کد jr-40193  
عنوان اول توان‌بخشی قدرت شنوایی  
عنوان دوم فصلنامه ویژه مسائل ناشنوایی و سخت‌شنوایی  
نویسنده جی مک کندری  
مترجم سید طاهر احمدی  
عنوان مجموعه دانشنامه ناشنوایان (دانا) ـ جلد اول  
نوع کاغذی  
ناشر موسسه فرهنگی هنری فرجام جام جم  
سال چاپ 1388شمسی  
شماره صفحه (از) 431  
شماره صفحه (تا) 432  
زبان فارسی  
متن توان‌بخشی قدرت شنوایی ، فصلنامه ویژه مسائل ناشنوایی و سخت‌شنوایی.
عنوان و چارچوب جدید این مجله در 1976 طرح‌ریزی شد. انتشار این جزوه، حاصل رشد و توسعه موفقیت‌آمیز مجلات پیشین این اتحادیه است که زمان آن به اوایل 1920 باز می‌گردد. نخستین نوشته چاپی آن, مربوط به سالهای 1921 تا 1923 تحت عنوان کرونیکل است.
سپس بولتن اتحادیه سخت‌شنوایان نیویورک به صورت هفته‌نامه از فوریه 1923 به چاپ رسید. در این بولتن, رخدادهای مربوط به اتحادیه، فعالیتهای اعضا، گزارشهای نشست هیئت امنا و نامه‌های خوانندگان, چاپ می‌شد. در 1961 مهم‌ترین خبرهای اتحادیه سخت‌شنوایان نیویورک جای بولتن را گرفت. سری جدید نشریه, قابل فهم‌تر بود و در آن, بر مقایسه‌هایی که قابل توجه متخصصان امور بازپروری شنوایی و نیز کسانی که ضایعه شنوایی داشتند و خریداران نشریه بود، تأکید می‌شد. مضاف بر اینکه از اخبار مربوط به فعالیتهای اتحادیه نیز گزارشهایی می‌آورد.
امروزه روند فصلنامه توان‌بخشی قدرت شنوایی تکامل همه جانبه پیدا کرده و وضعیت کنونی اتحادیه سخت‌شنوایان نیویورک را, به عنوان موسسه‌ای که شهرت و دامنه و گسترش تأثیر به آن سوی محدوده جغرافیایی نیویورک هم رسیده است، نشان می‌دهد.
مخاطبان: این فصلنامه، برای ارتباط میان نشریات دوره‌ای مربوط به توان‌بخشی شنوایی, به وجود آمده است. چه آن نشریاتی که برای خوانندگان متخصص بازپروری طراحی شده و چه آن نشریاتی که برای جذب افراد معلول شنوایی و دیگر کسانی که به این موارد توجه دارند چاپ می‌شود.
مخاطبان فصلنامه, متخصصان توان‌بخشی شنوایی از جمله شنوایی‌سنجها، گوش‌شناسان، آسیب‌شناسان گفتاری، تکنسینهای مددرسان ناشنوایان، روان‌شناسان، آموزگاران، مشاورین توان‌بخشی شغلی و دانشجویان می‌باشند. این مجله, مخاطبان دیگری نیز دارد, از جمله: افراد مبتلا به نقص شنوایی، خریداران نشریه, مثل والدین کودکان دارای ضایعه شنیداری، علاقه‌مندان و رهبران صنفی و سیاسی که به هرحال مشکلات افراد معلول شنوایی برایشان مهم است. فصلنامه, برای حفظ مخاطبان متفاوت خویش، می‌کوشد توازنی میان محتوای مطالب ایجاد کند. از هر شماره, حدوداً 1500 نسخه چاپ می‌شود. نسخه‌ها برای مشترکین و کتابخانه‌های آموزشی و تخصصی فرستاده می‌شود.
اهداف: فصلنامه, اطلاعاتی درباره پیشرفتهای اخیر در موضوعات گوناگون توان‌بخشی شنیداری و درمانهای ممکن برای کسانی که با درجات مختلف ضایعه شنوایی و انواع گوناگون آن زندگی می‌کنند، ارائه می‌دهد. مشاوره و راهنمایی خوانندگان، استفاده از فرصتهای مختلف برای معلولان شنوایی، معرفی پیشرفتها و نوآوریها در عرصه فناوری برای کمک ناشنوایان یا کم‌شنوا و اخبار مربوط به سازمانهای خدماتی, از جمله مطالبی است که در این مجله مطرح می‌گردد.
مقالات, رویکردهای تازه‌ای را درباره توان‌بخشی ایجاد نموده, یا پیشرفته‌ترین اطلاعات در رشته‌های مختلف را که در ارتباط با ناشنوایان به کار می‌رود, خلاصه می‌کنند. شیوه نوشتار مقالات, معمولاً به گونه‌ای است که نیاز متخصصان تمام زمینه‌های تخصصی بازپروری شنوایی و نیز افراد معلول آموزش دیده و والدین کودکان معلول را برآورده می‌کند. افزون بر مقالات انفرادی، اطلاعات منظمی برای متخصصان و افراد علاقه‌مند منتشر می‌شود.
مولفان نشریه: فصلنامه, از همه مقالاتی که پیش از این در جایی چاپ نشده باشند، در تمام زمینه‌های مرتبط با پرورش قدرت شنیداری، استقبال می‌کند. مقالاتی که از سوی متخصصان یا دانشجویان سطح بالا یا کارآموز فرستاده شده است, خصوصاً مقالاتی که در زمینه‌های مختلف از جمله شنوایی‌شناسی، گوش‌شناسی، تکنولوژی اعضای مصنوعی، ارتباط درمانی، آموزش، روان‌شناسی، و توان‌بخشی باشند, در اولویت چاپ قرار دارند. همچنین, مقالات و اطلاعات کوتاهی که سازمانها و موسسات مختلف برای فصلنامه می‌فرستند و ارزشمند تشخیص داده شوند, پذیرفته می‌شوند. گاه گزارشهایی با زبان اول شخص نیز به چاپ می‌رسد.
این فصلنامه, هیئت تحریریه‌ای دارد که از 27 پژوهشگر و شخصیت دانشگاهی برجسته در رشته‌های شنوایی‌شناسی، فناوری، آموزش، ارتباط درمانی، گوش‌شناسی، روان‌شناسی و توان‌بخشی تشکیل شده است. اعضای هیئت تحریریه، مقالات ارسال شده را برای انتشار, بررسی می‌کنند.
شیوه و روش فصلنامه اهمیت ویژه‌ای دارد. از آنجا که فصلنامه توان‌بخشی به دنبال مخاطبان زیاد است، باید نحوه نوشتن, ترجیحاً شفاف باشد. در مقالات, از آوردن اصطلاحات بسیار تکنیکی و هر نوع واژه مهجور و دور از ذهن, خودداری می‌شود، با این نیت که با متخصصان رشته‌های خاص رابطه برقرار کرده, نیز خوانندگان باهوشی را که احتمالاً دارای ضایعهه شنیداری می‌باشند, پوشش دهند. روش مقالات بدین گونه است که سرخطهایی چند را در بر می‌گیرد و در صورت اقتضای بلندی و پیچیدگی، مقاله شامل چند زیر مجموعه عناوین نیز می‌گردد.
اشتراک فصلنامه, تنها از راه عضویت در اتحادیه سخت شنوایان نیویورک ممکن می‌باشد.
مأخذ:
GEDPD, Vol. 2, P. 34-35.
جی. مک‌کندری
ترجمه سید طاهر احمدی  
تاریخ ثبت در بانک 1 مهر 1399