکی، منتشر ساخت.
جکسون در طول دهه بعد، به جمع‌آوری بودجه برای کمک به کودکان ناشنوایی پرداخت که بر اثر جنگ فرانسه و انگلیس، والدین و سرپرستان خود را از دست داده بودند. پیش از ورود امریکا به جنگ جهانی دوم، او سمت منشی کمیته ناشنوایان نیویورک در انجمن انگلیسی امداد جنگ را برعهده داشت. او در 1945، در انجمن ناشنوایان امریکا با همکاری هنرمند ناشنوا، کلی اچ. استیونز و دیگر ناشنوایان و شنوایان، در انجمن ناشنوایان امریکا به کمک مارگارت کولاس عضو انجمن مرکزی آموزش و مساعدت به کرولالان در فرانسه شتافت. آنها بودجه، لوازم و تجهیزات را فراهم کردند، و افزون بر ‌این، به سازماندهی و اسکان کودکان ناشنوا در مدارس پرداختند.
پس از جنگ نیز جکسون در سمت ریاست موسسه‌ای ملی، به نام صندوق دوستی فرانسه فعالیت می‌کرد. وظیفه ‌این موسسه، کمک به ساماندهی وجوهی بود که از فروش تمبرهای یادبود اَبه دو لپه ، نخستین معلم کودکان ناشنوا در فرانسه، به دست آمده بود. او همچنان فعالانه به اقدامات خیریه خود ادامه داد. پول به دست آمده صرف بازگشایی مدرسه فرانسوی دانش‌آموزان ناشنوا و همچنین یافتن خانه برای کودکان بی‌سرپرست شد. جکسون، نامه‌های مختلفی را که فرانسویان ناشنوای در بند نیروهای آلمانی، برای سپاسگزاری از انجمن ناشنوایان امریکا نوشته بودند، ترجمه و منتشر کرد. او به خاطر این کارش از سوی دولتهای انگلیس و فرانسه به دادگاه احضار شد.
در اوایل 1950، جکسون به سمت معاون موزه‌داری بخش عکاسی انجمن اسپانیایی زبان ارتقا یافت. در 1954 با همکاری آلیس جی مکوان و فلورنس لویس می ، کتابی با عنوان تاریخ انجمن اسپانیایی امریکا: موزه و کتابخانه از سال 1904 تا 1954 همراه خلاصه‌ای از مجموعه‌ها تألیف کرد. در طول دو دهه بعد، او به تحقیق درباره مجموعه‌های انجمن، شامل مجسمه‌ها، ظروف شیشه‌ای، اکتشافات، مصنوعات نقره و طلا، فرشهای دستباف، اشعار، و نقاشیها پرداخت. او در میان اسناد ارزشمند تاریخی، یک نسخه از کتابی را یافت که متعلق به قرن هفدهم بود. این اثر به قلم یک راهب اسپانیایی به نام جان پابلو بونت ، تألیف شده و درباره شیوه آموزش دانش‌آموزان ناشنوا بود.
جکسون در انجمن ناشنوایان، به فعالیتها و تلاشهای خود برای ارتقای زندگی مردم ادامه داد. او افزون بر تصدی سمت ریاست دانشکده گالودت و انجمن دانش‌آموختگان این دانشگاه ، دبیر دفتر محلی نیویورک، و مدیریت سازمان مسکن گالودت را برعهده داشت. ‌این سازمان، با همکاری انجمن سلطنتی ویژه ناشنوایان ، در جهت تأمین مسکن ناشنوایان سالمند فعالیت می‌کرد. جکسون، در یازدهم سپتامبر 1986 در دانورسِ ماساچوست در گذشت.
مأخذ:
DPAS, P. 195-196.
ترجمه لقمان سرمدی  
تاریخ ثبت در بانک 2 مهر 1399