کد jr-29743  
عنوان اول پیترسون، رابرت بارد  
عنوان دوم نقاش هنرمند و ناشنوای امریکایی  
نویسنده هری جی لانگ  
مترجم فهیمه شیرازی  
مترجم لقمان سرمدی  
عنوان مجموعه دانشنامه ناشنوایان (دانا) ـ جلد اول  
نوع کاغذی ، کاغذی  
ناشر موسسه فرهنگی هنری فرجام جام جم  
محل چاپ مجموعه تهران  
سال چاپ 1388شمسی  
شماره صفحه (از) 318  
شماره صفحه (تا) 319  
زبان فارسی ، فارسی  
متن پیترسون، رابرت بارد، نقاش هنرمند و ناشنوای امریکایی.
در 1943 در الم هورست ایلینویز به دنیا آمد و در چهار سالگی بر اثر تب روماتیسمی، شنوایی خود را از دست داد. وقتی که هشت ساله شد، خانواده‌اش به آلبوکوئرک نیومکزیکو نقل مکان کردند و او در مدرسه ناشنوایان نیومکزیکو ثبت نام شد. هنگامی که پیترسون نقاشی را آغاز کرد، 25 سال داشت.
پیترسون در 1968 تمام وقتِ خود را نقاشی می‌کرد و با هنرمندان معاصری همچون ‌اندی وارهل و ریچارد استز همکاری داشته و به کشیدن تصویر ‌اشیای معمولی و مناظر واقعی علاقه خاصی داشت. با این حال او را نمی‌توان از هنرمندان پاپ یا راکیست به شمار آورد. نخستین نقاشیهایش همچون تراکتور قرمز (1970) تصاویری ساده از ‌اشیای منفرد و تنها بودند.
نخستین نمایشگاه شایسته توجه او، در گالری ویلارد در 1972 در نیویورک برگزار شد. او در آنجا نقاشیهایی را درباره احداث آزاد راه در سات‌وست به نمایش گذاشت. طرحهایی تودرتو و پیچیده، که با الهام از کجراهها، ورودی و خروجیها و پلهای هوایی بزرگراه‌ها کشیده شده بود. او همچنین از اشیای ساده الهامبخش مثل سطلهای زباله نیز در نقاشیهایش استفاده می‌کرد. سبک هنری او، نگاه‌های انتقادی قابل توجهی را به خود جلب کرد. مجله نیویورک تایمز در خلاصه نقدی از دیوید ال. شری در هشتم ژانویه 1972 نوشت که اهمیتی ندارد منبع الهام پیترسون چیست؛ هنرمند مطلب مورد بحث خود را در جایی که ساختار رسمی در درجه اول اهمیت است، در ترکیب تصویری ریزبینانه می‌آراید.
اگرچه او اساساً یک نقاش استعاره‌گر است, اما منتقدانی از جمله استرا در مجله آرت ‌اسپیس ، با نظری حسی آثار او را حاوی انتزاعی پر احساس توصیف کرده‌‌اند که با دقت و نگرانی، با حالت نور، سایه، فضا و جرم، برای خلق تعادلِ دقیق بین اساسِ موضوعی، که اثر بر پایه آن بنا شده است و ساختار انتزاعی، که برای حیات‌بخشی به هر اثر هنری لازم است، آمیخته شده است.
پیترسون همیشه علاقه به تأکید بر رابطه فضاهای مثبت و منفی در ترکیب آثارش دارد. این رابطه شامل کنار هم گذاشتن اشیای کاملاً ساده، در برابر پس زمینه‌های به شدت متضاد و کنتراستی است. اگر چه این روش اغلب صورت‌گرایی خوانده می‌شود، اما گیرایی تصاویر او نمی‌تواند در بیننده آثارش واکنشهای احساسی ایجاد کند.
آثار جدید پیترسون، انرژی‌ای را که او با تجسم به دست آورده است، نشان می‌دهند؛ از جمله انرژی ماشینهای بزرگ در حال استراحت (البته به جز ماشینهای حمل و نقل و ترابری)؛ بلدزرها اثر تراکتور قرمز (1970) اولین نقاشی او در این نوع بود. منتقدان متوجه قدرت نهفته در این اشیای بی‌حرکت شدند. بعضی از منتقدان بر این عقیده‌اند که چشمان هنرمند ناشنوا، وقتی که این ماشینهای غول‌پیکر مشغول کار نیستند، به طرز به خصوصی به سمت آنها کشیده می‌شود.
او همچنین اَشکال را به بازی می‌گرفت و تابلوهای طبیعت بی‌جان او، که با کدوها و تخم‌مرغها و با استفاده از رنگهای ملایم ترسیم شده‌اند، سکوتی غریب و تقریباً یأس‌آور را نشان می‌دهد.
اگرچه استفاده پیترسون از رنگ محدود شده است، استفاده او از نور، نمایشی است. او در تابلوی نُه لوله ، گونه جدیدی از نقاشی را با استفاده از رنگهای قهوه‌ای و سیاه به نمایش می‌گذارد. پیترسون در مجله آرت اسپیس توضیح می‌دهد که او دوست دارد موقعیتی را برگزیند که از آن، تضاد مصنوعی و طبیعی هم‌زیستی یا انزوا درک شود. به هر حال در تابلو حوله مغازه روی جعبه ، تصویر حوله قرمز سوخته روی جعبه باز، یک اثر منحصر به فرد است. علاقه پیترسون به تصاویر منزوی، نه تنها از روابط، جدا نمی‌شود بلکه اغلب گونه‌های جدیدی را نمایش می‌دهد.
پیترسون تابلوهای خود را در بسیاری از نمایشگاه‌ها در معرض دید قرار داد. به عنوان نمونه در 1982 در ایسون گالری در سانتافی ، در دانشکده گالودت در واشنگتن دی. سی. و گالری ولی هوس در دالاس نمایشگاههایی برپا کرد. آثار او علاوه بر بسیاری از مجموعه‌های خصوصی، در موزه‌ها نیز یافت می‌شود، که شامل مجموعه آنشوتز در دنور ، آلبوکوئرک ، موزه نیومکزیکو در سانتافی ، موزه هنر دانشگاه نیومکزیکو در آلبوکوئرک و نخستین بانک شهر شیکاگو است.
پیترسون جایزه پرچس و تجلیل دو سالانه هنرهای زیبای سات‌وست در 1970، جایزه پرچس در مسابقه فولرلاج در لاس آلاموس (1970) جایزه جوررز از دو سالانه هنرهای زیبای سات‌وست در سانتافی(1972) و جایزه پرچس نمایشگاه اکتبر در آلبوکوئرک را در 1981 دریافت کرد.
مآخذ:
DPAS P. 290-291; GEDPD, Vol. 2, P. 283-284.
هری جی. لانگ
ترجمه لقمان سرمدی؛ فهیمه شیرازی
 
تاریخ ثبت در بانک 3 خرداد 1399