کد jr-29745  
عنوان اول پیترویس، یون  
عنوان دوم خانم ناشنوا و نابینا و دارای فعالیتهای جهانی  
نویسنده هری لانگ  
نویسنده لوی ای گولادی  
مترجم لقمان سرمدی  
مترجم فهیمه شیرازی  
عنوان مجموعه دانشنامه ناشنوایان (دانا) ـ جلد اول  
نوع کاغذی  
ناشر موسسه فرهنگی هنری فرجام جام جم  
محل چاپ مجموعه تهران  
سال چاپ 1388شمسی  
شماره صفحه (از) 319  
شماره صفحه (تا) 320  
زبان فارسی  
متن پیترویس، یون ، خانم ناشنوا و نابینا و دارای فعالیتهای جهانی.
در چهاردهم دسامبر 1880 در پاریس متولد شد و تا 1912 در تورز فرانسه زندگی کرد. سپس برای ادامه زندگی همراه مادرش به بردو و لمانز رفت. مادر بیوه‌اش از طریق ترجمه کتابها و مقالات و برگزاری کلاسهای آموزش زبان فرانسه و انگلیسی, زندگی یون و خواهر بزرگش را تأمین می‌کرد.
پیترویس تا هفت سالگی, هیچ گونه اختلال شنوایی یا بینایی نداشت، اما در همان سن دچار آفتابزدگی شدیدی شد و همین امر موجب ناشنوایی‌اش گردید. او تا دوازده سالگی از نعمت بینایی هم محروم بود. ‌پزشکان معالج به او توصیه می‌کردند که در اتاق تاریکی بماند تا وضعیت بینایی‌اش بهبود یابد.
مادر پیترویس وظیفه آموزش دخترش را در خانه بر عهده گرفت، پیترویس هم استعداد خوبی داشت و از آنجا که پیش از ناشنوایی و نابینایی، خواندن را فرا گرفته بود، ‌همچون بسیاری از افراد دیگر که در هفت سالگی ناشنوا شده بودند، از این سرمایه عظیم برای ادامه تحصیل استفاده کرد. با اینکه آموزش در محیط تاریک امری دشوار بود، اما مادر پیترویس با بهره‌گیری از روش منحصر به فرد خود، او را با اطلاعات و مطالب جدیدی آشنا ساخت.
در دوازده سالگی, بینایی پیترویس بهتر شد. در این زمان بود که به زبانهای فرانسه و انگلیسی علاقه‌مند شد و با کمک مادرش، با الفبا و راه نوشتن حروف و کلمات این دو زبان آشنا گردید. او کتابهای متعددی را که عمدتاً ماهیت مذهبی و دینی داشتند، از زبان انگلیسی به فرانسه ترجمه کرده است.
پیترویس از بانیان باشگاه بین‌المللی خبرنگاری بوده است. در میان خبرنگاران این باشگاه ، ‌ناشنوایان و نابینایان برجسته‌ای همچون هلن کلر ، داگلاس تیلدن ، توماس اف. فاکس ، خانم جیمز مویر و برتا گالرون دی کالونه ( شاعر نابینا و ناشنوای فرانسوی) حضور داشتند. پیترویس در زمینه راه‌اندازی نشریات متعدد ناشنوایان نقش عمده‌ای داشت و به زودی به عنوان کارگزار غیررسمی ‌که به فعّالیتهای غیرانتفاعی برای ناشنوایان می‌پرداخت مطرح، و به شخصیتی برجسته در میان ناشنوایان تبدیل شد.
پیترویس زندگینامه ابه دو لپه را به نگارش درآورد و آن را برای کنگره جهانی ناشنوایان که در 1912 به مناسبت دویستمین سالگرد تولد این شخصیت برجسته، در پاریس برگزار شده بود، ارسال کرد. او همواره برای نشریه سایلنت ورکر آثار و مقالات ترجمه شده می‌فرستاد و پس از آن هم مطالب بسیاری درباره تأسیس مدارس ناشنوایان در اروپا و سایر نقاط به نگارش درآورد.
او در راستای هدف و رسالت کلی خود مبنی بر فعّالیت و همراهی در جهت توسعه و گسترش مرزهای تفاهم، همدردی و ایجاد وحدت و همدلی در میان خانواده بزرگ ناشنوایان در سراسر جهان، فعالیتها و اقدامات بسیاری انجام داد.
پیترویس در جریان جنگ جهانی اول، به بیان مخاطرات دوران جنگ برای ناشنوایان فرانسه و بلژیک پرداخت. نشریه دف- میوتس , که بعدها به صورت روزنامه ‌ملی ناشنوایان در مدرسه نیویورک منتشر می‌شد، در راستای اهداف خیرخواهانه، یک کمک پانصد دلاری برای او فرستاد. او به شدت بر این باور بود که کودکان ناشنوا هم بایستی با میراث فرهنگی خود آشنا شوند و تاریخ ناشنوایان و دوستان خود را در سراسر جهان فرا گیرند.
پیترویس در 1912 مجله‌ای را با عنوان دختر کوچولوی گنگ که ویژه کودکان بود، راه‌اندازی کرد. این مجله, در کشورهایی همچون فرانسه، سوئیس و کانادا توزیع می‌شد و صفحه‌ای را با خط بریل به نابینایان اختصاص می‌داد. پیترویس در انتشار این مجله, از همکاری دیگر خبرنگاران و راهنماییهای خواهر کوچکترش بهره‌مند بود. او در 1928, با هزینه شخصی خود اقدام به انتشار مجله ویژه‌ای با خط بریل کرد. این مجله با عنوان پرتو درخشش خورشید و بدون هرگونه هزینه پستی در اختیار بیش از یکصد نفر در کشورهای فرانسه، کانادا و ایالات متحده قرار می‌گرفت. این مجلات با کمک پیترویس و دوستانش سالها به فعّالیت خود ادامه می‌دادند.
پیترویس در 23 آوریل 1937 چشم از جهان فروبست و بسیاری از خوانندگان دختر کوچولوی گنگ و پرتو درخشش خورشید آفتاب زندگیشان را از دست دادند، چرا که انتشار این مجلات با مرگ او متوقف شد.
مآخذ:
DPAS, P. 291-293; GEDPD, Vol. 2, P. 294-295.
هری لانگ ؛ لوی ای. گولادی
ترجمه لقمان سرمدی؛ فهیمه شیرازی
 
تاریخ ثبت در بانک 3 خرداد 1399