کد jr-29753  
عنوان اول پیشگیری  
عنوان دوم روشها و راهکارهای جلوگیری از پیدایش و یا شیوع ناشنوایی  
نویسنده سورنا کفایی  
عنوان مجموعه دانشنامه ناشنوایان (دانا) ـ جلد اول  
نوع کاغذی  
ناشر موسسه فرهنگی هنری فرجام جام جم  
محل چاپ مجموعه تهران  
سال چاپ 1388شمسی  
شماره صفحه (از) 324  
شماره صفحه (تا) 325  
زبان فارسی  
متن پیشگیری، روشها و راهکارهای جلوگیری از پیدایش و یا شیوع ناشنوایی.
پس از شناخت ناشنوایی و شیوه‌های پیدایش آنها می‌توان به پیشگیری پرداخت. از این رو نخست ناشنواییها دسته‌بندی و برای هر طبقه توصیفی عرضه می‌شود؛ آن‌گاه به پیشگیری پرداخته خواهد شد.
ناشنواییهای ارثی: بیشتر این ناشنواییها در اثر ازدواج فامیلی به وجود می‌آیند. ممکن است یک فامیل آمادگی دچار شدن به ناشنوایی را به طور پنهان داشته باشد. در صورتی که افراد فامیل با هم ازدواج کنند، این آمادگی پنهان در عده‌ای از فرزندان آنها آشکار می‌شود. در نتیجه آنها به ناشنوایی دچار می‌شوند. پس بهتر است که ازدواج فامیلی به ویژه میان خانواده‌هایی که سابقه ناشنوایی ارثی دارند، انجام نشود همچنین خوب است که پیش از ازدواج با پزشک متخصص، مشورت شود.
ناشنوایی در اثر عوامل دوران بارداری (مادرزادی): اثر داروها در بارداری, در دوران بارداری نباید هیچ دارویی حتی گیاهان سنتی را بدون سفارش پزشک مصرف کنید. بعضی از داروها، روی گوش اثرهای سمی دارند. اگر زن باردار این داروها را مصرف کند، موجب ناشنوایی جنین می‌شود. زنان باردار هنگام مراجعه به پزشک، باید او را از باردار بودن خود آگاه سازند.
بیماریهای عفونی در دوران بارداری، اگر زن باردار به بیماری عفونی دچار شود، ممکن است اثرهای بدی روی جنین بگذارد. یکی از این اثرها، اشکال در گوش و ناشنوایی است. یکی از بیماریهای عفونی خطرناک، سرخچه است. برای پیشگیری از مبتلا شدن به بیماریهای عفونی, زن باردار نباید در جاهای شلوغ و پر جمعیت رفت و آمد کند. همچنین نباید با افراد بیمار تماس داشته باشد، باید دستکش بپوشد و دهان و بینی خود را با پارچه ببندد. زن باردار باید قبل از تمیز کردن گوشت، سبزی و میوه نشسته، اگر با فرد بیمار تماس دارد، دستهای خود را با آب و صابون بشوید. به علاوه گوشت، تخم‌مرغ و شیر را پیش از خوردن، خوب بپزد.
کمبود ید در مادر باردار باعث عقب‌ماندگی ذهنی و ناشنوایی نوزاد می‌شود. یکی از دلیلهای آن, نرسیدن ید کافی به بدن مادر باردار و در نتیجه جنین اوست. پس به زنان باردار سفارش می‌شود که از نمکهای یددار استفاده کنند.
در دوران بارداری باید از تماس با اشعه عکسبرداری خودداری شود. تابش اشعه ایکس یا عکسبرداری، به ویژه در سه ماهه اول بارداری از علل معلولیتهایی مانند ناشنوایی است، پس بایستی هر مادر بارداری حتماً در مراجعه به پزشک، باردار بودن خود را به وی اطلاع داده و از تماس با اشعه یا عکسبرداری خودداری کند.
هر فشار یا ضربه غیر عادی به جمجمه نوزاد، هنگام زایمان، ممکن است باعث خونریزی گوش داخلی نوزاد شود. در این صورت، کودک ناشنوا می‌شود به علاوه طولانی و سخت شدن زایمان، باعث نرسیدن اکسیژن کافی به بدن نوزاد شده و در نتیجه به اعصاب شنوایی آسیب می‌رسد و ناشنوایی به وجود می‌آید. بنابراین, بهتر است که زایمان زیر نظر پزشک یا مامای تحصیل کرده و با تجربه انجام شود.
دلیلهای غیر مادرزادی ناشنوایی: چرک کردن گوش، اگر هر یک از قسمتهای گوش چرک کند، شنوایی برای مدت کوتاهی، کم می‌شود. اگر چرکی شدن گوش درمان نشود، ناشنوایی همیشگی می‌شود. پس بنابراین، اگر کوچک‌ترین نشانه‌های بیماری گوش را دیدید، برای درمان به پزشک مراجعه کنید.
نشانه‌های بیماری گوش عبارت‌اند از: درد بیرون یا درون گوش، خروج چرک از گوش، خارش شدید گوش، کم شدن قدرت شنوایی، احساس صدای وزوز در گوش و سرگیجه.
گاهی بیماریهایی مثل مننژیت، اوریون، سرخک، آنفولانزا و آبله مرغان موجب کم شنوایی یا ناشنوایی کودکان می‌شود. پس باید بیماریهای کودکان را . جدی گرفت و به موقع به پزشک مراجعه کرد.
مأخذ:
شکست سکوت، ش9، بهار 1383، ص 36، ص2.
سورنا کفایی  
تاریخ ثبت در بانک 3 خرداد 1399